מדריכי פיקדונות    פיקדונות    

עוד שחקן בפיקדונות הסחירים: הראל פיקדון שכיר – אג"ח שכוללות מרווח בשיעור של 0.24% מעל ריבית בנק ישראל

מעודכן ל-07/2020

בית ההשקעות הראל פיננסים מצטרף לתחום הפיקדונות הסחירים ויתחרה ב"אלה פיקדונות" – השחקן היחיד בתחום עד כה. בית ההשקעות השיק מוצר המבטיח ריבית גבוהה יותר מהריבית בפיקדונות הבנקים. המוצר נקרא הראל פיקדון סחיר והוא מורכב מאג"ח שכוללות מרווח בשיעור של 0.24% מעל ריבית בנק ישראל. הראל עושה זאת באמצעות התחייבויות מוקדמות של מוסדיים לרכוש אג"ח לחמש שנים ב־787 מיליון שקל (על ביקושים של כמיליארד שקל).

אלו זוכים להנחה של 0.08% על האג"ח ונהנים ממרווח של 0.32%. בהראל מציינים כי שיעור הריבית המשוקלל שיתקבל מהבנקים על הכספים המופקדים יעמוד על 0.6%. לאחר ביצוע השלב הציבורי במכרז סכום הגיוס צפוי לעלות.

הפתרון של הראל ושל הפיקדונות הסחירים הוא תשובה למיואשים מהריבית הנמוכה של הבנקים אך עדיין שונאי סיכון. בבנקים התשואה על הפיקדונות היא 0.1%-0.3% לכל היותר. עם זאת, במערכת הבנקאית היתרון לגודל ברור, ולכן מנהלי הקרנות הבינו כי אם יגייסו סכומי כסף גדולים דרך קרנות נאמנות כספיות, הם יוכלו להשיג ריביות טובות יותר על הפיקדונות הבנקאיים.

המודל העסקי של מנפיקי האג"ח במודל זה הוא שהחברה המגייסת משיגה בפועל ריבית גבוהה יותר מהבנקים, והיא גוזרת, כמעט ללא סיכון, את המרווח שבין הריבית שהיא מבטיחה למשקיעים לבין הריבית שהיא מקבלת מהבנקים.

עד כה כאמור "אלה פיקדונות" הייתה השחקן היחידי במגרש הזה, אלא שההצטרפות של הראל עשויה להגדיל את הריבית האפקטיבית למשקיעים על חשבון הרווח ששומרת החברה המגייסת. בניגוד לאלה פיקדונות, הראל מציע מוצר שאחד הקהלים שלו הוא גם קרנות הנאמנות הכספיות שלו עצמו.

הראל פיננסים מאפשר לבית ההשקעות ליהנות מהמרווח שבין הריבית שאליה התחייב למשקיעים לבין הריבית שיקבל מהבנקים, זאת גם בזכות כסף שיגיע מהקרנות הכספיות שלו שגובות במקביל דמי ניהול מהלקוחות שלהם.

בנוסף, בשלב המוסדי השתתפו מוסדיים גדולים נוספים בהם קופות הגמל של ילין לפידות עם הזמנה של 100 מיליון שקל (ועוד 12 מיליון עבור פוליסות החיסכון שלה); קופות הגמל וקרנות הנאמנות הכספיות של פסגות עם הזמנות של 120 מיליון שקל; וקרנות הנאמנות של מיטב דש עם הזמנות של 191 מיליון שקל נוספים.

בעבר לביטוח ישיר  היה מוצר דומה לפיקדון סחיר, ג'מבו ישיר, אז המוצר לא התרומם והמשבר של 2009-2008 טרף את הקלפים.

תחרות לפיקדונות הבנקאיים? קרן קסם תאפשר להשקיע במוצר מתחרה עם עד 2.5% תשואה

 פיקדון מובנה על סל מניות שוויצריות

פיקדון בנקאי הצמוד למחירי הדיור – התכנית החדשה של משרד האוצר