עסקים קטנים    

עמלות מוזלות לעסקים בבנקים – הן חובה

חשבון בנק, קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-08/2019

מיום חמישי האחרון מחויבים הבנקים לצרף עסקים קטנים למסלולי עמלות מוזלים המתאימים להם. הפיקוח על הבנקים גילה שיותר ויותר עסקים לא יודעים על המסלולים המתאימים עליהם בעמלות נמוכות.

לכן החליטו בפיקוח על הבנקים להתערב בכל הקשור לעסקים הקטנים: מידי שנה ב־1.3, יחויבו הבנקים לערוך בדיקת כדאיות עבור העסקים הקטנים (עסק עם מחזור שנתי של עד 5 מיליון שקל) ועבור העוסקים המורשים, ולצרף אותם למסלול המשתלם עבורם. אותם לקוחות יקבלו הודעה בכתב וב־SMS על שיוך חשבון העו"ש שלהם לשירות המסלולים.
נמצא כי מסלול העמלות המתאים ביותר לרוב העסקים הקטנים והעוסקים המורשים הוא המסלול המורחב. בתוכנית זו יש עד 50 פעולות בערוץ ישיר כמו באתר האינטרנט של הבנק, באפליקציה, מכשירים אוטומטיים, עמדה דיגיטלית בסניף ועוד, ועד 10 פעולות פקיד לחודש, בתשלום חודשי קבוע שנע בין 20-30 שקל.
גם לחשבונות הפרטיים יש מסלולים דומים למי שמבצע מעט פעולות בחשבון. זה זמן רב שבנק ישראל החליט לחייב את הבנקים להציע מסלולי עמלות מוזלים בדגש על מסלול בסיסי שכולל עד 10 פעולות בחודש בערוץ ישיר (בדיגיטל) ועד פעולת פקיד אחת עם מחיר מפוקח שלא יעלה על 10 שקלים בחודש. תכנית נוספת שתוצע היא מסלול מורחב עם עד 50 פעולות בערוץ ישיר בחודש ועד 10 פעולות פקיד בעלות שתיקבע על ידי כל בנק אך עומדת בממוצע על 20‑25 שקל, וכן מסלול מורחב פלוס שיכלול שירותים נוספים ויעלה יותר לאלו המרבים להשתמש בשירותים בנקאיים. גם כאן הבנק לא מחייב את הבנקים לעדכן את הלקוחות המתאימים למסלול והם צריכים לפעול אקטיבית.

לא צפוי מהלך דומה בחשבונות הפרטיים למהלך שנעשה עם העסקים. מנתוני הבנק ליוני 2018 עולה כי אומנם 64% מהחשבונות מבצעים פעולות בודדות בחודש ונהנים מתשלום מופחת של עד 10 שקלים בעמלות, ולכן לא זקוקים למסלול הבסיסי, אך רק 9% הצטרפו למסלולים ועוד 27% כאמור משלמים יותר מ־10 שקלים בחודש למרות שעומדים ברף הפעולות של המסלול המוזל.

לפי הנתונים של בנק ישראל, עדיין 2 מיליון חשבונות משלמים יותר ממה שהם צריכים,אם נתון זה לא יפחת משמעותית כפי שיתברר בנתונים המלאים ל־2018, בפיקוח על הבנקיםכנראה בסופו של דבר  יצטרכו לאלץ את הבנקים להתאים מסלולים כאלו גם ללקוחות פרטיים.