חדשות    

שנה לאחר הקריסה: ה"לבניה" של בזן תפורק

מעודכן ל-06/2021

ביוני 2020 התמוטט חלקו העליון של אחד משני בנייני קירור המים המיתולוגיים, שאינם פעילים זה כעשור ■ לאחר קבלת חוות דעת ממומחים בתחום, הוחלט להרוס את שארית המבנה באופן יזום ומתוכנן

פרידה מסמל: ביום ראשון הקרוב (27.6) תחל מלאכת פירוק מבנה ה"לבניה" המפורסם שקרס בחודש יוני 2020. תהליך הפירוק צפוי להימשך שבועות אחדים. בזן תבחן בהמשך הצעות לאזכור ה"לבניה" בסמיכות למקום שבו הייתה ממוקמת.

במסגרת הפירוק נעשה שימוש במכשיר המכונה "קראשר", מכשיר הידראולי למעיכה כירורגית של בטון, שנבחר לטובת המשימה כדי להבטיח את הטיפול הבטיחותי ביותר. ההריסה תבוצע ברצועות טבעתיות, בכל שלב כשני מטרים, כאשר שמירת הסימטריה של המבנה היא הערובה ליציבותו.

ההריסה תבוצע בארבעה שלבים: בשלב א' תבוצע "תספורת" של ראש הלבניה להסרת כל החלקים הרופפים. בהמשך תבוצע הריסה זהירה ליישור הלבנייה למפלס תחתית החריץ, מפלס 48.5 מ'. בשלב ב' תבוצע הריסה עד גובה מפלס של 25 מ'; בשלב ג' יותקן ה"קראשר" על גבי באגר שימשיך את ביצוע ההריסה ברצועות, ובשלב ד' – האחרון – יפונו ההריסות לאחר השלמת הפעולות.

ההחלטה על הפירוק הייתה בלתי נמנעת, לאחר שלפני כשנה, ב-12.6.20, נפל חלקה העליון של ה"לבניה", אחד משני מגדלי קירור המים ההיסטוריים, שאינם פעילים למעלה מעשור. בעקבות האירוע פנתה בזן לקבל חוות דעת, והמומחים בתחום המליצו להרוס את שארית המבנה באופן יזום ומתוכנן. העבודות שיתבצעו על ידי חברת ציוני המתכת קיבלו את כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים, כולל צו הריסה שהתקבל מעיריית חיפה.

משה קפלינסקי, מנכ"ל בזן, מסר: "פירוק הלבניה נעשה בלב כבד. אירוע הקריסה היה כואב, מדובר במבנה היסטורי וסמלי, שעבור רבים מאיתנו היה הנוף שגדלנו עליו. עם זאת, לאחר קבלת הממצאים החד משמעיים שעלו מחוות הדעת, נקטנו בכל האמצעים לבצע את הפירוק באופן מהיר ובטיחותי".

חיפה: תקלה גרמה לשריפה בבתי הזיקוק

אושרה תוכנית לפינוי בתי הזיקוק בחיפה