חדשות    

אושרה בטרומית: קביעת הסדרים שיאפשרו עבודה מרחוק גם לאחר הקורונה

עבודה מהבית. FREEPIK

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק חוזה העבודה (הסדרי עבודה מרחוק), התש"ף-2020 של חברת הכנסת מיקי חיימוביץ. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת, ורק לאחר שתאושר בה תגיע להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה – אם הכנסת לא תתפזר בעוד שבוע.

בהצעת החוק מוצע לקבוע כי מעסיק רשאי לאפשר לעובד לבצע את עבודתו מרחוק. התנאים לביצוע העבודה מרחוק ייקבעו בהסכם בכתב, או בהסכם קיבוצי, מיוחד או כללי ובלבד שהזכויות הסוציאליות של העובד ופרטיותו ישמרו. כמו כן, מוצע לתקן את חוק הביטוח הלאומי כך שביטוח מפני תאונות עבודה יחול גם לעניין הסדר עבודה מרחוק.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "משבר הקורונה כפה במידה רבה על המשק הישראלי מעין פיילוט לגבי ביצוע עבודה מהבית. כהפקת לקחים ממשבר זה, ולכל הפחות מהגל הראשון שלו, שייצר ריחוק חברתי והפרדה, נכון שנבחן גם את התועלות החיוביות שהמשבר הביא עימו. משבר הקורונה הוכיח שניתן כמעט בן-לילה ובהיקף נרחב להעביר את המשק בישראל לעבוד מרחוק. כל שנשאר כעת הוא להסדיר את הנושא בחוק, ולהתאים את הסכמי העבודה לכך. בעקבות משבר הקורונה אנו רואים עוד ועוד חברות במגזר הפרטי שמיסדו אצלן מנגנון של עבודה מרחוק עבור כלל עובדי החברה או חלקם."

ח"כ מיקי חיימוביץ: "החוק נולד בין השאר בנסיבות קשות, תוצאה של המציאות שאנחנו חווים כמעט שנה. נגיף הקורונה הגביל את יכולת האזרחים להגיע לעבודתם, כמובן כל הסגרים שחווינו. אחד הדיונים הראשונים שערכתי בוועדה, עסק במה הם הלקחים החיובים אם יש כאלה מהקורונה, וקשה להאמין אבל יש כאלה. דיברנו על השינוי האדיר שהקורונה הביאה לשוק העבודה שלנו. זה לא מהלך חדש, אבל הקורונה נתנה לזה תאוצה ואפשרות לפיילוט רחב מימדים ורחב היקף. שנתיים לפני הקורונה החלה נציבות שירות המדינה לבחון את האפשרות הזו.

ליבת החוק מייצרת הסדר וולונטרי ולא כפוי, אנחנו לא מכריחים. זה הסדר שגם המעסיק וגם העובד צריכים להסכים לו, ללא הסכמה הצעת החוק אינה יכולה להתקיים. מלבד חסכון אדיר למשק, יש להצעה הזו היבטים סביבתיים, נחסוך בפליטות ומזהמים, רעש, ולא פחות חשוב, נהייה יותר עם המשפחה."

סגן שר העבודה והרווחה, משולם נהרי השיב: "הממשלה לא מתנגדת להצעה. לקבוע שיוזמת העבודה מרחוק יכולה לבוא מכל אחד מהצדדים, הן מהמעסיק והן מהעובד, בהסכמת שני הצדדים, לעניין ההגבלה של יום אחד שבוע, לעמדתנו יש לאפשר לצדדים גמישות מקסימלית לקביעת ההסדר, לרבות מספר הימים. לחוק נדרשים תיקונים עקיפים בחוקים נוספים."

עברתם לעבוד מהבית? ייתכן שמגיע לכם החזר מס על ההוצאות

אושרו מענקים לעידוד חזרת "מובטלי הקורונה" לשוק העבודה