חדשות    

עיר ערבית חדשה עם פחות תושבים

(הדמיה: קולקר אפשטיין אדריכלים)

עיר ערבית חדשה? אולי אבל עם פחות תושבים. תוכנית להקמת עיר ערבית חדשה מזרחית לעכו חוזרת למתכננים, כדי להטמיע כמה שינויים. השינוי העיקרי הוא הקטנת מספר הדירות שהמדינה ביקשה לבנות – 8,000 במקום 15 אלף.

התכנון מחדש נובע מהסכמות בין יזם התוכנית למשרד הבינוי ולישוב ג'דיידה מכר מצפון לשטח התוכנית, והן נועדו לחבר את המתחם החדש ליישוב מצפון, תוך התאמת הבינוי החדש לצורכי התושבים הוותיקים.  בסך הכול מדובר בהפיכת העיר לשכונת ענק ביישוב וכך יגדל מספר התושבים ביישוב פי שלושה.

בדו"ח ההמלצות לותמ"ל מאמצת החוקרת המייצגת את המתנגדים את ההסכמות וממליצה לותמ"ל לאפשר למשרד הבינוי ולמועצה להכין ולהגיש תוכנית חדשה ומעודכנת על בסיס שורה של עקרונות שהיא מתווה. כך התוכנית שוב תופקד להתנגדויות

העקרונות המרכזיים בדוח הם מיזוג שתי התוכניות לאחת, צמצום השטח ומספר יחידות הדיור ל-8,000; רצועת קרקע פרטית, שבמקור ייעודה היה הקמת פארק המהווה חיץ בין המועצה הוותיקה לשכונה החדשה, תשונה לבניה למגורים – באופן שיאפשר חיבור בין השכונה החדשה למועצה.

שטחים להקמת מוסדות ציבור יוקצו ככל האפשר על אדמות מדינה ולא על אדמות פרטיות, ותצומצם הפגיעה בבעלי הקרקעות, כך שגם המדינה תוכל להאיץ את פיתוח מוסדות הציבור. בהמלצותיה נדחית  טענה מרכזית שעלתה בהתנגדויות, ולפיה לא מדובר בנדבך עירוני, אלא עיר חדשה שהקמתה אינה בסמכות הותמ"ל.

בדוח נכתב: "גורמים רשמיים ומתכננים שונים, לרבות בישיבות פורמליות, התייחסו למתחמי התכנון כאל עיר חדשה ויצרו את הבלבול ביחס למוקד פיתוח זה, אך התכניות המופקדות עולות בקנה אחד עם מדיניות התכנון הארצית הנותנת העדפה לפיתוח צמוד דופן על פני הקמת יישובים חדשים לכן לא מדובר ביישוב חדש והותמ"ל לא חרג מסמכותו".

עוד התנגדות הייתה כי התכנון נעשה ללא שיתוף התושבים, תוך התעלמות מצורכי הישוב. מוסדות הציבור ישרתו את השכונה או העיר החדשה, אך לא את העיר הוותיקה, הבנייה למגורים על עתודת הקרקע היחידה של היישוב תשרת תושבי חוץ ותקשה על מציאת פתרון מגורים לבני הישוב. כמו כן נטען כי ביישוב מתגוררים כ-20 אלף תושבים במעמד סוציו אקונומי נמוך, והוא יתקשה לשאת בעול הכלכלי הכרוך בקליטת עשרות אלפי תושבים חדשים. ההסכמות החדשות עם משרד הבינוי אמורות לתת מענה למרבית הטענות האלה.

שרת הבינוי, יפעת שאשא ביטון, מסרה: "ההסכמות הן בשורה שמאפשרת מענה לצורכי ציבור, שלוקה בחסר ביישוב. הלוואי שנצליח לעשות את זה בעוד יישובים בחברה הערבית. אם נצליח לעשות תהליך דומה בעוד מקומות, זכינו".

הותמ"ל נnxrvבתגובה: "אנו מברכים על ההסכמות אליהם הגיעו נציגי משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל עם נציגי היישוב. כל זאת, בכדי להביא לתכניות

בעלות מכנה משותף רחב ככל האפשר שיאפשר את קידום התכניות ובהמשך אף את מימושן בפועל. ההבנות והמלצות החוקרת יוצגו בפני הוועדה בשבוע הקרוב".