חדשות    

אג"ח עולמי למימון משבר הקורונה – בעד ונגד

Pete Linforth Pixabay

כשמדינה במשבר כלכלי היא מגייסת אג"ח לאזרחים שלה – היא מקבלת מהם כסף – סוג של הלוואה. בכסף הזה היא משקיעה חזרה באזרחים – כדי לעודד את הצמיחה והכלכלה. המצב עכשיו כל כך בעייתי – משבר חובק עולם, שעל הפרק גיוס אג"ח עולמי – כל ממשלות העולם מתאחדות לצורך גיוס איגרות חוב מהציבור העולמי. אבל זה לא כל כך פשוט.

המדינות הצפוניות באירופה עשירות יותר מיתר המדינות והן לא  היו רוצות להתאחד לצורך גיוס אג"ח משותף – הן בעצם פוגעות בדירוג של עצמן מעצם האיחוד, למה הן צריכות את זה – הן יכולות לגייס באופן עצמאי. ובכל זאת בשם האיחוד ועל רקע המשבר העולמי,  מנהיגי צרפת, איטליה וספרד ושש מדינות נוספות מנסים לייצר אג"ח כל־אירופית שתוכל לתמוך במדינות החלשות.

"הנימוקים להקמת מכשיר משותף כזה – אג"ח אירופאי, הם חזקים ונכונים, מאחר שכולנו ניצבים בפני משבר גדול שאין לו אחראים", כתב  שארל מישל, נשיא המועצה האירופית של מנהיגי כל מדינות האיחוד האירופי. "הגיוסים במכשיר הזה  יאפשרו לממן השקעות בשירותי הבריאות ובהגנה על הכלכלות ועל המבנה החברתי במדינות".

שר הכלכלה הגרמני פטר אלטמייר הזהיר מפני אפשרות כזו: "רעיונות מקוריים חדשים שהם במקרים רבים חזרה לתפיסות שדחינו מזמן. הוא כינה את הוויכוח על היורובונד – האג"ח המשותפות – סוג של מדע בדיוני".

החובות של מדינות אירופה גדלו מאוד בשנים האחרונות – החוב הממשלתי בצרפת וספרד הוא כ-100% מהתמ"ג, ובאיטליה ויוון הוא עולה על 130% מהתמ"ג. המדינות האלו מוגבלות בהתמודדות עם המשבר. מנגד, בגרמניה  שיעור החוב מהתמ"ג עומד על 50% בלבד – והיא יכולה וערוכה להתמודד עם המשבר.