שכונות    

שכונת נחלת יצחק, תל אביב – תעודת זהות

תמונה מקבוצת הפייסבוק
מעודכן ל-05/2019

נחלת יצחק היא שכונה במזרח תל אביב שהוקמה מזרחית לנחל איילון (ואדי מוסררה, כיום נתיבי איילון). היא הוקמה על ידי קבוצת יהודים שבאו מקובנה. השכונה סמוכה לשכונות ביצרון ורמת ישראל.

גבולות השכונה

גבולות השכונה הם ערבי נחל ועליית הנוער מצפון וממזרח, דרך השלום מדרום, נתיבי איילון ממערב

היסטוריה

שכונת נחלת יצחק נוסדה  ב-1925 על ידי עולים מקובנה שקראו לה על שמו של הרב יצחק אלחנן ספקטור, שהיה הרב הראשי של קובנה, מנהיג יהדות רוסיה ומגדולי האחרונים, שכתב ספר בשם "נחל יצחק". השם הערבי של האזור שבו הוקמה השכונה היה שוּמרה על שם צמח השֻׁמָּר שגדל בר במקום.

נחלת יצחק הוקמה על גבול המושבה הגרמנית שרונה ובסמוך לשכונת בורוכוב, השכונה הראשונה של גבעתיים.  בתחילת דרכה הייתה זו שכונה בעלת אופי חקלאי  ובחלק מהשכונה הוקמו מפעלי תעשייה רבים, בהם: "מחלבת טרה", בית החרושת "יצהר" (שעל שטחו נבנו מגדלי תל אביב), מפעל השיניים של שמואל בלום, מפעל "הבורג", מספר טחנות קמח ועוד.

בעת הגשמים העזים שירדו בנובמבר 1938 נהרס הגשר היחיד שחיבר את השכונה לתל אביב והשכונה נותקה. כן הוצפו מספר מפעלים שנגרמו להם נזקים כבדים והתפוצץ צינור המים לשכונה. הגשר נבנה מחדש אך בנובמבר 1979, בעת עונת חורף גשומה נוספת, קרס שוב הגשר, ונבנה שוב ב-1980.

נחלת יצחק הייתה תחילה שכונה חסרת מעמד מוניציפלי ולכן לא יכלה להטיל מיסים וסבלה מהזנחה. בשנת 1930 התקיימו דיונים על איחוד עם שכונת בורוכוב ורמת גן ,אולם האיחוד לא יצא אל הפועל. בתחילת שנת 1946 סופחו 550 דונם מאדמות השכונה לתל אביב. בשלהי תקופת המנדט הבריטי סופחה השכונה על ידי הבריטים לתל אביב. בשנת 1956 קיבל שר הפנים עצומה חתומה על ידי כ-90% מתושבי השכונה בעד ניתוק מתל אביב והצטרפות לגבעתיים. בעקבות זאת הקים שר הפנים ועדת בדיקה אשר המליצה באמצע 1957 להעביר את השכונה לתחום השיפוט של גבעתיים. ב-16 בינואר 1958 נכנס לתוקפו צו של שר הפנים המעביר את השכונה לתחום השיפוט של גבעתיים. אולם שניים מתושבי השכונה פנו לבג"ץ נגד ההעברה והציגו עצומה של רוב תושבי העיר נגד הסיפוח. בסוף אוקטובר 1958 פסל בג"ץ את החלטת שר הפנים בנימוק שעמדת המתנגדים להעברה לא נשמעה. דרישה לספח את השכונה לגבעתיים שבה ועלתה לאחר פסיקת בג"ץ אולם הדבר לא יצא אל הפועל והשכונה נשארה בתחום השיפוט של תל אביב.

סוג בנייה

הבנייה בנחלת יצחק מבוססת בעיקרה על בנייני דירות ישנים בני 5-9 קומות שנבנו בשנות ה-60 וה-70. בדרום השכונה ישנם מספר מגדלי מגורים ומבני משרדים שנבנו בשנים האחרונות, ומספר פרויקטים אחרים המצויים בבנייה ובתכנון.

