תיירות    

שמיים ריקים: כ-20 אלף איש בלבד ביקרו בישראל באוגוסט

מעודכן ל-09/2020

מדובר ב-6 אחוזים בלבד מהיקף המבקרים בישראל באוגוסט 2019 – שעמד על 324 אלף איש הנתונים שפרסמה הלמ"ס כוללים פועלים, דיפלומטים וכמובן תיירים; 99% מהמבקרים הגיעו בטיסה

הקורונה נתנה מכת מחץ לענף תיירות הפנים: מנתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי בחודש אוגוסט 2020 נכנסו לישראל 20.4 אלף מבקרים בסך הכול. זאת לעומת 324.2 אלף  מבקרים שנכנסו לארץ באוגוסט 2019 – כלומר ירידה של 94 אחוז בהיקף המבקרים. זאת בעקבות המשך משבר הקורונה בעולם והמשך ההגבלות על כניסת זרים לישראל.

הנתונים כוללים את כל המבקרים שנכנסו לישראל ואינם אזרחי המדינה – כולל פועלים, דיפלומטים וגם תיירים. במציאות העגומה של סגירת גבולות המדינה מקבלת אישוש מנתוני הלמ"ס בכל הנוגע לחלוקה של כניסות מבקרים לפי חודשים מתחילת השנה. בינואר-פברואר השנה למשל נכנסו לישראל 698.5 אלף מבקרים – עלייה קלה ביחס ל 681.2 אלף מבקרים אשתקד. אולם באמצע מרץ, לאחר התפרצות הנגיף, נאסרה כניסת מבקרים לישראל לחלוטין כמעט, למעט מקרים חריגים בלבד. המשמעות של ההנחיה הזו הייתה צניחת מספר כניסות המבקרים בחודש מרץ ל-87 אלף בסך הכול (לעומת 456 אלף כניסות מבקרים במרץ 2019). גם באפריל, מאי ויוני נרשם מספר מבקרים אפסי כמעט.

על פי נתוני הלמ"ס,  בחודש אוגוסט יצאו 54.7 אלף ישראלים לחו"ל – לעומת 1.2 מיליון ישראלים שנסעו לחו"ל באוגוסט אשתקד. 99% מהם, כלומר 54.3 אלף מהיוצאים – עשו זאת דרך האוויר.

נכון להיום, כניסת זרים לישראל מתאפשרת רק באישור חריג של משרד האוכלוסין והתחייבות מצד המבקר לשהות בבידוד למשך שבועיים, בין שמדובר במדינה "ירוקה" כלומר כזו שעל ישראלים השבים ממנה לא חלה חובת בידוד, ובין שמדובר במדינה "אדומה".

בנוגע לכניסות של בעלי אזרחות ישראלית – התמונה חיובית מעט יותר, אך הנתונים עדיין מציירים תמונה קודרת, בעיקר אם נזכור שמדובר בשיאה של חופשת הקיץ שבימים כתיקונם היא העונה המועדפת לנסיעות.

על פי ההנחיות התקפות כעת, אזרחי ישראל רשאים להיכנס לשלוש מדינות בלבד – יוון, בולגריה וקרואטיה – בלי שתחול עליהם חובת בידוד בעת הכניסה אליהן. שלוש מדינות אלו הכריזו על מדיניות זו במהלך אוגוסט. אולם, גם מדינות אלה מקציבות מכסה מותרת של ישראלים שרשאים להיכנס ומדינה ומחייבות הצגת בדיקת קורונה שליליות לפני הכניסה אליהן.

המדיניות כלפי התיירים משתנה תדירות, בהתאם למהלך המלחמה בנגיף במדינות הללו. כך למשל התירה יוון בתחילה כניסה של 600 ישראלים ולאחר מכן הגדילה את המכסה ל-1200- אך הקשיחה את נהלי בדיקות הקורונה, כך שהישראלים לא יורשו עוד להסתובב חופשיים בשטחה אלא עליהם לבצע בדיקות תוך כדי החופשה ולחכות לתוצאות לפני שיוכלו לטייל במדינה.

במקביל ישנה גם רשימת מדינות "ירוקות" שמהן ניתן לשוב לישראל ללא צורך בבידוד, אך גם רשימה זו משתנה לעיתים תכופות, בהתאם למצב התחלואה בקורונה באותה מדינה.

נכון לרגע זו נמנות ברשימה זו המדינות: איטליה, גאורגיה, ניו זילנד, קנדה, דנמרק, בריטניה, הונגריה, פינלנד, אוסטריה, גרמניה, בולגריה, קרואטיה, סלובניה, ירדן ועוד, אך כאמור מדובר ברשימה דינמית ומתעדכנת.

משבר ענק בתיירות? הממשלה תיתן פיצוי עקיף בלבד

השלכות משבר התיירות: פתאל תקפיא תשלום לספקים