שוק ההון    

קבוצה בראשות תנובה זכתה במכרז להקמת חממה טכנולוגית

שותפות של תנובה, טמפו ואחרות  זכתה במכרב להקמת חממה טכנולגית בקריית שמונה. תקבל מהמדינה 100 מיליון שקל

לאחר מאבקים רבים מול JVP של אראל מרגלית: רשות החדשנות בחרה בשותפות של תנובה, טמפו, OurCrowd וקרן הפודטק האמריקאית Finistere כזוכה ל מכרז חממת הפודטק של הצפון – טכנולוגיית מזון. החברה תקבל מימון ממשלתי כולל של כ-100 מיליון שקל למשך שמונה שנות זיכיון.

המכרז היה לבחירת זכיין אחד שיקים חממה טכנולוגית, בתנאי חממת פריפריה, בתחום טכנולוגיות המזון בקריית שמונה. החממה החדשה תצטרף לתכנית החממות של רשות החדשנות ותפעל מכוח ההטבות שניתנות לחממות טכנולוגיות. רף ההשקעה הנמוך ביותר של הזכיין יעמוד על 50 מיליון שקל, ומלוא הנקודות יינתנו למי שישקיע 150 מיליון שקל.

על הזוכה במכרז לקדם חברות הייטק בתחום טכנולוגיות המזון לכל אורך שרשרת הערך והאספקה של מזון ומשקאות, הכולל את הדור הבא של מזון ומשקאות, יעילות גידולים חקלאיים, שמירה על טריות מזון ומשקאות, עיבוד מזון ומשקאות, ייצור מזון ומשקאות, בטיחות מזון ומשקאות, התאמה לצרכני מזון ומשקאות, פלטפורמות אספקה ומכירות מזון ומשקאות לצרכנים.

"אחרי חמש שנים של עבודה בקריית שמונה ובגליל העליון, הצלחנו סוף-סוף לייצר גם את ההזדמנות העסקית שתביא תחרות כלכלית לקריית שמונה, אך לא דמיינו בשום תסריט שברגע האמת יבוא גורם שינסה לנשל ולדרוס אותנו בכל דרך, כדי לקחת את ההזדמנות העסקית", אומרים גורמים מהגליל שמשתפים פעולה עם JVP. "זה יהיה טרגי אם JVP לא יזכו במכרז".

לתנובה זה מהלך משמעותי.  החברה ספגה בשנים האחרונות טלטלות שונות הן מבחינת חילופי הבעלות וההנהלה והן מאבקים שונים מול הרגולציה, כך שבמשך תקופה ארוכה פיתוח החדשנות בה הונח בצד.

לעומתה, מתחרתהקבוצת שטראוס, נחשבת לאחת החדשניות בתחום,  וגם היא מפעילה חממת פודטק בשותפות עם הרשות לחדשנות תחת השם "הקיטשן". בשנה האחרונה שטראוס אף אימצה את אחד הסטארט-אפים האלה, שפיתח מעדן טבעוני, והפכה אותו למוצר מדף אותו היא משווקת.

אצל תנובה זה צעד ראשון ומהותי בכיוון החדשנות. עם זאת, בענף אומרים שאי אפשר בחברה עם רווחיות נמוכה להשקיע בחדשנות כזו, אבל השותפות בין הגורמים השונים בקבוצה משלבים הזדמנות יוצאת דופן עבור תנובה כמו גם עבור טמפו: מצד אחד גורמי תעשייה שמכירים את הצרכים והביקוש בקרב הצרכנים ויודעים לבצע את הבדיקות הנדרשות; ומצד שני גורמים פיננסיים שמנוסים בבניית חברות, הנפקתן והוצאתן לשוק.

שנה טובה לתנובה: סיימה את 2018 עם עלייה של 4% במכירות

חמאת תנובה: האם ניתן להשיג אותה בפחות מהמחיר המפוקח?