חדשות    

אג"ח על מדד מחירי הדירות – בשורה גדולה!

אג"ח על מדד מחירי הדירות – כלי השקעה חדש שמתכנן האוצר להשיק בקרוב, כך מדווח גלובס.  על פי הדיווח באוצר  בוחנים דרכים לעודד את הבנקים להציע מוצרים פיננסיים, שכוללים הצמדה מלאה או חלקית  למדד מחירי הדירות. המכשיר יהיה ללא סיכון  סכום הפיקדון הראשוני וללא השפעה על מחירי הדירות הריאליים. ולמה זה טוב? פשוט – אנשים לא ירוצו לקנות דירות אלא יקנו את הפיקדון או את האג"ח (מעין שני מכשירים קרובים). זה יעזור גם לריסון הביקושים בשוק הדירות וגם יעשיר את מגוון המוצרים בבורסה. 

למחשבון מחירי הדירות

על פי הדיווח הרעיון המרכזי שנבחן הוא שהמדינה תנפיק אג"ח  צמוד למדד מחירי הדירות, והבנקים יוכלו להציע פיקדונות שיהיו צמודים למדד מחירי הדירות , כלומר הבנקים בעצם ינפיקו פיקדונות ומולם הם יתכסו באגרות חוב שינפיק בנק ישראל מטעם האוצר. מדובר בצעד משלים להטלת המס על בעלי שלוש דירות ומעלה ובמשרד האוצר רואים בו פתרון למשקיעים בדירות – הם יוכלו לרכוש את הפיקדון במקום דירה.

בפועל, חלק ניכר מעליית מחירי הדירות בשנים האחרונות נובע מהיעדר אלטרנטיבת השקעה או מכך שהפיקדונות הבנקאיים ומכשירי ההשקעה הפיננסיים האחרים נטולי הסיכון מציעים תשואה אפסית, על רקע ריבית בנק ישראל הנמוכה. הרעיון התיאורטי הוא להציע פיקדון בנקאי, שיהיה צמוד למדד מחירי הדירות שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כך שבמקום לרכוש דירה ריאלית יוכלו המשקיעים לשים את הכסף בבנק ולקבל תשואה דומה לזו שהיו מקבלים אילו היו רוכשים דירה בפועל. בדרך זו, מניחים באוצר, ניתן יהיה להפחית במידה ניכרת את הביקושים לנדל"ן, קצב עליית המחירים יואט וממילא גם התשואה שישלם הפיקדון צמוד מדד מחירי הדירות תהיה נמוכה. 

למאמר המלא בגלובס