חדשות    

עוד תקלה ברכבת הקלה: שרשרת ליקויים ותקלות צפויים ברכבת הקלה

צילום אוויר רכבת ישראל

שורה של ליקויים ותקלות  פוטנציאליים ברכבת הקלה. כך מגלה דוח של יצרנית הקרונות CRC. הליקויים מחייבים תיקון טרם אספקתם לישראל –  מדובר ב־90 קרונות שישמשו את הקו האדום של הרכבת. חמישה מהם כבר הגיעו לישראל כדי לבצע נסיעות מבחן במרחקים קצרים מאוד –יגיעו עד 2020 ויפעלו מ-2001. בנת"ע אומרים כי בינתיים לא צפויים עיכובים בתחילת פעילות הקו בעקבות הממצאים, וכי לא צפויות גם עלויות נוספות משום שהסינים יידרשו לתקן את הליקויים.

בדו"ח נמצאו חשש מהאצה בלתי מבוקרת; חשש לתנועה של הקרונות בזמן ירידת ועליית נוסעים; חשש לקבלת פקודות בלימה שגויות; פתיחת דלתות בעת הנסיעה; כשל במערכת גילוי האש ותקלה בפתיחת דלתות בשעת חירום. כשלים אלה עלולים לפגוע בפעילות השוטפת של קו הרכבת הקלה הראשון שמוקם בימים אלה ואמור לחבר בין בת ים, תל אביב ופתח תקווה.

עם זאת, היצרנית מציעה גם פתרונות– חלקם מכונים בנת"ע סבירים, אולם חלק אחר מכונה "בלתי מתקבל על הדעת". "לאחרונים יידרש פתרון אחר לגמרי", אומרים  בנת"ע. כך, למשל, אם לא ניתן יהיה לעצור האצה של הקרון באמצעות ניתוק של אספקת החשמל למערכת ההנעה – מה שעלול להוביל להתנגשות בהולכי רגל או כלי רכב – מציעה היצרנית שבתרחיש כזה תופעל בלימת חירום, או שככל הניתן – הנהג יצפצף כדי להזהיר הולכי רגל. פתרון זה נדחה על ידי נת"ע .

בחברת הקרונות מציינים  כי בנוגע לחשש שהרכבת תסטה מהפסים  כי "ישנם קירות הגנה במנהרה ולאורך הקטע העילי", ואילו לגבי חשש שהרכבת תנוע בזמן ירידת ועליית נוסעים, הפתרון  הוא בלימה עצמית של הנהג. חשש נוסף של קבלת פקודות בלימה שגויות על ידי הרכבת נענה בפתרון של "בלימת חירום או צפצוף, או הבהוב באורות להולכי רגל ולכלי רכב".

בעיות אחרות חמורות פחות שעולות  מהדו"ח  הן חשש שמערכת האוורור לא תפעל בצורה תקינה בחירום, והדוח מציע שהנוסעים יפתחו דלתות או ישברו את החלונות; ועוד.

בנת"ע טענו  כאמור שהיצרנית הבטיחה שתטפל בכל הליקויים עד 2021, זמן הפעלת הקרונות. כמו כן אמרו שהם  לא יישאו בעלויות.

נת"ע מסרה בתגובה כי "כל המערכות ותתי־המערכות של הקו האדום והקרונות בכללם כפופות לתהליך קפדני של בטיחות המערכת על פי הסטנדרטים הבינלאומיים המקובלים והמחמירים. תהליך זה נדרש באופן הכרחי, נאכף על ידי חברה בינלאומית לניהול פרויקטים רכבתיים – חברת WSP, המבצעת בקרה עצמאית וניתוח באמצעות עמיתים ומומחים בכל שלב תכנון וייצור לרבות בתחום הבטיחות. בנוסף, מבוצע ניתוח הבטיחות בשתי רמות של הערכת בטיחות עצמאית (ISA). אין כל חלק במערכת הפטור מתהליך זה והוא יהיה עבור הפרויקט כולו לפני תחילת הפעלת השירות לציבור באוקטובר 2021. השימוש בנתונים מתוך פעילויות של ניתוח סיכונים ללא קשר לפרויקט במישור הכללי ולפני סיום התהליך במטרה למשוך כותרת סנסציונית הוא לא אחראי, לא תקין ובעיקר לא מדויק".