כמו כן בשכונה אזור תעשייה ובו מתחמי תעשייה גדולים  כמו טרה וגורדון גז.

נדל"ן

מחיר דירה ממוצעת 2,700,000 שקל, מאמצע 2018 חלה ירידת מחירים, מחיר למ"ר 32,400 שקל, תשואת שכירות של 3%, 40% מהדירות הם 3 חדרים, כ-60% בבעלות

אוכלוסייה

האוכלוסייה בוגרת ברובה, מעל 60% בגיל 18-66, רוב מוחלט של ותיקים לעומת עולים, 40% צווארון לבן, 40% אקדמאים. מדד חברתי כלכלי 7 מתוך 10.

חינוך

בשכונה בית הספר היסודי "איילון", ישיבת נחמיה וגנים רבים. כמו כן במרחק נסיעה קצר נמצא תיכון עירוני א'. כמו כן בקרבת מקום בית הספר תלמה ילין לאמנויות.

דירוג גבוה לבתי הספר בשכונה,  במדד מדלן הבודק אלימות, תוצאות ציונים ושביעות רצון מורים ותלמידים: 90 לעומת 69 בעיר.

גנים עיקריים באזור: רנד וקסג בפיקוח ממלכתי

תחבורה

השכונה נמצאת במרחק הליכה הן מרכבת השלום והן מרכבת מרכז. בצדי השכונה נתיבי איילון. הנסיעה למרכ זת"א ברכב פרטי כ-20 דק' בפקקים ו-10 דק ' בשאר השעות. תחנות אוטובוס נמצאות  בעיקר ביגאל אלון, עליית הנוער ודרך השלום. הקו הסגול של רכבת השלום עתיד לעבור שם.

מוסדות מסחר וציבור

בנחלת יצחקמ מרכזי קניות, מרכז ספורט וקאנטרי ומגדלי תל אביב. מרכז הספורט מפעיל חדרי כושר ומגוון חוגי ספורט לילדים ולמבוגרים וכן בריכת שחייה. גם האזור התעשייתי-מסחרי וגם שכונת המגורים משנים צורה. כמו כן בשכונה כמה מסעדות ובתי קפה

בית העלמין

בגבול השכונה נמצא בית הקברות נחלת יצחק, שהוא בית עלמין "סגור", שאין קוברים בו יותר

גנים ופארקים

בשכונה מספר גינות קטנות, מתוכנן פארק גדול

שכנים מספרים

מהתגובות ברשת עולה כי השכנים מרוצים מהביטחון האישי, מהנגישות להולכי רגל ומהתחבורה הציבורית, פחות מרוצים מהחניה, מאפשרויות הבילוי ומהפארקים והגנים

תוכניות בנייה

השכונה מתוכננת לעבור פיתוח מהיר בשנים הקרובות. ממערב לרח' יגאל אלון מתוכנן מתחם של מגדלי משרדים גבוהים, ומדרום לרח' נחלת יצחק מתוכננים מגדלי מגורים לצד בנייני משרדים. מצפון לשכונה הולך ומוקם אזור "הסיטי" של גבעתיים, מתחם מגדלים. בשכונת המגורים הוותיקה צפויים רק מיזמים בודדים של התחדשות עירונית. צפוי בניין נוסף של פרויקט TOHA אך זה שנוי במחלוקת והוועד ותושבי השכונה מתנגדים לו.

עוד בתוכנית: תוכנית מע"ר איילון, הממוקמת לאורך נתיבי איילון ודרומית לירקון, שבה ייבנה מרכז עסקים ראשי (מע"ר) שישרת את כל גוש דן. מדרום לרח' נחלת יצחק ייבנו מגדלי משרדים ומגורים.

דף הפייסבוק של השכונה

למרות ההתנגדויות – אושרה התוכנית של האחים חגג ברחוב איינשטיין תל אביב

כרם התימנים, תל אביב – תעודת זהות

שכונת שפירא, תל אביב – תעודת זהות