פרישה    

עוזבים או פורשים ממקום העבודה המסמכים שאתם צריכים להכיר

מעודכן ל-06/2019
סיימתם לעבוד אם כי התפטרתם, פוטרם או יצאתם לפנסיה? כדי שלא ייפגעו לכם הפיצויים אלו הטפסים שאתם חייבים שיהיו בידיכם:

טופס 161 חתום על ידי המעסיק

טופס 161 הוא "הודעת מעביד על פרישה מעבודה של עובד".
חשוב לוודא כי כל הפרטים שמולאו על ידי המעסיק בטופס 161 – נכונים ועדכניים וכי בכל עמוד רלוונטי  מצוין מספר תעודת הזהות שלכם ובחלק התחתון של כל עמוד – מופיעים: תאריך, חתימה וחותמת של המעסיק.
הטופס צריך להיות ממוספר כהלכה, כך שלפקיד השומה יהיה מובן כמה עמודים יש לטופס. חשוב שיהיה ברור  כדי שפקיד השומה לא יעשה טעויות. שימרו אצלכם העתק ואל תסמכו על כך שהוא בהכרח יישמר עבורכם אצל גורמים אחרים.
אם ישנם כספי פיצויים נוספים בקופות גמל נוספות או בקרנות פנסיה נוספות אשר המעסיק לא  רשם  אותם בטופס 161 והוא לא מוכן לעדכן בהתאם את טופס 161  צריך לצרף לטופס 161  שלכם אישורי יתרה עדכניים של כספי פיצויים נוספים אלו, רישמו על גבי אישורי היתרה את הקודים המתאימים (קוד משלם וקוד תשלום – ראו הסבר לכך בגב טופס 161 או בגב טופס 161א) וציינו את מספר תיק הניכויים של הקופה וזאת על מנת שפקיד השומה יספק לכם אישורים גם בהתייחס לכספי פיצויים נוספים אלו.

טופס 161 א' – חתום על ידי העובד

עוד כשפונים למס הכנסה,  העובד חייב  למסור לפקיד השומה טופס 161א חתום על ידי העובד. גם כאן חשוב שהכול יהיה ברור ולא לחתום ובטח לא להגיש לפקיד השומה לפני שווידאתם שהפרטים נכונים או שהטופס לא מולא עד הסוף. טעויות כאלו עלולות לעלות לכם בכספי הפיצויים. אפשר ורצוי להתייעץ גם ביועץ מס וברואה חשבון וכן לקרוא את המדריך שלנו:
זכרו, מעסיק לא יכול להתנות את מסירת טופס 161 בחתימתכם על 161 א'. כדאי גם לא לחתום על טופס 161 א' בטרם קיבלתם טופס 161 חתום על ידי
המעסיק

טופס 116ג (בקשה לפריסה) חתום על ידי העובד

כשעוזבים מקום או פורשים, כדי להקטין את נטל המס על כספי מענקי הפרישה וכספי הפיצויים, בין היתר, אפשר לשקול לפרוס את מענקי הפרישה וכספי הפיצויים החייבים במס, על פני (עד) 6 שנים, ניתן לפרוס לאחור או קדימה. במקרים מסוימים פריסת מס עשויה לפעול נגד העובד ולכן מומלץ לבחון ביסודיות את הכדאיות של ביצוע הפריסה ואופן ביצוע הפריסה בהתאם לנתונים האישיים של העובד הפורש ובסיוע של איש מקצוע מתאים.
אם הגעתם למסקנה, לאחר היכרות מקרוב של כל התנאים לקבלת אישור פקיד השומה לפריסה, בדיקה יסודית וביצוע חישובי מס מקדימים, כי פריסה היא חלופת המיסוי, הכלכלית ביותר עבורכם, מסרו  לפקיד השומה טופס 116ג (בקשה לפריסה) חתום על ידי העובד.

טופס 161ג (הודעה על חזרה מרצף פיצויים / קיצבה)

אם העובד סיים לעבוד במקום עבודה קודם שבו  רצף מעסיקים וזכויות פיצויים ייתכן שיידרש או ירצה לבצע חזרה מרצף זכויות פיצויים בד בבד עם הטיפול בכספי המעסיק הנוכחי מול פקיד השומה. אז העובד  צריך לבצע חישובי מס ולצרף מסמכים מתאימים מעבר לטופס 161ג, כמו לדוגמא, העתק טופס 161 של המעסיק הקודם, העתק אישור מס הכנסה לרצף זכויות פיצויים, אישורי יתרה עדכניים של אותם כספי פיצויים בצירוף מספר תיק הניכויים של הקופות.

