חדשות    

תמ"א 38 בפריפריה לא כלכלית, כולם ידעו את זה

"כל בניין שעובר תמא 38 הוא אגואיסט לא תורם דבר למרחב. ובגללם נוצרת תוספת אוכלוסייה משמעותית ויש צורך בתשתיות ושצ"פים", אמרה סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

"תמ"א 38 לא היתה אמורה להגיע לפריפריה וכולם ידעו את זה", אמרה סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון.

גנון דיברה בועידה להתחדשות עירונית שעורך מרכז הבנייה הישראלי, על עתיד תמ"א 38, שאף העלה את הסוגיה הבוערת בתחום הנדל"ן, האם יש טעם להמשיך עם התמ"א או לבטלה ולהחליפה בפינוי-בינוי. "זה לא שחור או לבן, צריך מגוון כלים, תמא 38 היא אחד מהכלים. במקום שבו ריבוי פרויקטים של תמא צריך לקחת בחשבון את ההשלכות. כל בניין שעובר תמא 38 הוא אגואיסט לא תורם דבר למרחב. ובגללם נוצרת תוספת אוכלוסייה משמעותית ויש צורך בתשתיות ושצ"פים", אמרה.

בכנס דיברה גם  כרמית יוליס, ראש אשכול נדל"ן במחלקת יעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים וענתה לשאלה על ייעוד התמ"א, חיזוק המבנה או הגדלת הדירות? ואמרה "במשרד המשפטים מלווים את התמ"א מאז היוולדה, והשאלה איזה אינטרסים היא באה להגשים, ככלי להגנה על חיי אדם ניתן לה התייחסות מסוימת ויש לה היבטים אחרים נוספים שדורשים התייחסות משפטית אחרת. ברגע שהתמא חוקקה, ובהינף יד תכננו מחדש את מדינת ישראל".

עוד התייחסה יוליס להבט הקנייני בפרויקטים של פינוי-בינוי: " זכות הקניין של הדיירים בפרויקטים של התחדשות עירונית היא חשובה ויש להגן ולשמור עליה. מנגד, במצבים שבהם קומץ דיירים מסרב מסירובים בלתי סבירים לפרויקט שלם ובגללם קבוצה גדולה של דיירים לא יכולה להנות מהפרויקט, יש לבחון את ההתנגדויות גם על רקע ההבנה שהזכות הקניינית כוללת גם אחריות חברתית וציבורית ואי אפשר להתייחס אליה כזכות וטו בכל מצב. לכן אנחנו שוקלים להפחית את הרוב הנדרש בפרויקטים מורכבים וגדולים של פינוי-בינוי. כך למשל , במצבים בהם בניין קטן עם מעט דיירים מעכב פרויקט שלם, צריך לבחון שוב האם התוצאה הזו נכונה. מדובר בנושא מורכב ומהותי שיש להתייחס אליו על רקע החשיבות בקידום הפרויקטים.

בנוסף אנחנו בוחנים הקמת ערכאה מיוחדת שתעסוק בסכסוכים בין בעלי דירות שקשורים להתחדשות עירונית, מאמינים שכתובת אחת תוכל לעזור מאוד בהאצת וקידום פרויקטים, מבלי לרוץ לערכאות שונות שוב ושוב".

בתוך 11 שנים  נבנו רק קצת יותר מ-300 פרויקטי תמ"א 38 בפריפריה והסיבות הן כלכליות. תושבי המרכז ערוכים יותר לתקופות בנייה וכן יש להם אינטרס יותר להשביח את הנכס באזוורי הביקוש. בפריפריה גם התושבים חלשים יותר כלכלית  וגם יש פחות ביקוש לדירות, ולכן היזמים פחות מעורבים ונדרשת יותר פעילות של העירייה ושל הממשלה. עם זאת, ההתייקרות בכל הארץ גרמה לזליגה של הפרויקטים למקומות נוספים מחוץ למרכז וערי הביקוש, אם כי עדיין לא בצורה מספקת.