חינוך פיננסי    שוק ההון    

שוק ההון לתלמידי תיכון – מושגי יסוד

pexels
מעודכן ל-01/2020

כשמדברים על שוק ההון, צריך לשאול מהו הון. הון הוא חלק ממשולש המשפיע על החיים שלנו ועל הכסף שלנו: ידע, עבודה, הון. בהקשר כלכלי עבודה היא שירות תמורת שכר,שלרוב נמדד לפי זמן עבודה או תפוקה. ידע הוא מידע המאפשר לאדם ליצור שירות או מוצר מסוים שווה כסף. תעשיית ההייטק למשל נקראת תעשיית עתירת ידע.

הון , או 'קפיטל' בלעז, הוא כל משאב שיכול לשמש לייצור או להכנסה. משאבים כאלו יכולים להיות חומריים כמו מכונות, אדמה ונפט, או
מסומנים על ידי ניירות או אפילו סדרת ביטים במחשב, כמו כסף וניירות ערך. הון מכומת גם הוא בערכים של כסף. בדומה לשוק העבודה, שבו
אנחנו יכולים להציע את שעות העבודה שלנו בתמורה למשכורת, או שוק המוצרים והשירותים,  גם להון יש שוק. בשוק ההון סוחרים בבעלות על ההון. את הבעלות הזו ניתן לכתוב על נייר – ממשי או וירטואלי.

בשוק  ההון יכולים להשקיע גורמים פרטיים,חברות וגורמים מוסדיים- בנקים, בתי השקעות וחברות ביטוח. יש המחזיקים בניירות לטווח ארוך ויש לטווח קצר. הנה כמה מונחים שצריך להכיר:

מושגים

אג"ח – תעודהה המבטיחה כספים לקונה התעודה, גם אם החברה בהפסדים באמצעות שעבוד נכסיה. להרחבה: מהן איגרות חוב להמרה

אופציית מכר (Put) -אופציה המקנה למחזיק בה את הזכות למכור מספר קבוע (מכפיל נכס בסיס) של מדד מעוף (נכס בסיס) במחיר קבוע מראש (מחיר מימוש) בתאריך קבוע מראש.

אופציית רכש (Call)

אופציית רכש היא  נייר ערך המקנה למחזיק בו את הזכות לרכוש נכס מסוים, (נכס הבסיס) במחיר מסוים, (מחיר המימוש) עד תאריך מסוים, (תאריך המימוש) בכמות מסוימת.

בורסה

בורסה הוא המקום שבו נערך המסחר בניירות ערך.

בעל שליטה

פרט או גוף המחזיק בחמישים אחוזים ומעלה מהון המניות המצביעות של החברה.

גיוס הון

הגדלת האמצעים הכספיים של חברה. גיוס ההון יכול להיות באמצעות הנפקת מניות, איגרות חוב ועוד.

דיבידנד

תשלום שמחלקת חברה לבעלי המניות מתוך רווחי החברה. הדיבידנד מחולק לבעלי המניות לפי חלקם בהון החברה. חברה אינה חייבת לחלק דיבידנד גם אם היא חברה מרוויחה.

חבר בורסה

חבר בורסה זה גוף שבו ניתן להפקיד כספים וניירות ערך ולסחור בהם. חבר בורסה מפוקח על ידי הבורסה ורגולטורים נוספים.

ישנם חברי בורסה שנמצאים תחת הבנקים וישנם כאלו שאינם בנקים.

שורט

מכירה בשורט היא מכירת נייר ערך שאינו נמצא בתיק. מכירה בשורט מתבצעת במטרה להרוויח מהירידה במחיר של נייר ערך או נכס פיננסי אחר. לאחר ביצוע המכירה, אם הנייר יורד, ניתן יהיה לקנות אותו במחיר זול ממחיר המכירה ובכך לכסות את השורט ברווח

פרמיה

מחיר האופציה. תמורת הזכות שקיבל, משלם רוכש האופציה לכותב האופציה סכום כסף בזמן רכישת האופציה, התשלום הוא חד פעמי ובלתי חוזר, והוא אמור לשקף את הערך הכלכלי של האופציה.

רווח או הפסד הון

רווח או הפסד כתוצאה מהפרש בין מחיר המכירה ובין מחיר הקניה של נייר ערך מסוים.

שוק דובי  (Bear Market)
שוק המאופיין בתקופה ממושכת של ירידות שערים והקיפי מסחר נמוכים.
שוק שוורי
שוק המאופיין בתקופה ממושכת של עליות שערים והקיפי מסחר גדולים.
תשקיף

מסמך משפטי אשר מוציא הגוף אשר אחראי על הנפקת נייר הערך לציבור.
בתשקיף ניתן למצוא מידע על החברה המנפיקה את נייר הערך ואת התנאים להנפקה. כל חברה אשר מתכוונת להנפיק ניירות ערך לציבור כולל 
קרנות נאמנות חייבות בהצגת תשקיף שיאושר על ידי הרשות לני