שוק ההון    

שמואל קצביאן, דיסקונט : "הגדלת חשיפה ליפן ואנגליה וצמצום החשיפה לגוש האירו ולשווקים  המתפתחים"

אסטרטג השווקים של בנק דיסקונט – שמואל קצביאן ממליץ על הגדלת חשיפה ליפן ואנגליה ובמקביל צמצום החשיפה לגוש האירו ולשווקים  המתפתחים.

בדיסקונט משתמשים במודל RVSI – מודל ה- RVSI הינו מודל פנימי המציג המלצות לאופן  הקצאת הרכיב המנייתי בחו"ל. המודל מציג תוצאות בכל תחילת רבעון, לתקופת זמן של 3 חודשים קדימה, והוא בוחן 5 קבוצות מדדים עיקריות: מדד ה-  S&P 500 , מדד האירו סטוקס (Euro Stoxx Index), מדד ה- ניקיי (Nikkei-225) , מדד הפוטסי (FTSE 100) ומדד השווקים המתפתחים של MSCI (MSCI EM). המודל בוחן מימדים שונים שנמצאו בעלי השפעה על שוק המניות בראיה 3 חודשים קדימה.

מימדים אלו הינם: מצב כלכלי, תמחור, סנטימנט, מדדי שוק וסיכונים.  בסופו של דבר משוקלל ציון אובייקטיבי סופי לכל גוש.

מטרת המודל: מטרת המודל היא להציג המלצה יחסית (הקצאת יתר או חסר) לכל אחד מ-5 המדדים העיקריים שצוינו, כשסך האחזקה המנייתית של הלקוח נותרת ללא שינוי. למעשה צד ה- Long אמור להתקזז כולו מול צד ה- short. המודל לא מיועד לחזות את כיוון השוק בכללו, אלא רק להמליץ על הביצועים היחסיים הצפויים בין המדדים.

מימדי המודל:

המימד הכלכלי: הציון של אנגליה הפך לגבוה ביותר ולאחר מכן השווקים המתפתחים. מאידך, גוש האירו הידרדר לתחתית. נדגיש ונציין כי לא מדובר בציון כלכלי כולל למצב של כל מדינה, אלא בפרמטר שמטרתו לסייע בחיזוי המגמה בשוק המניות ב-3 החודשים הבאים, על סמך מגמות כלכליות לאחרונה. הכלכלה האנגלית עדיין חלשה יותר בהשוואה למצב ב-2014-2015, אך המצב השתפר בבחינה של מספר מימדים כלכליים, וגם במבט לעתיד נראה כי המצב "פחות גרוע" מכפי שהשווקים העריכו בעבר. מאידך, גוש האירו הידרדר כלפי מטה. כך למשל הנתונים הכלכלים שם מפתיעים לרעה את התחזיות באופן החד ביותר מאז 2012. 

מימד התמחור: יפן היא השוק הזול ביותר (ובאופן ניכר) בציון בתמחור הסופי של המודל, ואילו גוש האירו מקבל את הציון הנמוך ביותר. את התמחור של מדדי המניות השונים ניתן לבחון במגוון רחב של דרכים החל מהדרכים הבסיסיות יותר של מכפילי מחירים, ועד לבחינה מורכבת יותר של מגוון מימדים שונים הקשורים לרווחיות של החברות, מכפילים מתואמים והשוואת התמחור של שוקי המניות בכל גוש לעומת יתר השווקים הפיננסים.

בשורה התחתונה ובראיה ל-3 החודשים הקרובים השוק היפני הפך להיות לשוק זול באופן משמעותי לעומת יתר הגושים.

דוגמא פשוטה לחלק ממרכיבי התמחור ניתן לראות בגרף שמשמאל. המכפיל הנוכחי של שוק המניות היפני (מדד הניקיי) עומד על 15.9. לכאורה מכפיל לא זול לעומת יתר הגושים.

אבל כאשר בוחנים את היחסיות של המכפיל בכל מדינה/גוש לעומת ההיסטוריה באותה מדינה ניתן לראות כי המכפיל ביפן כיום נחשב לזול יחסית, כי הוא ממוקם בחלק התחתון של התמחור ההיסטורי של מדד זה (אחוזון 4.6%).

מימד הסנטימנט ומדדי שוק: מימד זה מורכב ממספר אינדיקטורים ובניהם פרמטרים פסיכולוגיים שונים או פרמטרים אחרים הקשורים לשוק כמו המגמה במטבע. מטרתו של וקטור זה היא לזהות נטייה פסיכולוגית בשוק ההון כלפי מדדי מניות מסויימים, באופן שעשוי לנבא את ההתנהגות לעתיד.

מובהקות וקטור זה גבוהה יחסית כאשר הוא מורץ בתחילת כל רבעון ופחות חזקה בהרצה מאוחרת יותר כמו ההרצה הנוכחית. עדיין ניתן להסתמך על מימד זה והוא בעל הסבר טוב יחסית גם כעת.

את התפלגות התוצאות ההיסטוריות של ההרצה של וקטור הסנטימנט בתחילת כל רבעון ניתן לראות בגרף  מימין: ממוצע תשואת יתר (מעל לתיק הבסיס) של 1.3%+  לרבעון במדגם, וממוצע תשואת יתר של 0.7%+ לרבעון מחוץ למדגם.

בשורה התחתונה ציון הסנטימנט הגבוה ביותר ניתן ליפן והציון הנמוך ביותר לשווקים המתפתחים.

מימד הסיכונים:

הסיכונים הכלכליים נובעים מאפשרות למלחמת סחר גלובלית חריפה וחששות מהחמרה גיאופוליטית, ובפרט סביב ההתרחשויות בסוריה והמתיחות בין המערב לרוסיה.

בצד הכלכלי ניתן לציין את האפשרות לעלייה באינפלציה הגלובלית ומדיניות מוניטרית הדוקה מהצפוי, חששות מגירעונות גבוהים בארה"ב. כמו כן, ישנן חששות מאפשרות להתממשות תרחיש של "בריחת כסף" משווקים מתעוררים ועלייה בחוב הדולרי של אותם מדינות (עקב פיחות אפשרי במטבעות ה- EM מול הדולר).

ברקע  ממשיכה אי הוודאות לגבי המצב הפוליטי בארה"ב ובאיטליה.

והציון הסופי  

שקלול כל המימדים יחד מניב המלצה סופית לאחזקת יתר ביפן ובאנגליה והמלצה לאחזקת חסר בגוש האירו ובשווקים המתפתחים.