חדשות    

אובר צפויה להנפיק לפי שווי 120 מיליארד דולר

UBER

אובר מתכננת להנפיק בשווי 120 מיליארד דולר, היא תנסה לגייס כ-10 מיליארד דולר

אובר, ענקית התחבורה השיתופית, מתכננת להנפיק לפי שווי שוק מוערך של כ-120 מיליארד דולר. על פי פרסומים של סוכנות רויטרס היא תנסה לגייס לפחות כ-10 מיליארד דולר.

דוחות אובר אמנם לא עברו אשרור של הרשויות הבורסאיות, אך אפשר להבין מהם את ביצועי החברה בשנה האחרונה. ב-2018 דיווחה אובר על הכנסות של יותר מ-11 מיליארד דולר. כמחצית מהן הגיעו מפעילותה מחוץ לארה"ב.

הרווח הגולמי שלה עמד על כ-997 מיליארד דולר אך לאחר תיאום הרווח הפך להפסד של כ-1.85 מיליארד דולר, בשל השקעת חלק ניכר מהונה בתפעול בפיתוח של טכנולוגיות ועסקים חדשים. בסך הכל החברה הצליחה לצמצם את ההפסדים – אך  גם מגמת הגידול שלה נבלמה עקב ההאטה בהשקעות החיצוניות.

ההנפקה של אובר מיועדת למאי הקרוב.  השאיפה של אובר היא להפוך להיות כלבו של עולם התחבורה, מעין אמזון. היא החלה לפתח סדרה של עסקים חדשים, כגון שירות משלוחי מזון, השכרת אופניים וקורקינטים חשמליים כמו גם שירות תובלה ולוגיסטיקה לעסקים.החברה גם משקיעה מאות מיליוני דולרים בפיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית, אך על פי דיווחים של הוול סטריט ג'ורנל היא תנסה למצוא משקיעים חיצוניים לחטיבה הזו כדי לצבור את אמון המשקיעים.

תחילה החברה סבלה מדימוי שלילי שפגע לא פעם במותג שלה בעיקר בגלל התנהלות המייסד והמנכ"ל הראשון שלה. למשל קמפיין ברשתות החברתיות שקרא למשתמשים למחוק את האפליקציה מהמכשירים בעקבות אירועים של התנכלות לעובדים ותקיפות מיניות של נוסעות שהחברה ניסתה להעלים. המצב השתפר מאוד לאחר שהדירקטוריון פיטר את קאלניק, המנכ"ל המייסד, ומינה במקומו את המנכ"ל הנוכחי דארה קוסרשאהי שהצליח לייצב אותה.

ליפט, מתחרתה הגדולה של אובר, יצאה להנפקה לפני כחודש. מנייתה נסחרה בכ-88 דולר בתחילת הדרך, אך מהר מאוד איבדה גובה וכיום היא נסחרת בכ-60 דולר בממוצע. ליפט זוכה לשווי שוק של כ-17.4 מיליארד דולר, הרבה פחות מהערכות השוק על אובר.

ליפט, המתחרה של אובר, תהיה לפניה בבורסה

באובר משיקים קורקינטים ללא נהג