התחדשות עירונית    

"אבן הנגף העיקרית בתל אביב זה דווקא בעלי הדירות"

מעודכן ל-05/2019

רועי אלקבץ, י"ור הוועדה להתחדשות עירונית בעיריית תל אביב, ועו"ד אורית קורנובסקי, שותפה במשרד עורכי הדין קורנובסקי-גבאי-זיתוני, התאראיינו בכלכליסט על התחדשות עירונית בתל אביב.

אלקבץ פתח בהגדרת חשיבות התפקיד של יו"ר  ועדה להתחדשות עירונית:

"התפקיד הכי חשוב הוא להכניס את ההתחדשות העירונית למסלול, שהדבר הזה הרבה יותר זמין, הרבה יותר מהיר, הרבה יותר איכותי, ושהוא מדבר גם לתושבים, גם ליזמים, גם לעורכי הדין, גם לשמאים, לכל הלקוחות, כדי שהעיר תתחדש".

על שאלה לגבי קשיים ביישום תמ"א 38 אמרה עו"ד קורנובסקי שבתל אביב זה לא נורא כל כך:

"קודם כל דווקא בתל אביב אני מוכרחה לומר ולציין, שדווקא בתל אביב יש רמת ודאות יחסית גבוהה, יחסית סבירה לדיירים וליזמים. יש לנו את תוכנית הרובעיפ, יש לנו את תוכנית 5000 שאושרו. שתי התוכניות האלו שמות את היזמים ואת הדיירים במקום שהם יודעים מה מגיע להם. דבר שני, גם הנושא של הגשת הבקשות המקוונת, גם פה אחרי חבלי לידה קצרים, מתחילים ללמוד איך להשתמש בזה, איך לייעל את המערכת, איך אפשר לקצר את התהליכים, בתל אביב אני מוכרחה להגיד שאבן הנגף העיקרית בתל אביב  זה דווקא בעלי הדירות. הדיירים התל אביביים, במיוחד במקומות היותר נחשקים, שערך קרקע יותר גבוה שם, הם לא צודקים.

"לא תמיד הם צודקים מכיוון שהם לא מבינים שבסופו של דבר צריכה להיות היתכנות כלכלית. וההיתכנות הכלכלית נגזרת מרמת הזכויות שיש ליזם. אם אין מספיק זכויות ויזם יכול לייצר רק 7 קומות, אבל כדי שתהיה לו כלכליות ורווחיות, הוא צריך 8.5 קומות, אז גם שהם נמצאים במקום הכי יקר בתל אביב זה לא עוזר ליזם.

 הוצג בפני המשתתפים שתמ"א זה לא רק הגנה מפני רעידות אדמה ויש עניין חברתי-כלכלי

על כך אמר אלקבץ:" התחדשות עירונית היא עניין של איזונים. יש את היזמים כמובן, בעלי הקרקעות, יש את בעלי הדירות ויש את האזרחים. בסוף התחדשות עירונית, המשמעות שלה היא לא רק נדל"נית, כלומר בסוף צריך להרים בניינים אבל צריך שם בתי ספר, צריך שהכבישים יהיו ראויים, שתהיינה חניות וכו'. לכן העירייה מסתכלת על זה ואני ברמה האישית רואה את זה… חשוב שיזם לא יפסיד, אבל אם בסוף אין בית ספר ואם אין יכולת לקיים את כל הקהילה ואת כל איכות החיים שהעיר חותרת אליה, אז הדברים לא מאוזנים"

על הבתים הנוטים ליפול בדרום ת"א אמר אלקבץ:

"קודם כל אתה צודק שיש המון מה לעשות בדרום תל אביב. עושים את זה עכשיו. תראה, יש בית להתחדשות עירונית, שני בתים כאלה בתל אביב. עזרה ובצרון עושה המון תהליכים עם התושבים כולל תכנון בהתחלה שהוא על חשבון העירייה. יש הרבה מאוד פרויקטים בדרך. ערים לזה, זה לא פשוט, אבל אני חושב שצריך להיות אופטימיים.

לדברי אלקבץ, הפרויקטים ייצאו לפועל בקדנציה הנוכחית.

כזכור, תוכנית הרובעים בתל אביב יצרה בלגן שלם בעניין מס ההשבחה, ככה שהדייים לא יודעים אם עליהם לשלם מס השבחה וכמה. על כך אמרה עו"ד קורנובסקי:.

"הייתה תקופה של חוסר ודאות בנושא של היטלי ההשבחה בתל אביב, אני חושבת שהדברים האלה די התיישבו בתקופה האחרונה מה שנשאר זה באמת בשוליים".

אלקבץ הוסיף לדבריה:.

"חשוב לי להגיד משהו על היטלי השבחה ובסוף על מה שכן לוקחים. בסוף העירייה או העיר עצמה צריכה לממן את כל ההיבטים של אותה ההתחדשות העירונית".

קורנובסקי קטעה את דבריו:

"שהמדינה תממן"

על כך השיב אלקבץ:

"יש כל שנה כמות של בתי ספר יסודיים, תיכוניים בעשור האחרון. העירייה לא יכולה לממן את זה אלא אם היא בסוג של איזונים בין מה שהיא מביאה מעצמה למה שהאזרח תורם כדי לשפר את איכות חייו"

אלא שהבעיה בתוכנית הרובעים שלא יודעים איזו תוכנית תצא לפועל ואם יש בכלל מה לממן. על כך אמרה קורנובסקי:.

"נכון מאוד. אני אתן לך דוגמא. יש לנו פרויקט ברחוב אהרונסון בתל אביב, שזה מקום מאוד, מאוד יוקרתי, הוא על שפת הים, מאוד קרוב לנווה צדק, ושם חלה תוכנית הכובשים. או קי. והיא גם כן מאוד מוזרה. כי בצד של הרחוב שלנו. בצד של הכביש שלנו, אפשר לבנות איקס קומות ומעבר לו זאת אומרת בצד השני של הכביש, אפשר לבנות קומה פחות שלא נותנת את האפשרות להוציא את הפרויקט הזה. עכשיו גם שם אנחנו מקדמים את הפרויקט הזה כבר למעלה משנה, ואני יכולה להגיד לך שהיזם שם לוקח צ'אנס כי הוא לא בטוח ואין תוכנית באמת, כל המקום הזה לוקה בחוסר ודאות תכנונית, מה אפשר, מה יתנו, מה לא יתנו, כמה קומות יתנו, אנחנו פה אנחנו צריכים להיות סבלניים ולחכות ולראות מה יצליח היזם להוציא תחת ידיו"

שבעה מתחמי התחדשות עירונית: בין היתר בקריית גת, ראש העין ולוד

חיים אביטן, מנהל הרשות להתחדשות עירונית: ראשי הערים לא יקבעו

שלוש תוכניות התחדשות עירונית מזורזות: באום אל פחם, באור יהודה ובגבעת שמואל

;התחדשות עירונית זה לא רק נדל;ן. זה גם בתי ספר, כבישים, חניות ותשתיות בכלל