שכונות    

שכונת רמת אביב ג', תל אביב – תעודת זהות

צילום: ויקיפדיה. Etan J. Tal
מעודכן ל-05/2019

תוכן עניינים; ניתן להקליק על הקישור הרלבנטי

על השכונה

רמת אביב ג' (מוכרת גם בראשי התיבות רמא"ג) היא שכונה בתל אביב, אחת משכונות עבר הירקון בצפון מערב העיר הצמודה לשאר השכונות תחת השם רמת אביב. השכונה משתרעת על פני כ-1,076 דונם, והשטח הבנוי בה נכון להיום הוא כ-573 דונם. מרבית שמות רחובות השכונה מנציחים אתע ולי הגרדום.

גבולות השכונה

השכונה תחומה בין כביש החוף במערב, שדרות קק"ל ושכונת אפקה מדרום, נתיבי איילון במזרח ושטחי חקלאות שבאזור צומת גלילות מצפון.

היסטוריה

השכונה התפתחה כחלק מהתפשטותה של שכונת רמת אביב צפונה, במהלך שנות ה-70 של המאה ה-20. אז האזור לא היה יוקרתי בגלל המרחק ממרכז העיר. השכונה תוכננה על ידי משרד האדריכלים "יצחק פרלשטין ושות' אדריכלים ובוני ערים " .הקמת השכונה הייתה חלק מתנופת הבנייה של ממשלת רבין הראשונה, והאוכלוסייה הייתה מורכבת מזוגות צעירים ומזכאים אחרים לדיור, ודירות רבות נרכשו בהגרלה של משרד השיכון.

בזכות האינפלציה של ראשית שנות ה-80 זוגות רבים יכלו לשלם את המשכנתאות שלקחו, וכך הפכה אוכלוסיית השכונה למבוססת במרוצת שנות ה-80.  עם הזמן התפתחו השירותים הקהילתיים בשכונה עם התבססותם של מוסדות חינוך, מרכזים מסחריים וקהילתיים וכדומה. כך  התגבשה השכונה סביב אירועים שכונתיים, כגון מצעד לפידים בחנוכה, טקסים שכונתיים ליום הזיכרון לחללי צה"ל, פסטיבל בשבט הצופים ופורימון.

במהלך שנות ה-90 התרחבה השכונה ועל בניניה, שעד אז התנשאו רובם לגובה של שש עד שמונה קומות לכל היותר, וכללו דירות של שלושה וארבעה חדרים לרוב, התווספו מגדלי מגורים יוקרתיים, ובהם דירות רחבות ידיים. בשנת 1990 הוקם בשכונה מרכז קהילתי רוזין על ידי קרן תל אביב לפיתוח ונקרא על שם משפחת רוזין ממיאמי, אשר תרמה את הסכום הדרוש להקמתו. בשנות התשעים ההתפתחויות שהובילו את רמת אביב ג' לשכונות יוקרה הובילו לסדרת הקאלט "רמת אביב ג'", הנחשבת לאופרת הסבון הישראלית הראשונה. עם השנים, ובעיקר בשנות התשעים של המאה העשרים, חל מאבק על אופייה החילוני של העיר שהוביל בין היתר לסגירת בית כנסת ומנע הקמת בתי כנסת נוספים ומקוואות באוזר.

סוג בנייה

השכונה מאופיינת ברבי קומות יוקרתיים לצד בתי מגורים צנועים יותר, ומספר רחובות שבהם בתים פרטיים צמודי קרקע

נדל"ן

רמת אביב ג', שבשנות התשעים זכתה להילה והוכתרה כשכונת יוקרה, בשנים האחרונות מוכתרת לשכונה עם עליית הערך הנמוכה בתל אביב. עדיין מדובר בשכונה יקרה מאוד. המחירים נעים בין 3,900,000  שקל ל-4,100,000 שקל לדירה. אך השכונות הצעירות בסביבתה הפכו למבוקשות יותר. תשואת השכירות 2.15%

אוכלוסייה

אוכלוסייה מעורבת של משפחות, פנסיונרים וסטודנטים, דומיננטיות חילונית. האלפיונים העליונים כבר עברו כאמור למקומות אחרים. מדד חברתי: 8 מתוך 10, 46% צווארון לבן,  47% אקדמאים

חינוך

בין היתר בית הספר היסודי ע"ש ישראל אפשטיין, שבט הצופים בחצר בית הספר. מרכז קהילתי רוזין ובו ספרייה  ואודיוטורים, בית ספר אזורי לחינוך מיוחד, "ברושים".

השכונה נחשבת בעלת רמת חינוך גבוהה. בדירוג מדלן המודד את רמת בתי הספר  על פי רמת אלימות, תוצאות ציונים ושביעות רצון תלמידים ומורים זוכה לדירוג גבוה של 83 לעומת 69 בעיר ו-55 בארץ.

בתי ספר מובילים בסביבה:

ארזים

רמת אביב

תיכונט

גנים: רתס ורתב בפיקוח ממלכתי

תחבורה

מבחינת תחבורה ציבורית מרוחקת מאוד ממרכז העיר, 45 דק לדיזנגוף סנטר. קרבה לצירים מרכזיים אך בשעות העומס הנסיעה ארוכה. מחסור בחניה

אפשרויות תעסוקה

אפשרויות תעסוקה רבות במתחמים העיקריים של תל אביב והאזור, אך שעות העומס הופכות את הנסיעה לארוכה

שטחי מסחר וציבור

שני מרכזי מסחר עיקריים: אלרם ושוסטר.   ייצוג לכל קופות החולים ובהם תחנת בריאות לאם ולילד, סניף דואר ומרכז שיטור קהילתי. שני מרכזי ספורט, כולל קאנטרי ובריכה

פארקים וגנים

מספר רב של פארקים וגנים, ריאות ירוקת, המוארים בשעות החשכה

שכנים מספרים

מהתגובות עולה כולה כי השכנים מרוצים בעיקר מהפארקים והגנים בסביבה, אפשרויות הקנייה והסידורים, מהניקיון ומהתחבורה ברכב פרטי, ביקורת שלילית ניתנת בעיקר למקומות החניה. עוד מתלוננים השכנים על רעש של בנייה באזור ורעשים אחרים

בנייה

מרבית הבתים באוזר נבנו בשנות התשעים ללא מרפסת, מה שלא עומד בסטנדרט הבנייה כיום ולכן הרבה מרחיבים את בתיהם ובונים מרפסות. 3 תוכניות יזמי פינוי בינוי במגדלי אביב, ב-2019 נהרסו בניינים ברחוב רקנאטי והבנייה צפויה בקרוב, מה שהפך את זה למיזם הפינוי הבינוי הראשון בשכונה שיצא לדרך.

ההיתרים ותוספות הבנייה האפשריות לפי תמ"א 38 ברובע זה משתנים, בחלק מן המבנים תוספת מלאה לפי תמ"א 38 תיקון 3, בחלקם מותרת הרחבה אולם ללא תוספת של קומות (עבור מבנים צמודי קרקע), ובחלקם התוספות כפופות לתכניות מאושרות או נדרשות לאישור.

דף פייסבוק מטעם העירייה

רמת אביב הירוקה, תל אביב – תעודת זהות

מעוז אביב, תל אביב – תעודת זהות

איך תוכנית הרבעים פגעה בעסקאות יד שנייה בתל אביב