חדשות    

תל אביב: פיילוט הכביש החשמלי יוצא לדרך

מעודכן ל-09/2020

מדובר בפרויקט ראשון בסוגו שמשיקה העירייה, בשיתוף חברות אלקטריאון ודן במטרה לקדם את התחבורה החשמלית ולהפחית את זיהום האוויר

עיריית תל אביב-יפו משיקה בימים אלה פיילוט ראשון מסוגו בארץ לסלילת כביש עם תשתית להטענת אוטובוסים חשמליים. הפיילוט יבוצע בשיתוף חברות אלקטריאון ודן, על מקטע באורך של שני קילומטרים, ממסוף האוניברסיטה ועד למסוף קלצ'קין שברמת אביב. אורכו של קטע הכביש החשמלי – כ-600 מטר. הפיילוט יאפשר נסיעת אוטובוסים חשמליים שנטענים באמצעות השראה חשמלית ישירות מהכביש. בסיום תהליך הבדיקות והאינטגרציה בעוד כחודשיים, יחל לנסוע במסוף אוטובוס חשמלי בקו סדיר של חברת דן, שישרת את באי האוניברסיטה.

פרויקט הכביש החשמלי הוא חלק מהמדיניות העירונית, הרואה חשיבות גדולה בשימוש ברכבים חשמליים להפחתת זיהום האוויר בעיר, באמצעות קידום הקמת כבישים חשמליים לעידוד תחבורה חשמלית בלתי תלויה, הצבת עמדות טעינה במרחב הציבורי וכן יוזמות חדשניות וטכנולוגיות בתחומים שונים, בין היתר בתחומי התחבורה.

במסגרת יישום מדיניות זאת, חתמה העירייה בשבוע שעבר על שיתוף פעולה עם חברת הטכנולוגיה הישראלית אלקטריאון, המפתחת ומתקינה מערכות חשמליות בכבישים להטענת כלי רכב חשמליים – תוך כדי נסיעה.

התקנת כביש חשמלי לצורך הטענת תחבורה ציבורית תהפוך את תל אביב-יפו לעיר הראשונה בעולם שמיישמת בצורה רחבה טכנולוגיה זו לתנועת אוטובוסים, ובכך תיבחן האפשרות להמשך תחבורה חשמלית, כולל תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, רכבים פרטיים ואוטונומיים. להתקנת כביש חשמלי יש השפעה רחבה, הן בשיפור איכות האוויר בעיר לרווחת תושביה והבאים בשעריה והן בהצגת פתרון תחבורה מתקדם לעולם כולו ומיצוב ישראל כמובילה עולמית בתחום.

חברת אלקטריאון היא חלוצה בפיתוח טכנולוגית הכביש החשמלי, טכנולוגיה שבאמצעותה ניתן ‏לצמצם את הצורך בסוללה יקרה וכבדה, למזער את הצורך בהצבת עמדות טעינה ותחנות דלק ברחבי ‏העיר והאפשרות לנסוע לזמן בלתי מוגבל (כל עוד נוסעים על התשתית) ברחבי העיר, בעיקר עבור ‏תחבורה ציבורית. לאחרונה דיווחה החברה על סיום ניסוי ראשוני של מערכת הכביש ‏החשמלי והציגה לראשונה רכב נוסע ‏באופן רציף לאורך מקטע של 25 מ' בתוך מתחם הניסויים של החברה בבית ינאי, לשביעות ‏רצונם של מפתחי המערכת.

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, מסר: "אנו פועלים כל העת להורדת זיהום האוויר בעיר, ותוכנית הפעולה האסטרטגית שלנו להיערכות לשינויי אקלים שמה את המאבק בזיהום בראש סדר היום הסביבתי של העירייה. אם הפיילוט של התקנת כביש חשמלי יצליח, נבחן ביחד עם משרד התחבורה את הרחבתו לאזורים נוספים בעיר".

סגנית ראש עיריית תל-אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, אמרה: "אנו מברכים על היותה של תל-אביב יפו מעבדת ניסוי פורצת דרך לטכנולוגיות ישראליות ובהן הכביש החשמלי. הפיכת כביש לחשמלי ולאמצעי טעינה תאפשר את ההאצה של המעבר לאוטובוסים חשמליים באמצעות תשתית מתקדמת ואפקטיבית. ההתבססות על טעינה ישירה מהכביש לכלי הרכב תייתר את הצורך בהקמת תחנות חשמל ועמדות טעינה ואת הכבילה התפעולית למסופים.

"התחבורה החשמלית תסייע למאמץ העירוני להפחית את זיהום האוויר והרעש ותתרום למעבר לאמצעי התניידות סביבתיים, דבר שיוביל להעלאת איכות החיים והסביבה של התושבים והמבקרים בעיר. אין לנו ספק שאם הניסוי המורחב יצליח, יהיה בכך לא רק כדי לתרום לציבור אלא גם לחסכון במשאבים וליעילות תפעולית של התחבורה הציבורית, ואולי אף יהיה בזה כדי לקבע שיטת חשמול חדשה ברמה עולמית, ומתל-אביב-יפו תצא תורה. מדובר באבן דרך נוספת בקידום המדיניות העירונית לתחבורה בת-קיימא".

אורן עזר, מנכ"ל ומייסד שותף בחברת אלקטריאון, מסר: "זהו צעד חשוב מאוד בתהליך יישום טכנולוגיית הכביש החשמלי, אנחנו שמחים שהיישום הראשון של טעינת רכב בכביש ציבורי מתבצע בתל אביב, מובילה עולמית בתחום החדשנות והתחבורה החכמה. אנחנו רואים בפרויקט צעד ראשון לשיתוף פעולה פורה עם העירייה, משרד התחבורה, חברת דן וחברת פנדן, יבואנית האוטובוסים של הייגר לישראל, ומודים לרשות החדשנות ולמשרד האנרגיה על תמיכתם בפרויקט. הפיילוט יהווה חלון ראווה לעולם ליישום של טעינת תחבורה ציבורית חשמלית בעיר, במקביל לפרויקט בשבדיה שמדגים טעינת משאית כבדה בכביש בין עירוני והפרויקט בגרמניה שמהווה מכירה ראשונה לחברה מסחרית".

בנק ישראל: הפתרון לעומס בכבישים – ייקור הנסיעה ברכב פרטי ושיפור התחבורה הציבורית

תל אביב תכריע: האם האופניים המושכרים יוחלפו בחשמליים או שהשירות יבוטל?