חדשות    

הלחם מתייקר בעשרות אחוזים; דיון דחוף בממשלה – ללא תוצאות

כיכרות לחם. צילום: פקסלס

מעודכן ל-07/2022

גל עליות המחירים במשק מגיע אל אחד המוצרים הבסיסיים ביותר – הלחם. משרד הכלכלה הודיע כי מחירי לחם אחיד שבפיקוח עומדים לעלות בעשרות אחוזים.

על פי המחירון החדש, לחם אחיד יעלה מעתה 6.14 שקלים לעומת 5.12 שקלים, עלייה של 20%.
כיכר לחם אחיד-פרוס תעלה 8.53 שקלים במקום 7.11 שקלים, עלייה של 11%.
חלה רגילה שבפיקוח תעלה 6.26 שקלים, במקום 5.17 שקלים, עלייה של 21%.

ההתייקרויות של הלחם מצטרפות לשורת התייקרויות נוספות בתחום המזון במשק, לאחר שמחירי הביצים עלו ב-6.5% ומחירי החלב שבפיקוח עלו ב-4.9% ולהתייקרויות אחרות כמו תעריפי החשמל שעומדים לעלות ב-9.6% באוגוסט ומחירי הדלק שכבר תקופה ארוכה נמצאים במגמה מתמדת של עלייה, כאשר נכון לעכשיו מחירו של ליטר דלק עומד על יותר מ-8 שקלים, שיא של עשור. (רוצים לדעת בכמה גדלו ההוצאות שלכם – היכנסו למחשבון יוקר המחיה).

עליות המחירים האלה מלבות את האינפלציה במשק. מדד המחירים לצרכן לחודש יוני עלה ב-0.4%, ושיקף קצב אינפלציה שנתי של 4.4%, הרבה מעל היעד של 1%-3% שקבע בנק ישראל. עם זאת, מדובר על קצב אינפלציה מתון יחסית למדינות אחרות בעולם, למשל כמו ארה"ב, שבה הואצה האינפלציה ביוני לקצב שנתי של 9.1%.

הממשלה התכנסה – אין תוצאות

לאור העלייה במחירי הלחם, התכנסה הממשלה לדיון דחוף במטרה לעצור את עליית המחירים, אלא שהדיון הסתיים ללא תוצאות.

במהלך הדיון הועלו כמה הצעות על מנת לשמור על המחירים הנוכחיים: אפשרות אחת שעלתה היא להעניק תמיכה כספית למאפיות, כך שלא יעלו את המחירים; אפשרות נוספת היתה להוריד את המע"מ; אפשרות שליית היתה לבדוק מה שיעור צריכת הלחם של גופים ממשלתיים גדולים ולבחון אפשרות לסבסד רכישת לחם בכמויות, והאפשרות האחרונה שעלתה היתה להוריד את מחירי הלחם שבפיקוח ולנהל מו"מ עם המאפיות לתקופה ארוכה.

כאמור, ישיבת הממשלה הסתיימה ללא תוצאות ודיון נוסף יתקיים בימים הקרובים.

רשתות השיווק הגדולות הסכימו בשלב הזה לספוג את ההתייקרויות ולהשהות את העלאת המחירים בשבועיים.