התחדשות עירונית    

"התחדשות עירונית זה לא רק נדל"ן. זה גם בתי ספר, כבישים, חניות ותשתיות בכלל"

רועי אלקבץ, חבר מועצת עיריית ת"א ויו"ר הוועדה להתחדשות עירונית, רוצה להכניס למסלול ברור את ההתחדשות העירונית בעיר.  "התפקיד הכי חשוב הוא להכניס את ההתחדשות העירונית למסלול, שהדבר הזה הרבה יותר זמין, הרבה יותר מהיר, הרבה יותר איכותי, ושהוא בסוף מדבר גם על התושבים, גם ליזמים, גם לעורכי הדין, גם לשמאים, לכל הלקוחות, כדי שהעיר תתחדש", אמר אלקבץ בראיון בכלכליסט והוסיף, "בשלב הראשון, מתקים אבחון של כל המצב ולהבין מי הם השחקנים בעניין. שלב הראשון מבחינתי להמליץ על תוכנית שאומרת איך מסתדרים עם הדבר הזה מבחינה ארגונית בעירייה. וזה דבר שהוא חשוב ואיך מתקדמים עם זה קדימה עם כל השחקנים. יש הרבה מאוד שחקנים גם בעירייה וגם בעיר. יש לי כל מיני רעיונות. זה כרגע מתבשל כשזה יהיה רלוונטי נדבר".

עו"ד אוריתה קורנובסקי, שותפה במשרד שמתמחה בהתחדשות עירונית מתייחסת להתחדשות העירונית בתל אביבי – "קודם כל דווקא בתל אביב אני מוכרחה לומר ולציין, שדווקא בתל אביב יש רמת ודאות יחסית גבוהה, יחסית סבירה לדיירים וליזמים. יש לנו את תוכנית הרובעים, את תוכניות הרובעים, יש לנו את תוכנית 5000 שאושרו. שתי התוכניות האלו שמות את היזמים ואת הדיירים במקום שהם יודעים מה מגיע להם. דבר שני, גם הנושא של הגשת הבקשות המקוונת, גם פה אחרי חבלי לידה קצרים, מתחילים ללמוד איך להשתמש בזה, איך לייעל את המערכת, איך אפשר לקצר את התהליכים, בתל אביב אני מוכרחה להגיד שדווקא אתם תהיו אולי מופתעים אבל אבן הנגף העיקרי בתל אביב, זה דווקא בעלי הדירות. הדיירים התל אביביים, אני אגיד לך במיוחד במקומות היותר נחשקים, שערך הקרקע יותר גבוה שם, הם קצת בוא נגיד אם אנחנו נשתמש בלשון, בלשון העם".

  • הם יודעים מה יש להם ביד.

עו"ד אוריתה קורנובסקי: הם יודעים, אבל הם לא צודקים. לא תמיד הם צודקים מכיוון שהם לא מבינים שבסופו של דבר צריכה להיות היתכנות כלכלית. וההיתכנות הכלכלית נגזרת מרמת הזכויות שיש ליזם. אם אין מספיק זכויות אז ויזם יכול לייצר רק 7 קומות, אבל כדי שתהיה לו כלכליות ורווחיות, הוא צריך 8.5 קומות, אז גם שהם נמצאים במקום הכי יקר בתל אביב זה לא עוזר ליזם.

-אנחנו מדברים על אותם תושבים שידם משגת, אנחנו מדברים על השכונות היותר יוקרתיות בתל-אביב ואנחנו רוצים גם לדבר על הסיבות שאנחנו עושים תמ"א 38, אחד הסיבות כמובן חוץ מהעניין של הגנה מפני רעידת אדמה שהוא העניין המרכזי פה, אבל יש פה גם עניין חברתי.

רועי אלקבץ: התחדשות עירונית היא עניין של איזונים. יש את היזמים כמובן, בעלי הקרקעות יש את בעלי הדירות ויש את האזרחים בכלל. בסוף התחדשות עירונית, משמעות שלה היא לא רק נדל"נית, כלומר בסוף צריך להרים בניינים אבל צריך בסוף שם בתי ספר, צריך שהכבישים יהיו ראויים, שתהיינה חניות וכו'. לכן העירייה מסתכלת על זה ואני ברמה האישית רואה את זה גם מראות התושב, כי לשים סתם מגדל, לא משנה מה גובהו ולכן וגם חשוב שיזם לא יפסיד, אבל אם בסוף אין בית ספר ואם אין יכולת לקיים את כל הקהילה ואת כל איכות החיים שהעיר חותרת אליה, אז הדברים לא מאוזנים.

-אבל בוא נדבר על המהות. הבניינים בדרום תל אביב, חלקם הגדול מטים לנפול.

רועי אלקבץ: קודם כל אתה צודק שיש המון מה לעשות בדרום תל אביב. צריך להבין אני אומר מה שקרה לפני בזכות מי שעשה את זה ועושים את זה עכשיו. תראה, יש בית להתחדשות עירונית, שני בתים כאלה בתל אביב. עזרה ובצרון עושה המון תהליכים עם התושבים כולל תכנון בהתחלה שהוא על חשבון העירייה. יש הרבה מאוד פרויקטים בדרך. ערים לזה, זה לא פשוט, אבל אני חושב שצריך להיות אופטימיים.

בעניין אחר,  חשוב לי להגיד משהו על היטלי השבחה ובסוף על מה שכן לוקחים. בסוף העירייה או העיר עצמה צריכה לממן את כל ההיבטים של אותה ההתחדשות העירונית.

עם כל הכבוד לתוכנית הרובעים באזורים שהיא לא מתקיימת רמת הוודאות עוד יותר נמוכה אפילו.

עו"ד אוריתה קורנובסקי: נכון מאוד. אני אתן לך דוגמא. יש לנו פרויקט ברחוב אהרונסון בתל אביב, שזה מקום מאוד, מאוד יוקרתי, הוא על שפת הים, מאוד קרוב לנווה צדק, ושם חלה תוכנית הכובשים. או קי. והיא גם כן מאוד מוזרה. כי בצד של הרחוב שלנו. בצד של הכביש שלנו, אפשר לבנות איקס קומות ומעבר לו זאת אומרת בצד השני של הכביש, אפשר לבנות קומה פחות שלא נותנת את האפשרות להוציא את הפרויקט הזה. עכשיו גם שם אנחנו מקדמים את הפרויקט הזה כבר למעלה משנה, ואני יכולה להגיד לך שהיזם שם לוקח צ'אנס כי הוא לא בטוח ואין באמת, כל המקום הזה לוקה בחוסר ודאות תכנונית, מה אפשר, מה יתנו, מה לא יתנו, כמה קומות יתנו, אנחנו פה אנחנו צריכים להיות סבלניים ולחכות ולראות מה יצליח היזם להוציא תחת ידיו.

איך עושים כסף מהתחדשות עירונית?