שכונות    

שכונת פלורנטין, תל אביב – תעודת זהות

על השכונה

פלורנטין היא שכונה בדרום תל אביב, הסמוכה לגבול עם יפו, והיא נקראת על שמו של הקבלן שלמה פלורנטין.

גבולות השכונה

גבולות השכונה הם הרחובות העלייה ממזרח, אליפלט במערב, דרך יפו מצפון ודרך שלמה (סלמה) מדרום.

היסטוריה

השכונה הוקמה בשנת 1927 מדרום למסילת הרכבת יפו-ירושלים על-פני פרדס גדול. פלורנטין נוסדה על ידי דוד אברבנאל והקבלן שלמה (סלומון) פלורנטין, שעלה לישראל מסלוניקי שביוון. השכונה תוכננה כשכונה בורגנית המשלבת עסקי מלאכה, תעשייה זעירה ומסחר, לצד בניינים בני 3 עד 4 קומות שרחובות צרים ביניהם.

בראשיתה אוכלסה פלורנטין בעולים יהודים מיוון, פולין, צפון אפריקה, בולגריה, טורקיה ובוכרה. לקראת סוף שנות ה-60 של המאה העשרים החלה נטישת השכונה על ידי תושביה המקוריים, שאת מקומם תפסו עסקי מסחר ותעשייה זעירה. בשנת 1991 הכריזה עיריית תל אביב על פרויקט התחדשות אזורי שנמשך עד לסוף העשור ומאז מובילות אותו יוזמות פרטיות הכוללות שיפוץ מבנים ותיקים, בניית בתי דירות, פתיחתם של בתי קפה, מקומות בילוי, גלריות, סדנאות אמנים צעירים וחנויות מעצבים, תוך חיסול התעשיות הוותיקות, כמו ביגוד וריהוט. .

באוקטובר 2006, לאחר שעלתה רמת הפשיעה בשכונת פלורנטין, הוחלט לתגבר את המשטרה בשוטרי משמר הגבול. תושבי השכונה, ביחד עם פעילים מארגונים חברתיים, יצאו להפגנות כנגד תוכנית זו. ההחלטה לא בוטלה, אך מאז פעילות המחאה שוטרי מג"ב לא פועלים בשכונה.

אוכלוסייה

אחוז גבוה של צעירים, כמעט חצי בני 25-34. לצדם משפחות צעירות, חלק מהם באים בגלל המחירים הנמוכים ביחס לתל אביב, חלק תושבי השכונה משנות התשעים שהתהבגרו והתמסדו.

נדל"ן

מחיר ממוצע 2,150,000 שקל,, תשואת שכירות 2.6%

84% דירות שכורות, כ-40% דירות שני חדרים

חינוך

בתי הספר מדורגים נמוך ביחס לעיר במדד מדלן. בשכונה כמה גנים עירוניים

שטחי מסחר וציבור

שוק לווינסקי נמצא בחלק המזרחי של השכונה.  שוק העלייה, הנמצא ברחוב העלייה פינת רחוב וולפסון, הוא מבנה באוהאוס שהוקם בשנת 1938. אך נהרס ברובו על ידי העירייה. בשכונה בניין המשמש אמנים במסגרת "סדנאות האמנים", ושני חדרים שמשמשים את "מהפך", תנועת סטודנטים שעוסקת בחינוך.  בשכונה נמצא "בית יאיר" – מוזיאון לתולדות הלח"י, שממוקם בבניין שבו נרצח מייסד הארגון, אברהם שטרן (יאיר), על ידי אנשי הבולשת הבריטית שעצרו אותו.

בשכונה גם ביץת הכנסת "אהבת חסד" (רחוב אברבנאל 54), בעל סגנון הבנייה האופייני לשכונה בראשיתה. נוסד על ידי רב השכונה הרב יצחק ידידיה פרנקל.

וכמובן יש בה המון בארים ובתי קפה שמשכו את האוכלוסייה הצעירה לצד הסדרה משנות התשעים שהפכה אותה אז לאטרקטיבית יותר.

שכנים מספרים

השכנים מרוצים מהבילויים בשכונה ומהנגישות למקומות רבים בתחבורה, לא מרוצים מהתשתיות, מהחינוך, החניה וממצב הגנים

גינות ופארקים

בקצה המערבי של השכונה נמצאת "גינת דרויאנוב" ובה מגרש כדורסל, משחקי ילדים ודשא

תוכניות בניה

אזור התעשייה הזעירה עומד להימחק לחלוטין ובו ייבנו בניינים חדשים

 

תביעה נגד יזם שלא קיבל היתר בנייה בפלורנטין