חדשות    

תמ"א 38 עומדת להתבטל? בלי תוכנית חלופית יעלו מחירי הדירות

תמונה מקבוצת הפייסבוק של שכונת ארנונה

מינהל התכנון המליץ שלא להאריך פעם נוספת את תוקפה של תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה, תמ"א 38. אם תתקבל עמדת מינהל התכנון, תגיע התוכנית לסוף דרכה במאי 2020.זו פעם ראשונה שעמדה זו הובעה בכתב. המשמעות של ההחלטה היא שמאות עוסקים בתחום, כולל יזמים עורכי דין המתמחים בנושא, וגם בעלי דירות יהיו בפני שוקת שבורה.

תמ"א 38 בהוראת חיזוק מבנים נחקקה כהוראת שעה שתוקפה חמש שנים שבסופן פג תוקפה, אלא אם הוחלט להאריכה. הממשלה כבר האריכה את התוכנית פעמיים. אך נראה שבמאי 2020 התוכנית תופסק לראשונה. עמדת מינהל התכנון נחשפה  במכתב ששלח ללשכת עורכי הדין, כי אין להאריך את התוכנית פעם נוספת.
עם זאת לא מדובר בהחלטה סופית, ומינהל התכנון הוא הגוף הממליץ שאומנם לעמדתו משקל רב, אך אינו הגוף שמכריע. מי שמחליט היא המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שכוללת 32 חברים בהם נציגי ממשלה, שלטון מקומי וארגוני תכנון וסביבה. והיא יכולה שלא לקבל את ההמלצה. גם במקרה שכזה, זו עדיין לא המילה האחרונה, ועל הממשלה לאשר את החלטת המועצה.

בניינים באמצע תמ"א – מה יעשו?

גם אם ההמלצה תאומץ ותמ"א 38 תגיע לסופה, הוב הסיכויים שיוגנו פרויקטים בשלבים מתקדמים לקראת ביצוע. גם הסיכוי של בניינים שכבר הגישו בקשה להוצאת היתר לבצע את הפרויקט גבוה, שכן מדובר בשלב מתקדם. עם זאת, בבניינים ישנים שעדיין לא החלה ההתארגנות בהם  כנראה לא יקדומו בשלב זה פרויקטים בשל אי-הוודאות בנושא.

אחת הסיבות להמלצת הביטול היא שיישובים שבהם נדרש חיזוק מבנים יותר, הסמוכים לשבר הסורי־אפריקאי כגון טבריה, צפת או קריית־שמונה, בהם  כמעט לא בוצעו פרויקטים של תמ"א מאחר שהם לא רוחיים ליזמים. במקומות שבהם היא כן רלוונטית, נוצר עומס ללא שיפור תשתיות ותוספת של מוסדות ציבור וחינוך. סיבה נוספת היא הפטור מהיטל השבחה של תמ"א 38 שהיה יכול לשמש את העיריות להוספת מוסדות ציבור ותשתיות?

על פי התוכנית החדשה, כל רשות מקומית תיצור תוכנית התחדשות עירונית לפי צריכה. כדי לשפר ולחזק את המבנים בפריפריה המדינה לא תוכל יותר להסתמך על היזמים ותיאלץ להוציא מתקציבה לשיפור המבנים. סכנה נוספת של ביטול תמ"א 38 היא עליית מחירי הדירות, תמ"א 38 על גווניה יוצרת היצע אדיר של דירות ובלי תוכנית חלופית מסודרת וזריזה המחירים יטפסו.

תמ"א 38 – הערת אזהרה אינה ערבות

תמ";א 38 בפריפריה לא כלכלית, כולם ידעו את זה