שכונות    

רמת שקמה, רמת גן – תעודת זהות

צילום: ד"ר אבישי טייכר
מעודכן ל-05/2019

על השכונה

שכונת רמת שקמה היא שכונה מפורסמת של רמת-גן. השכונה נמצאת בחלקה הדרומי של העיר ופארקים מקיפים אותה. השכונה מתפרסת על שטח של כ-460 דונמים. היא נקראת על שמו של עץ השקמה העתיק אשר ממוקם בגן הציבורי המרכזי בה – "גן הבנים" – הכולל אנדרטה לזכרם של בני השכונה אשר נפלו חלל במערכות ישראל. בשכונה כיכר מרכזית, "כיכר הרב פרדס", הנקראת על שם הרב אליהו פרדס שהיה רב העיר.

היסטוריה

השכונה הוקמה ב-1954.שוכנו בה תושבי המעברות חיריה, סאקיה וסַלָמֶה שפונו ממקומם דרומית לכביש מסובים. השכונה כונתה בעבר 'סַלָמֶה ג' כשם הפרויקט, בראשית דרכה אומצה השכונה על ידי יהודים נדבנים מפילדלפיה. מדדיה של השכונה לא היו גבוהים לאורך שנים על אף קרבתה לשכונה האמידה רמת חן, לכביש הטייסים ולפארק הלאומי. עם זאת בזכות מיזמי חינוך ושיקום מצבה משתפר. בסוף שנות ה-70 זכתה השכונה להוביל את פרויקט שיקום השכונות שהשפיע, נוסף על שיפור המצב הפיזי, גם על שיפור המצב החברתי בשכונה. הפרויקט, בשונה מפעולות "שיקום שכונות" אחרות שנעשו ברחבי ישראל בוצע כולו על ידי צוות אדריכלים בראשות האדריכל יונה פיטלסון. על אף פעולת השיקום, הוזנח מעט מבצע הקמת המבנים החדשים כשנה אחרי השלמת הפרויקט. כיום עדיין מתקיימות תוכניות שיקום לשכונה.

סוג בנייה

רוב הבניינים נמוכי קומות. הבנייה היא בעיקר של שיכוני "רביעיות", או "שמיניות" בגובה של שתי קומות, אך יש גם בנייני שיכון טוריים בגובה שלוש וארבע קומות. בשנים האחרונות נבנו מגדלים לצד הפארק הלאומי

נדל"ן

מחיר ממוצע לדירה 1,650,000, מחיר למ"ר 24,345 שקל, תשואת שכירות 3%, 60%  מהדירות בבעלות

אוכלוסייה

רוב האוכלוסייה היא בעלי צווארו כחול, ללא בגרות, מדד כלכלי חברתי 5 מתוך 10. אם כי בשנים האחרונות עוברים זוגות רבים וכן משפחות מרמת חן הסמוכה והמבוססת יותר.

חינוך

השכונה כוללת שבעה גני ילדים ושני בתי ספר יסודיים. אחד מהם הוא בית הספר "נטעים", הנחשב לייחודי. בית הספר פועל מתוך תפיסה ייחודית הרואה את חשיבות החשיפה של הילדים לאופן בו האדם משפיע על הסביבה, במטרה להצמיח דור שישמור עליה. בית הספר מתמקד בסביבה ובטבע של רמת-גן ומשלב לימודים עיוניים לצד לימודים במוזיאון האדם והחי, סיורים בספארי ועוד

בנוסף פועל בית הספר סביון לחינוך מיוחד, המיועד לילדים בגילאי 6-14 המתמודדים עם הפרעות רגשיות והתנהגויות.

בשכונה בית ספר תיכון ארבע שנתי אחד – אורט אבין – ה"מחנך לערכים הומניסטיים לאומיים, אוניברסליים ושוויוניים" ופועל לחיזוק השורשים לארץ ישראל ולמורשת היהודית. וכן בשכונה שבט צופי השקמה. עוד נחנך בשנים האחרונות מתנ"ס לנוער.

כמו כן בסמוך לה השכונה רמת חן ובה בית ספר בליך הידוע. מדד בתי הספר בשכונה בדירוג גבוה מאוד 91 לעומת 81 בעיר ו-55 בארץ

מוסדות ציבור ומסחר

בשכונה מועדון גמלאים, טיפת חלב, מרכז עירוני לגיל הרך (מרכז רמת שקמה על שם רחל חסיד), תריסר בתי כנסת ועוד

גנים ופארקים

בסמוך אליה ולעתים בגבולותיה ניתן למצוא את הספארי, הפארק הלאומי, פארק המכבייה ופארק אריאל שרון.

תחבורה

סמוכה לצירים המרכזיים כמו כביש 4, דרך הטייסים, נתיבי איילון וגם מחלף מסובים. תחבורה ציבורית ענפה מהכבישים הראשיים

שכנים מספרים

מהתגובות ברשת עולה כי השכנים מרוצים בעיקר מהנסיעה ברכב פרטי ומהשטחים הירוקים, פחות מרוצים מהניקיון והתחזוקה ומאפשרוית הבילוי והקניות וכן מהתשתיות

תוכניות בנייה

בשנים האחרונות דובר על כמה תוכניות בשלבים שונים, ביניהן המגדלים ברחוב שלם (פינוי של 144 יח"ד ושטחי מסחר לצורך בנייה של 500 יח"ד בשלושה מגדלים בני 28-30 קומות), "שקמה על הפארק" ברחוב אחד העם (פינוי של 44 יח"ד ובניית שלושה מגדלים ובהם 216 יח"ד) ופרויקטים ברחוב מתניה.

קבוצת סרוגו ואבנר לוי מקדמות תוכנית לפינוי של למעלה מ-40 דירות ובניה של כ-200 דירות תחתן; חברת אזורים מקדמת תוכנית דומה לפינוי של עשרות דירות ובנייה של מאות דירות והתארגנות דומה מקודמת על-ידי תושבי המקום לפינוי ובינוי של מאות דירות. גם לחברת מגדל טופ נדל"ן תוכניות דומות להקמת 6 מגדלי מגורים חדשים.

לא ברור כמה ייצאו לפועל בעקבות המדיניות של ראש העיר החדש כרמל שאמה הכהן להמעיט את מיזמי התמ"א.

קבוצת הפייסבוק

ביטול תמ"א 38 ברמת גן כמעט לחלוטין