חדשות    

סכנה למחנק אשראי: מימון ישיר סוגרת את ההלוואות לכל מטרה

 

קבוצת מימון ישיר החליטה שלא להציע יותר הלוואות לכל מטרה על רקע המשבר בשווקים עקב התפשטות הקורונה. החברה תמשיך בינתיים לתת אשראי לרכישת כלי רכב – אך צפויה ירידה חדה בביקושים.

ההחלטה הגיעה רגע לפני הנפקה מתוכננת של החברה בשווי מבוקש של 1.7 מיליארד שקל. זו הוקפאה עם הגעת הירידות החדות. עם החל"ת והעלייה הצפויה באבטלה מימון ישיר, חברת האשראי החוץ־בנקאי הגדולה בישראל, עלולה לספוג זינוק חד בהפסדי האשראי. החברה נוהגת למכור נתח מהותי מההלוואות שלה לצדדים שלישיים, ובהם חברות כרטיסי האשראי וגופים מוסדיים, ורושמת מיידית רווח על בסיס זרם התקבולים העתידי. כעת לא יתאפשר לה  לעשות זאת.

הצעד הזה מעורר חשש של מחנק אשראי.  חברות אשראי חוץ־בנקאי  נוספות המעניקות אשראי לעסקים קטנים, כמו נאוי ופנינסולה, כבר הכריזו על הקשחת תנאי הסף להעמדת אשראי ללקוחות ודרישה לחיזוק ביטחונות. החשש הוא שחברות כרטיסי האשראי יתחילו גם הן להגביל מתן אשראי חדש, גם לעסקים וגם לציבור הרחב. בינתיים עם זאת חברות האשראי נותנות לעסקים הקטנים דחייה של כמה חודשים בהחזר ההלוואות.

הבעיה הגדולה היא שמחד כדי שהמשק ימשיך לתפקד יש לתת אשראי, במיוחד בתקופה זו, אך אם המשבר יימשך, הסיכון של הגופים המלווים גובר כיוון שהלווים לא יוכלו להחזיר את ההלוואה

הרגולטור שמפקח על מימון ישיר הוא רשות שוק ההון בראשות הממונה משה ברקת. זה הסביר כי אינו אחראי ליציבות החברות, לאחר שפרסם טיוטת מגבלות צרכניות על מתן אשראי בחברות חוץ־בנקאיות. כעת יותר מתמיד בולט הפן הצרכני; לווים של גופים כמו מימון ישיר עלולים להיכנס לסחרור שיביא לפתיחה בהליכי הוצאה לפועל.

עם זאת, הנגיד והמפקחת על הבנקים הודיעו על שורת צעדים כדי לסייע למשק להתמודד עם נגיף הקורונה: "פועלים לצמצם את הפגיעה בעסקים ובציבור, כדי לצלוח את התקופה הזאת בשלום, ובפגיעה המינימלית האפשרית". בין הצעדים שננקטו קרן סיוע ודחיית החזרי משכנתאות.

שופרסל וכאל יורשו לשווק שוב הלוואות

חברות האשראי נפגעו ברווחיות ומכוונות לאשראי לכל מטרה המסוכן יותר

אין הלוואות חינם: הלוואות אקספרס מציעות הלוואה לכל מטרה, אבל מה הריבית?