חדשות    

קבוצת הראל: "לא צפויה אינפלציה עד לסוף 2021, בנק ישראל יוכל להמשיך ולתמוך בכלכלה"

מעודכן ל-07/2020

להערכת כלכלני הקבוצה, בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1 אחוז, ולהמשיך בתוכנית הרכישות

עפר קליין  ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים אמר היום כי "לא רואים אינפלציה עד לסוף 2021, מה שיאפשר לבנק ישראל להמשיך ולתמוך בכלכלה", לפי קליין, החל משנת 2022 המצב ישתנה.

מדד המחירים לצרכן לחודש יוני ירד ב-0.1 אחוז, כאשר העלייה החדה במחיר הדלק קוזזה עם ירידה בשאר הסעיפים ובמיוחד במחירי הפירות והירקות שירדו בשיעור של כ-6 אחוזים. ב- 12 החודשים האחרונים ירד המדד ב-1.1 אחוז, דבר המשקף את הפעילות הממותנת במשק ובעולם.

לדברי קליין, התחזית הראשונית למדדים הקרובים היא: 0.0 אחוז ביולי (בעיקר בשל ירידה עונתית במחירי הלבשה ובהנעלה לצד עלייה צפויה במחירי הנופש), ועלייה של 0.1 אחוז באוגוסט. התחזית ל-12 המדדים הקרובים 0.5 אחוז.

קליין מוסיף כי להערכת כלכלני קבוצת הראל, בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית ללא שינוי על 0.1 אחוז, ולהמשיך בתוכנית הרכישות שלו ללא שינוי.

נגיד בנק ישראל, פרופסור אמיר ירון, אמר בימים האחרונים כי יהיה צורך להותיר את הריבית ברמתה הנמוכה לזמן ממושך או להפחיתה, כאשר ריבית נמוכה עד אפסית לא אטרקטיבית למשקיעים.

אחת ממטרותיו של בנק ישראל היא לייצב את האינפלציה במרכז היעד שהציב, בטווח שבין 1% ל-3%. האינפלציה ל-12 חודשים קדימה הנגזרת משוק אגרות החוב הממשלתיות היא סביב האפס וממוצע תחזיות האנליסטים בשוק הן לאינפלציה של כ-0.5% , הרחוקה גם היא מהיעד של בנק ישראל. היות שכך, ריבית בנק ישראל צפויה להישאר ברמה נמוכה עד אפסית (כיום ברמה של0.1%) בדומה לריביות במדינות נוספות בעולם כדוגמת: הבנק המרכזי באירופה ECB – 0%, הבנק הפדראלי בארה"ב בטווח של 0%-0.25%, קנדה 0.25% ואוסטרליה ברמה של 0.25%.

לפי קליין, בטווחים הרחוקים יותר, כל עוד שיעורי האבטלה גבוהים – לא נראה אינפלציה משמעותית והתחזית לאינפלציה לסוף 2020 היא מינוס 0.6 אחוז ולסוף 2021 רק 0.7 אחוז. עם זאת, להערכת כלכלני הראל, בטווח הארוך יותר כאשר יהיה חיסון זמין לנגיף ונראה שיפור בצמיחה הכלכלית האינפלציה יכולה לעלות מכמה סיבות:

  • הדפסת הכסף המאסיבית השוחקת את ערכו.
  • הריביות שיישארו נמוכות כתוצאה מלחץ פוליטי ובשל החשש מהחובות הגבוהים של הממשלות בעולם – וסיכוי טוב שיעדי האינפלציה יעודכנו למעלה.
  • הממשלות בעולם מעוניינות באינפלציה – בשל החובות העצומים שלקחו הממשלות הן ירצו לשחוק את החוב על ידי אינפלציה.
  • הקטנת התחרות – חלק מהחברות לא יישרדו את המשבר – הקטנת התחרות תעלה את המחירים.
  • הפגיעה בגלובליזציה – חלק גדול מהיעדר האינפלציה שראינו בעשורים האחרונים נבע מהגלובליזציה. תנועה בכיוון ההפוך תוביל לעליית מחירים.

הבנקים המרכזיים בעולם מדפיסים כסף – האם גם בנק ישראל בדרך לשם, והאם זה יגרום לאינפלציה?

כלכלנים מעריכים: "האינפלציה תעלה עד ל-0% בסוף 2020"