חדשות    

אגד תהפוך לחברה בע"מ

אגד טוענת כי לא הגישה את הבקשה בשל קשיים כלכליים

אגד פנתה לבית המשפט בבקשה למתן צו לכינוס אסיפת חברי האגודה לצורך אישור מהלך של שינוי מבנה והפיכת אגד מאגודה שיתופית לחברה בע"מ. זאת בהסכמת נושים מובטחים מהותיים.

לאגד 3,000 מתוך 9,700 אוטובוסי התחבורה הציבורית בארץ.  אגד כבר התחייבה  להפוך מאגודה שיתופית לחברה בע"מ 18 חודשים לאחר חתימת הסכם ההפעלה עם המדינה ביוני 2018, ואחר כך להנפיק לציבור או להכניס משקיע פרטי שיחזיק 50% ממנה. לאגד היו  לפני כחצי שנה חובות של 170 מיליון שקל לבנקים ולגופים אחרים, ו־190 מיליון שקל לספקים. גם לקואופרטיב היו אז התחייבות לדמי פדיון מניות החברים שעמדו על 541 מיליון שקל.

אגד מעסיקה  5,120 עובדים שכירים ו־1,307 חברים, המחזיקים במניה, ששוויה  כ־410 אלף שקל. אם חבר נפטר  משפחתו מקבלת את התמורה עבור המניה אך אפשר להמתין עם המהלך עד שצעיר ילדיו מגיע לגיל 25, ושמורה לו הזכות להחזיק במניה במקום אביו ולעבוד בחברה. ערך פדיון המניה יעלה ל־450 אלף שקל מרגע שאגד תהפוך לחברה.

כינוס אסיפת החברים נועד לאישורו של שינוי מבנה, בין היתר, בדרך של הסדר בין האגודה לבין חבריה ונושיה. לפי הבקשה אגד  סבורה ששינוי המבנה נחוץ כדי לאפשר לה את הגמישות הנדרשת כדי להתמודד עם השינויים הבלתי צפויים בסביבה הכלכלית והעסקית שבה היא פועלת.

"אין עסקינן בבקשה המוגשת בנסיבות של קשיים כלכליים או תוכנית הבראה, מצבה הפיננסי של אגד איתן ומהלך שינוי המבנה לא נכפה עליה על ידי מי מנושיה. על אף שאגד סבורה כי לא קיים חשש שזכויותיהם של נושיה ייפגעו ממהלך שינוי המבנה, בקשה זו מוגשת בתיאום ובהסכמת נושיה המובטחים המהותיים של אגד".

. במסגרת הבקשה נטען כי "חובותיה של האגודה לתאגידים בנקאיים ואחרים, שהעמידו לה אשראי לצורך פעילותה, נכון ל־31 בדצמבר 2017 ול־30 בספטמבר 2018, הינו כ־246 מיליון שקל וכ־170 מיליון שקל, בהתאמה".

עוד אמרו כי "נכון למועד הגשת הבקשה, לאגד נושים מובטחים המחזיקים בנשייה של כ־53 מיליון שקל. אגד בעלת כושר הפירעון הנדרש על מנת לפרוע את חובותיה".

מאז שנת 2000 ירד חלקה של אגד מהתחבורה הציבורית בארץ מ־70% ל־38% כיום, כולל 5% של חברת הבת אגד תעבורה שבה היא מחזיקה 50%, ואותה תהיה חייבת למכור בהתאם להסכמות עם המדינה, שיביאו להוצאות קווים נוספים שהיא מפעילה למכרזי הפרטה, כך שחלקה בשוק יירד עד 2029 ל־22%.

חברים יש רק באגד – העלאת שכר לנהגים מתחילים

תחבורה בתל אביב – קאר2גו, גט טקסי, תחבורה ציבורית – מה עדיף? יתרונות וחסרונות