שוק ההון    

עד כמה הישראלים חשופים לשוק הסיני

שלשום מדד שנגחאי צמח בכמעט 9% והמשיך לצנוח השבוע.הסיבה הנגיף שסגר מפעלים בסין, עיכב או ביטל טיסות. כך למעשה גם הישראלים נפגעים הן מההתייקריוות הצפויות עקב מחסור בחומרי הגלם הסיניים והן בשל החשיפה להשקעות. הציבור בישראל חשוף לחברות הסיניות גם דרך החשיפה לסין של גופי ניהול החיסכון הפנסיוני, בעיקר דרך הקופות והקרנות של אלטשולר שחם ושל מגדל, ודרך החברות הציבוריות המייצרות בסין.

השבוע היה יום המסחר הגרוע בסין שם מאז שנת 2015. לפני כן הבורסות בסין היו מושבתות במשך יותר משבוע בעקבות החלטת הממשל הסיני להאריך את חופשת השנה החדשה. גם הבורסות בעולם מושפעות מהמצב בסין , בעיקר אסיה והונג קונג, שבה כבר התגלה מוות ראשון מהקורונה ושסבלה השנה גם מהמחאות נגד סין.

החוסכים לפנסיה בישראל חשופים לשווקים הסיניים בסכום שנאמד ב-6.4 מיליארד שקל – כ-0.6% מהתיק הפנסיוני הכולל, בממוצע. עם זאת, למעשה לא מדובר בפגיעה מהותית בחיסכון.

רוב החשיפה המוסדית לשוקי ההון הסינים – בסין עצמה ובהונג קונג – נעשית דרך תעודות סל ומניות, כשהחשיפה לתעודות סל מהווה כ-56% מהחשיפה הכוללת לסין. עוד 19% מהחשיפה לסין הם דרך קרנות נאמנות ועוד 24% ישירות דרך מניות סיניות.

היקף הנכסים שאלטשולר שחם מחזיק, לפי פרויקט פנסיה פתוחה שחשף גלובס, ישירות בשוק הסיני נאמדי ב-2.7 מיליארד שקל. לפי נתוני פנסיה פתוחה, שמסתמכים על נתונים שהיו נכונים למחצית השנייה של 2019 ואינם בהכרח משקפים את המצב הנוכחי כיום, החשיפה בגובה 2.5% בגמל של אלטשולר שחם נמוכה משיעור החשיפה לסין בתיקי הפנסיה של בית ההשקעות – שעומד על 3.1% מהנכסים. עם זאת באלטשולר מסרו כי "בחודש האחרון, עוד לפני התפרצות הנגיף, בית ההשקעות אלטשולר שחם הוריד את החשיפה המנייתית. נכון לשעה זו החשיפה המנייתית לשוק הסיני בקופות הגמל הכלליות עומדת על כ-2.5%".