שלושה תלושי משכורת אחרונים

פקיד השומה ידרוש להציג בפניו העתק 3 תלושי שכר אחרונים בהחלט, גם אם תלוש השכר האחרון אינו משקף משכורת חודשית מלאה.

העתק אישור להעברת עובדים בין מעסיקים

במקרים מסוימים המעסיק פנה לרשויות המס בבקשה להעביר את העובד מחברה א' לחברה ב' או ביצע שינויים דומים שבעקבותיהם  השתנה מספר תיק הניכויים של המעסיק (ניתן לבדוק זאת בתלושי השכר). אז העובד צריך להציג בפני פקיד השומה העתק האישור שקיבל המעסיק להעברת העובד ממס הכנסה בעת שביצע את ההעברה.

  מכתבי שחרור

כשעוזבים מקום עבודה יש לוודא כי יש בידכם מכתבי שחרור חתומים על ידי המעסיק המופנים לקופות השונות (קופת הגמל, חברת הביטוח או קרן הפנסיה). בדקו שהפרטים נכונים וברורים

  אישורי ניכוי מס במקור

אישור ניכוי מס במקור המפרט בצורה פשוטה, כמה פיצויים שולמו וכמה מס נוכה מתוך כספי הפיצויים הינו מסמך שחובה לצרף לדוח השנתי למס הכנסה בעת הגשתו, הן כאשר נדרשים על פי חוק להגיש דוח שנתי למס הכנסה והן כאשר מעוניינים להגיש דוח שנתי למס הכנסה באופן וולונטרי על מנת לקבל החזרי מס. ולכן, חשוב מאוד, לאחר שפניתם לפקיד השומה ולאחר שהמצאתם את אישורי פקיד השומה לקופות השונות – לדרוש מכל קופה – אישור ניכוי מס במקור. יש להקפיד כי המסמך יהיה מקורי – לא העתק במייל או בפקס.

הטפסים שפורש לגמלאות צריך להכיר

   העתק דוח שנתי מפורט אחרון

הדוח השנתי המקוצר הנשלח לחוסכים לפנסיה מהקופות השונות (קופת הגמל, קרן הפנסיה וחברת הביטוח) – עם זאת חובה על כל חוסך לפנסיה לדרוש גם עותק של הדוח השנתי המפורט ולשמור אותו.אם  הדוח השנתי המקוצר והדוח השנתי המפורט – לוקים בחסר או כוללים שגיאות ודיווח המטעה את החוסך ביחס למידע הנכון והאמיתי המצוי בידי החברה המנהלת, חייבים לבצע בירורים נוספים ישירות מול כל אחת מהחברות המנהלות את חסכונות

   טופס 161ד (בקשה לקיבוע זכויות לפי 9א לפקודה) חתום על ידי הפורש

אם הגעתם ל"גיל הזכאות" כהגדרתו בחוק, על הפורש למסור לפקיד השומהטופס 161ד  כגם כאן חשוב לוודא שכל הפרטים הנכונים ובעיקר הוותק ולבדוק עם יועץ מס את החישובים בטרם מגישים את הטופס לפקיד שומה.
ייש לצרף לטופס 161ד נספחים שונים ואסמכתאות שונות לרבות, לדוגמא, העתק טופס 161 של מעסיקים קודמים, העתק אישורי פקיד השומה בהתייחס לתקופות עבודה קודמות, צפי לעתיד בהתייחס לנתונים מסוימים, אישורי יתרה ספציפיים וממוקדים – של יתרת כספי התגמולים החייבים במס בקופות השונות (במקרה שמעוניינים לבצע היוון קצבה) בצירוף מספר תיק ניכויים, אישורים על היוונים שבוצעו בעבר  ועוד .
לצד כל אלו כמובן לכל עובד יש תנאי מס משלו והיבטים אישיים שהוא צריך לצרף, כמו הורה יחידני, נכה, עולה ועוד. ויש לצרך את המסמכים הנדרשים