בעוד המדינה מנסה להציף פרויקטים של התחדשות עירונית, ראשי הערים אומרים שאלו פוגעים בתושבים בשל מחסור בתשתיות ובמגדלים למסחר, הרווחיים יותר לעיריות
מגדלי ענק לא בעירנו: יותר ויותר ראשי ערים מצמצמים את יחידות הדיור בשטחים ומקפיאים היתרי בנייה. האחרון שהצטרף היה ראש עיריית בת ים צביקה ברוט, שמסר לתקשורת: "היעד שלנו הוא כמה שפחות דירות", מכריז ברוט "מי שירצו לבנות מגדלי ענק למסחר יהיו רצויים פה. אני מתכוון לאשר מגדלים של 60-70 קומות, אבל רק למסחר. במשך שנים הוסיפו עוד יחידות דיור ועוד תושבים, בלי תשתיות חדשות שמאפשרות לקלוט אותם. הממשלה צריכה לפתור את משבר הדיור, אבל לא הגיוני להשית הכול עלינו. צריך להוסיף עוד יחידות דיור, אבל לא על חשבוננו".
ערי המרכז מנסות לעצור את מאמצי האצת הבנייה למגורים של הממשלה בפעולות הבאות: האטה במתן היתרים, ניסיון לשנות תוכניות מתאר שאושרו, או התנגדויות להסכמי הגג שחותמת המדינה עם הרשויות המקומיות למתן סיוע בתקציבי תשתיות בתמורה לבניית אלפי יחידות דיור.
לפי ראשי הערים הבנייה המוצאת למגורים גורמת למחסור בשטחי מסחר ותעסוקהה רווחיים יותר – ולטענתם יביא אותם לפשיטת רגל.
תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי
בת ים: 80% מסחר ושירותים
לפי יעדי הממשלה העיר אמורה לגדול מ-160 אלף תושבים כיום לכ-240 אלף עד 2035, הוא מבקש שהיא תגדל לכ-200 אלף בלבד. לכן הוא פועל להפחתת מספר מגדלי המגורים והפרויקטים של פינוי בינוי, לטובת פרויקטים מצומצמים יותר בתמ"א 38. הוא מעוניין בבניית 80% מסחר ושירותים ו-20% דירות.
בבת ים מקודמת לעיר תוכנית פינוי בינוי בהליך מהיר בוותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור – שנועדה להאיץ את הגידול בהיצע הדירות בישראל).
רמת גן – לא נשאר כסף לפיתוח
ברמת גן הבנייה החדשה היא במסגרת התחדשות עירונית (פינוי בינוי ותמ"א 38 בשכונות ובניינים ישנים). יתר על כן, אלפי יחידות דיור מתוכננות להיבנות בשטח מחנה תל השומר שיפונה ממזרח לעיר. לאחרונה הקפיא ראש העירייה החדש כרמל שאמה הכהן את היתרי הבנייה לפרויקטים של התחדשות עירונית.
לטענתו, כל יחידת דיור עולה כסף שאין, משום שהבנייה בהתחדשות עירונית פטורה מהיטל השבחה, ולא משאירה כסף לפיתוח. תמ"א 38 חיסלה את כל העודפים והשומנים שהיו לעיר.
לכן מתקיים מו"מ עם רמ"י על הסכם גג, שלפיו רמת גן תזכה לתוספת של שטחי תעסוקה ומסחר לתוכנית בתל השומר, כתנאי להוצאתם של היתרי בנייה שם
עוד נמסר מאש העיר כיהניסיון לפרוש תוכנית ארצית כמו תמ"א 38, שזורקת זכויות בנייה בלי הכרה, תכנון ואבחנה על כל מדינת ישראל, יתברר כשילוב של כישלון ואסון תכנוני., הוא אומר התחדשות עירונית נקודתית בכל בניין לא מאפשרת לחדש את העיר. היא מחדשת רק את הבניין, אך לא יוצרת דרכים או גינות חדשות. צריך לתכנן.
כפר סבא: דיון חוזר בוועדה המקומית
בכפר סבא ניהלו אלפי תושבים בשנתיים האחרונות מאבק נגד תוכנית המתאר, המתווה את יעדי הפיתוח לעיר; ואף הצליחו להגיע לניצחון חלקי בסיועו של ראש העירייה החדש, רפי סער, שהצליח להביא את תוכנית המתאר לדיון חוזר בוועדה המקומית.
לפי התוכנית היעד מאפשר להגדיל את אוכלוסיית העיר מכ-110 אלף תושבים כיום לכ-150 אלף עד 2035. התושבים טענו שהתכנון לקוי, שאינו כולל פתרונות תשתית ותחבורה מהותיים.
התושבים אומרים שצריך לשתף את ראשי הערים בתכנון, ולא רק להציג הישגים של עוד כמה אלפי יחידות דיור. יש לריצת האמוק השלכות תכנוניות רבות שנים.
הרצליה: שליש מהתוכנית המקורית
בהרצליה ניצחון לתושבים: ראש העירייה פעל עם התושבים נגד תוכנית המתאר המתגבשת, וביקש למשוך אותה מהוועדה המחוזית – אף שזו כבר אישרה את הפקדתה. לאחרונה הוא הציג תוכנית חדשה, שמצמצמת בכשליש את היקפי הבנייה למגורים המתוכננים.
הגידול הצפוי באוכלוסיה בעקבות זאת יהיה מכ-110 אלף תושבים כיום לכ-163 אלף בלבד עד 2030 – בעוד שיעד הממשלה היה כ-180 אלף תושבים עד 2035. היקף תוספת הדירות העדכני יהיה כ-9,000 דירות עד 2030 – לעומת כ-52 אלף דירות עד 2030 בתוכנית המתאר המקורית. במסגרת זו, רוב הדירות מתוכננות להיבנות בהתחדשות עירונית, הבנייה בשטחים הפתוחים בוטלה ומתוכננת תוספת של מיליוני מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה.
האוצר: "אפטרשוק לבחירות לרשויות המקומיות"
במשרד האוצר אומרים: "זה האפטר-שוק של הבחירות לרשויות המקומיות", הוא אומר. "כל הסכמי הגג, למעט בודדים שיש איתם בעיות, מקוימים. הרשויות בונות את היחידות שהוסכם עליהן ומקבלות את התשתיות, ובכל אותם מקומות שיש בעיות, אנחנו בהידברות עם הרשויות שתביא לפתרון מוסכם".
לגבי מחסור באזורי תעסוקה אומרים:
"אין ספק שכל ראש רשות רוצה יותר ויותר אזורי תעסוקה. צריך למצוא את שביל הזהב למקסם את ההכנסות מתעסוקה אבל גם לבנות למגורים. כולם צריכים להבין שאנחנו צריכים גם לבנות דירות וגם לפתור את נושא התשתיות, כשכל אחד רוצה חשמל אבל לא תחנת כוח ליד הבית, ורוצה מים אבל לא מתקן התפלה. אנחנו מתמודדים כל הזמן.
"נשב עם כל עירייה וננסה למצוא איזון. נדאג שניפגש באמצע. צריך למצוא את האיזון הנכון בין הצרכים של הרשויות לבין המטרה הלאומית. לכן פיתחנו מכשירים כמו הסכמי הגג, שנחתמו עד כה עם כ־30 רשויות מקומיות".
מינהל התכנון: יעד של 30 אלף יחידות דיור בהתחדשות עירונית
תושבי הרצליה ניצחו: צמצמו מאוד את היקף הבנייה שתוכננה