שוק ההון    

ליפט, המתחרה של אובר, תהיה לפניה בבורסה

צפויה להירשם בנאסד"ק בשבוע הקרוב

ליפט, ענקית שיתוף הנסיעות, צפויה להגיע לבורסה לפני אובר. לוול סטריט ג'ורנל נודע כי היא תבצע רישום ראשוני בנאסד"ק כבר בשבוע הקרוב.

ליפט  מציעה שירות שיתוף נסיעות זהה לשל אובר ופועלת בארצות הברית, כמו כן רכשה שירותי השכרת אופניים חשמליים  ב-250 מיליון דולר. כמו אובר גם מנסה את כוחה בפיתוח רכבים אוטונומיים. לפי הערכות, תפוצת ליפט מגיעה ליותר מ-95% מאוכלוסיית ארה"ב.

רישום ליפט בבורסה יהיה מדד לחברת שיתוף נסיעות מסוגה לאיך תופסים אותה משקיעים ברגע האמת. אובר, ליפט ודומותיהן גייסו סכומים עצומים ממשקיעים גדולים וזכו להערכות שווי נכבדות,אך עדיין לא ברור אם זה הימור של הון סיכון או מציאות. בינתיים גם אובר וגם ליפט מפסידות כסף וחשופות מאוד לרגולציה. למשל צו בארצות הברית שמחייב את חברות שיתוף הנסיעות לשלם משכורת מינימום לנהגים שלהן.

עבור שוק ההון המקומי, בו נעצרו הנפקות בשל קיפאון הממשל שכפה הנשיא דונלד טראמפ, כניסתה של ליפט יכולה ליצור שינויים. אומנם לאחרונה שבו משרדי הממשלה לפעול במתכונת שגרתית, אך עדיין ישנו איום בהקפאה נוספת על רקע ניסיונות הנשיא לאשר תקציבים שונים. אם יתבצע הרישום לפי הצפוי אולי חברות נוספות ילכו בעקבותיה ויאיצו את מהלכי ההנפקה שלהן, שכאמור קפאו בעקבות המשברים במערכת האמריקאית.

אובר, שהגישה מסמכים ראשוניים ל-SEC בשנה שעברה, צפויה לבצע גם היא הנפקה מיד אחרי ליפט ובנקאי השקעות מעריכים כי היא עשויה להיות שווה 120 מיליארד דולר כשתיהפך לציבורית.

כמו כן נודע כי גם הרשת החברתית פינטרסט הגישה בחשאי מסמכים לקראת הנפקה ראשונה לציבור בארה"ב, כך אמרו ל"ניו יורק טיימס" שני מקורבים לחברה, שמפעילה אפליקציה ואתר אינטרנט המאפשרים למשתמשים לשמור תמונות וקישורים על לוחות שעם וירטואלים.

פינטרסט בדרך להנפקה בוול-סטריט לפי שווי של 12 מיליארד דולר

אובר מתקדמת להנפקה בוול-סטריט; השווי – מעל 120 מיליארד דולר