אושרה תוכנית בנייה שתגדיל את נהריה ב-140 אלף איש
חדשות    

אושרה תוכנית בנייה שתגדיל את נהריה ב-140 אלף איש

הדמיה: עוז גורדון אדריכלים

הוועדה המחוזית אישרה מתווה אסטרטגי לפיתוח העיר נהריה עד לשנת 2040. בתוכנית בחנו כיצד העיר נהריה יכולה לשאת גידול אוכלוסייה, מ- 66 אלף תושבים עד  120 אלף תושבים בזכות התחדשות עירונית ועיבוי עירוני. מהתחקיר עלה שאפשר להגדיל את העיר אפילו ב-140 אלף איש עד לשנת 2040 בעיקר בהתחדשות עירונית.

"לאחר בחינת קיבולת וכושר הנשיאה של העיר באזורים שנבחרו, עלו תוצאות מפתיעות. מלבד שלוש תוכניות, אשר מקודמות כיום בעיר, ומייצרות מלאי תכנוני ומוקדי פיתוח חדשים, ניתן לייצר תשתית תכנונית איכותית עבור כ-140 אלף תושבים, בעיקר באמצעות התחדשות עירונית", נכתב בתוכנית

עוד צוין כי הקרקעות הנוספות אשר מתוכננות כיום לבנייה מחוץ לעיר – יהוו פוטנציאל לתמיכה בתהליכי התחדשות עירונית, אשר נדרשת כדי לחזק את השכונות הוותיקות.

במסמך מצוין כי לא צריך להפשיר  שטחים חקלאיים נוספים עבור  הכפלת האוכלוסייה, ואפשר להשתשמש במיזמי התחדשות עירונית.

הוועדה המחוזית ממליצה במסמך, לחדש בתחילה את השכונות הנמצאות ממזרח לכביש 4. שכונות אלו מאופיינות במבנים במצב תחזוקתי ירוד, ורוב תושביהן במעמד סוציואקונומי נמוך. חיזוק השכונות המזרחיות, ייעשה לצד חיזוק צירי מזרח-מערב לכיוון רצועת חוף הים, בעזרת עירוב שימושים והעצמת זכויות, דבר שיביא ליצירת קישוריות בין שני חלקי העיר.

עוד הומלץ להאיץ פיתוח לאורך ציר כביש 4 ו-89 הקיים, כשדרות עירוניות עם פיתוח אורבני לאורכן, וחיבורן למתחם בית החולים. המסמך מציע שיקום שימור ושיפור תשתית הנחלים, להעצמת נוכחותם כחלק מהטבע העירוני של העיר, ואת שימורה של שכונת רסקו החקלאית כריאה עירונית בעלת ערך נוף ומורשת תרבותית.

בניתוח שעשו עורכי המסמך לעיר הם מצאו שהעיר חצויה ומחולקת ע"י כביש 4, שאין קשר בין חוף הים לעיר, שאזור התעשייה אינו מבונה במלואו והפוטנציאל שלו אינו ממוצה, ששני שלישים מהעיר באזור בסכנת הצפה ושיש בעיות ניקוז קשות ומצוקת שטחי ציבור לבתי ספר על יסודיים. כמו כן, העיר מתמודדת עם איום הגברת הקיטוב בין מזרח העיר למערבה. מצד שני, מחברי המסמך זיהו את הפוטנציאל התיירותי של העיר ואת הנחלים, כמקדמי חיבור עיר-טבע.

אדר' יהונתן כהן-ליטאנט, מתכנן מחוז צפון :"אנחנו בלשכת התכנון מאמינים שהגיעה העת להסתכל פנימה אל תוך הערים שלנו, שניתנה לנו ההזדמנות לתקן, לרפא, לחדש ולהצמיח ערים שוקקות, אנושיות ומזמינות. לנהריה כבר היום יש את כל היתרונות והבסיס הנדרש, ומסמך זה מציע כעת כלים נוספים כדי לשפר את איכות חיי התושבים (הקיימים והעתידיים), איכות המרחבים הבנויים, בדגש על פיתוח עירוניות, התחדשות עירונית ממוקדת, ותכנון נהריה כעיר מוטת תחבורה ציבורית. ממש חגיגה עירונית. מעבר ליצירת תשתית לאיכות העירונית הרצויה, ההישג הגדול של מסמך זה הוא ההמחשה שבטווח הארוך ניתן למעלה מלהכפיל את אוכלוסיית העיר תוך הכוונת הפיתוח פנימה, אל תוך המרקם העירוני הקיים, למען שמירה על השטחים הפתוחים, ערכי הנוף, החקלאות והטבע הסובבים, למען איכות החיים של כולנו ולדורות הבאים".

כ-30% מהעסקים בעכו, נהריה והסביבה לא דיווחו על הכנסות כנדרש

החברה הממשלתית דירה להשכיר רכשה 120 דירות בנהריה ובכפר יונה

קניון ארנה בנהריה הוצף ונסגר לפעילות