חדשות    

עליות המחירים כבר כאן. בכמה יגדלו ההוצאות שלכם?

מעודכן ל-07/2022

חשמל, ארנונה, דלק ומזון – עליות המחירים לא פוסחות על אף סעיף. בואו לבדוק במחשבון כמה תשלמו יותר

זה התחיל לפני כמה חודשים עם התרעות של רשתות שיווק בתקשורת על "צונאמי" מתקרב של עליות מחירים, ועכשיו זה כבר כאן וזה באמת צונאמי. עליות המחירים לא פוסחות על אף סעיף – חשמל, דיור, דלק ומזון ועוד ועוד.

מחירי החשמל עומדים לעלות ב-9.6% באוגוסט, הלחם יתייקר בעשרות אחוזים, מחירי הביצים עלו ב-6.5%, ומחירי החלב שבפיקוח טיפסו ב-4.9%. מחירי הדלק נמצאים כבר כמה חודשים במגמה מתמדת של עלייה, כאשר נכון לעכשיו עומד מחיר ליטר דלק על יותר מ-8 שקלים, שיא של עשור.

זה קורה לא רק בישראל, זה קורה בכל העולם. שיבושים בשרשרות האספקה העולמיות ומחסור בחומרי גלם שנבעו ממשבר הקורונה המתמשך, שאליהם הצטרפה לפני כחצי שנה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, גרמו לעליות מחירים. רוסיה היא אחת מיצואניות הנפט הגדולות בעולם, והסנקציות שהטילו עליה מדינות המערב בעקבות הפלישה לאוקראינה, מונעות ממנה לייצא חלק גדול מהתפוקה, כך שמחירי הנפט עולים. אוקראינה מצדה היא אחת מיצואניות התבואה הגדולות בעולם, והמלחמה גרמה לשיבושים ביצוא שהעלו את מחירי החיטה. כל אלה החזירו לקדמת הבמה את האינפלציה, אחרי שהיתה מדוכאת במשך שנים.

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני הראה קצב אינפלציה שנתי של 4.4%, מעל היעד שקבע בנק ישראל (מחשבון מדד המחירים לצרכן), ועדיין זאת עלייה מתונה יחסית למדינות אחרות בעולם, דוגמת ארה"ב שבה הראה מדד יוני קצב אינפלציה שנתי של 9.1%. הבנקים המרכזיים החלו לפעול ופתחו במהלך מזורז של העלאות ריבית, וכעת החשש הוא שהצעדים האגרסיביים יחנקו את הצמיחה ויגררו את המדינות למיתון.

יותר מ-16 אלף שקל – זה הסכום שנדרש למשפחה ממוצעת בישראל בחודש כדי להתקיים וזה עוד לפני שדיברנו על סעיף הדיור. אם יש לכם משכנתא, הריבית שעולה כאמור אחרי הרבה שנים, תייקר לכם אותה, ואם אתם גרים בשכירות, רוב הסיכויים ששכר הדירה יעלה.

לפי חישוב שערכנו, ההוצאות החודשיות למשפחה בת ארבע נפשות עומדות לעלות ממש בקרוב בכ-700 שקל בחודש. הרבה כסף. רוצים לדעת בכמה יעלו ההוצאות שלכם? – הנה מחשבון. הזינו את ההוצאות שלכם וגלו.

הפתרון האמיתי להעלאות המחירים מונח לפתחה של הממשלה, אלא שנכון לעכשיו אנחנו מצויים בתקופת בחירות, והצעדים שממשלת המעבר יכולה לנקוט הם מוגבלים. בינתיים הממשלה פועלת בעדינות, ושולחת מכתבים לחברות עם בקשות ואיומים שלא יעלו מחירים. אבל היא יכולה לעשות יותר. המפתח הוא להגביר את התחרות בשוק ולשבור את המונופולים-דואופולים-קרטלים. היא גם יכולה להוריד את המסים העקיפים על הדלק, שמהם מורכב רוב המחיר שאנחנו משלמים, ואת זה בחלקו היא באמת עשתה.

אז הכדור בידיים שלנו, הצרכנים. הצרכנים צריכים להחרים חברות שמעלות מחירים גם כשלא צריך, ולקנות יותר מחברות שמוכרות במחירים נמוכים. תהיו צרכנים נבונים, תשוו מחירים, תקנו במקומות שמוכרים במחירים סבירים.