תיירות    

אוברבוקינג – איך להרוויח מזה הטבות

מעודכן ל-07/2019

אוב בוקינג הוא מהדברים המעצבנים ביותר בנסיעה לחו"ל, במיוחד כשמגיע לאחר הצ'ק אין והבידוק הביטחוני, ובטוחים שהכול הלך חלק ואתם בדרככם לשער העלייה למטוס, כלומר לא כולם יזכו לעלות עליה תוך פגיעה משמעותית בחופש.  זה החיסרון, היתרון הוא שבמקרים רבים של אוברבוקינג החברות מפצות בארוחות חינם או בשוברים והטבות נוספות.

אוברבוקינג קורה כשחברות התעופה לא מעלות את כל הנוסעים שרכשו כרטיסים לטיסה. הן משתמשות באסטרטגיית האוברבוקינג כדרך למלא את המושבים הריקים במקרה של הברזות מצד הנוסעים. אם נתיב הטיסה פופולארי יגדל הסיכוי לאוברבוקינג. עם זאת, על פי החוק בארצות הברית ובאירופה, לפני שחברות התעופה יסלקו אתכם מהטיסה שרכשתם הן נדרשות לחפש קודם נוסעים שיתנדבו לוותר על המקום בטיסה.

המתנדבים לא עושים את זה לגמרי בחינם ומוצעות להם הטבות כמו מזומן או כרטיסים בחינם. אם העיכוב גדול יותר, ההטבה גדולה יותר. ההטבות גדלה גם אם מועד הטיסה קרוב ויש קושי באיתור מתנדבים. בין ההטבות: שדרוג למחלקה ראשונה, שתייה חינם, לינה בלאונג..

מי שמאחר מאבד את ההטבה

בכל מקרה כדי לקבל את ההטבה הדבר הכי חשוב הוא להגיע מוקדם, הרי חברות התעופה  דורשות לרוב להגיע עד 15-30 דקות לפני זמן ההמראה, ואם תאחרו חברות התעופה לא יצטרכו לפצות אתכם.

דבר חשוב  נוסף שכדאי לעשות הוא להישאר בקרבת השער, כך שיוכלו למצוא אתכם בקלות. תוכלו להודיע מראש לדיילים שבמקרה אוברבוקינג תרצו להתנדב, אבל היו אדיבים, כי אם לא סביר שיציעו את ההטבה למישהו אחר.

בכל מקרה כדאי לברר את שווי ההטבה ואם היא כדאית לכם. למשל כרטיס נוסף, מה התוקף שלו? הוא מתאים לכל הטיסות? לכל התאריכים? יתר על כן, אפשר לבקש הטבות נוספות כדי לוותר על המקום שלכם.

כדי להימנע מאוברבוקינג וכדי שתוכלו לעלות למטוס, עשו כל מה שאתם יכולים לתפוס את המקום בטיסה, להגיע מוקדם ככל הניתן, לעשות צ'ק אין באינטרנט ובאופן כללי לקצר הליכים. כאמור, מי שמגיע אחרון או מאחר לא יעלה לטיסה ללא הטבה כלל ובניגוד לרצונו. עם זאת, רוב העולים לטיסה הבאה הם המתנדבים.

פיצויים בארצות הברית 

על פי חוק בראצות הברית  אם חברת התעופה מצליחה לארגן טיסה חלופית במסגרתה תגיעו ליעד באיחור של עד שעה מהטיסה המקורית, היא לא צריכה לפצות את הנוסע. אולם,  אם העיכוב הוא של שעתיים ויותר בטיסות פנימיות ושל ארבע שעות בטיסות בינלאומיות, חברת התעופה צריכה לשלם סכום הכפול ממחיר טיסה בכיוון אחד עד לסכום של 675 דולר.

במקרה של עיכובים גדולים יותר או כשחברת התעופה לא מסדרת טיסה חלופית, הפיצוי מוכפל ומגיע עד לתקרה של 1,350 דולר. ניתן לדרוש לקבל את התשלום במקום, ומי שמרגיש שמגיע לו אפילו יותר יכול להגיש תלונה רשמית.

אם שילמתם מראש על שירותים כמו תוספת של מזוודות או מושבים משודרגים, חברת התעופה מחויבת להחזיר לכם את הכסף אם בטיסה החלופית לא תקבלו את השירותים הללו. אך חוקי הפיצויים לא חלים על טיסות צ'רטר או מטוסים עם פחות מ-30 מושבים.

פיצויים באירופה

באיחוד האירופי פיצויים חלים גם על טיסות צ'רטר, ולפיהם הפיצוי במקרה שמנעו מכם בניגוד לרצונכם לעלות על הטיסה עומד על 250 יורו לטיסה של פחות מ-1,500 ק"מ, 400 יורו לטיסות בטווחים של בין 1,500-3,500 ק"מ ו-600 יורו לטיסות ארוכות יותר.

התשלום הוא לרוב במזומן, אלא אם הסכמתם להמיר לכרטיס טיסה אחר. במקרים של עיכובים של מעל שעתיים בטיסות קצרות ומעל ארבע שעות בטיסות ארוכות, חברת התעופה צריכה לספק לנוסעים גם ארוחות ואפילו לינה במלון.

פיצויים בישראל – לא כדאי להתנדב 


בישראל הפיצוי נקבע בהתאם למרחק הטיסה: עד 2,000 ק"מ הפיצוי הוא 1,280 שקל; בין 2,000 ל-4,500 ק"מ הפיצוי הוא 2,050 שקל ומעל 4,500 ק"מ הפיצוי הוא 3,070 שקל. אם חברות התעופה לא פועלות לפי החוק ומסרבות לפצות נוסע – הוא יכול לתבוע אותן על 10 אלף שקל בלי להוכיח נזק.

 

רכישת כרטיס טיסה בזול – ככה עושים את זה

מאחרים לטיסה שלכם? ככה תפעלו נכון