מדריכי צרכנות    

סמארטפון דור 5 – האם משתלם לקנות?

מעודכן ל-05/2020

 

הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לפתח שלל שירותים ופונקציות בטלפונים הסלולריים, שהפכו את המכשירים למשוכללים ובעיקר ליקרים יותר האם כדאי להשקיע אלפי שקלים בסמארטפון מהדור החמישי או שאולי עדיף לשמור את הכסף, לפחות עד שיפרסו בישראל את התשתית החדשה

ברוכים הבאים לדור החמישי של הסלולר! אם עד עכשיו שמעתם את המושגG5  רק בהקשר של תיאוריות קונספירציה שקשורות לקורונה, בואו נעשה פה קצת סדר: הבאזז של השנה הנוכחית בסמארטפונים היה סביב מכשירים בעלי תמיכה בקישוריות 5G או דור חמישי בסלולר, או במילים פשוטות – אפשרות לחיבור אינטרנט מאוד מהיר, עד מאות גיגה-ביט לשנייה ובעיקר שיהוי (זמן תגובה בין הקשה על המכשיר לבין קבלת התוצאה) מהיר מאוד.

הדור-החמישי מתיימר לשנות את הרגלי הצריכה שלנו ואת אורח חיינו. זהו עידן חדש לתקשורת שבין אדם לאדם, בין אדם למכשיר ובין מכשירים לבין עצמם. אך המהפכה לא תתחולל בן לילה. זהו תהליך לטווח ארוך, אשר בתחילתו יונחו בהדרגה התשתיות ורק אחר כך ייושמו השירותים והטכנולוגיות החדשניות.

ולמה חשוב לזכור את זה? כי בישראל של 2020 אין דור 5. ישנם ניסויים של ציוד אך אלה אינם פתוחים לציבור הרחב. למעשה ברוב העולם אין עדיין קישוריות דור 5. רוב האנטנות מוקמות בשכונות מסוימות בערים בודדות בעולם. בארה"ב ישנן אולי כמה עשרות ערים עם אנטנות דור 5. גם באירופה או בדרום-קוריאה מדובר בערים ספורות בלבד.

הטכנולוגיה החדשה הובילה את היצרניות לפתח שלל שירותים ופונקציות במכשירים הסלולריים, יכולות שהחברות מעוניינות לנצל כדי למכור לנו מכשירים משוכללים יותר ובעיקר יקרים יותר. זה אולי נשמע מפתה באופן תיאורטי, אך למעשה מדובר בפנטזיה שלא ממש תואמת את המציאות. בפועל זה אומר שתשלמו אלפי שקלים יותר על סמארטפון חדש התומך בטכנולוגיה הזו, בלי שתוכלו לקבל בינתיים את התמורה.

לפי נתונים שפרסם מנכ"ל וואן פלוס, פיט לאו, ההפרש בעלות הרכיבים של מכשיר דור 4 למכשיר דור 5 יכול להגיע לכ-200 דולר. ערכת השבבים הנוכחית, הסנאפדרגון 865 של קוואלקום לדוגמה מגיעה עם קישוריות דור 5 מובנית, והיא יקרה משמעותי מהדגם הקודם שלה. זאת משום שקוואלקום מנצלת את היותה החברה היחידה בשוק שבכוחה להכריח את היצרניות לרכוש את המעבד החדש ובנפרד גם את מודם ה-5G הנלווה אליו.

מה כל זה אומר מבחינת הצרכנים? אלה יצטרכו לשלם יותר עבור אותן יכולות. למה אותן יכולות? כי כאמור בישראל – כמו ברוב העולם – אין עדיין קישוריות דור 5. על כן, אולי כדאי להתאזר בסבלנות עד לאחר התקנת האנטנות ובינתיים להעדיף דגם איכותי מהשנה שעברה.

וואווי למשל השיקה לאחרונה שוב את דגם ה-P30 פרו, שעדיין מספק יכולות מתקדמות ומצוינות, ומחירו באירופה כ-750 אירו. מכשיר אחר שנותן תמורה טובה לכסף שלכם הוא הגלקסי S10, שנמכר במחירים של החל מ-2,250 שקל.

בכל מקרה, כדאי לכם כצרכנים לבדוק היטב מה התמורה שאתם מקבלים במכשירים שאתם רוכשים לעומת המחיר שאתם משלמים. בעיקר בתקופה שבה רבים מהצרכנים נאלצו לחשב מסלול מחדש ונכנסו לנתיב של צמצום וחיסכון. אם אתם כבר רוצים לפרגן לעצמכם – עשו זאת עם דגם של שנה קודמת, הוא יעניק לכם את אותם שירותים בדיוק כמו הדגמים מ-2020 ולרוב במחיר נמוך לאין שיעור.

הסמארטפונים עם המצלמות הטובות ביותר – שנמכרים גם בארץ

חשיפה ראשונה: תכירו את הסמארטפון המתקפל החדש של וואווי