חדשות    

אושר לקריאה ראשונה תיקון חוק המחייב שליחת פרוט חוב לפני פעולות גבייה

ועדת הכלכלה של הכנסת, אישרה היום לקריאה ראשונה הצעות לתיקון חוק הגנת הצרכן שנועדו להסדיר את הליך משלוח דרישות לתשלום חוב, שהגישו חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני (יהדות התורה), יואל חסון (המחנה הציוני) ומיקי לוי (יש עתיד). התיקון שאושר נועד לחייב בעלי העסקים המבקשים לגבות חוב לשלוח לצרכנים מידע מפורט אודות החוב: בכלל זה שם העסק, פירוט החוב ואופן חישובו ודרכי התקשרות עם בעל העסק לבירור החוב. בעלי העסקים לא יוכלו לנקוט בפעולות גבייה בטרם ישלחו את דרישת התשלום. היו"ר כבל אמר כי הצעות החוק בתחום הגנת הצרכן מגיעות מתוך צורך להגן על הצרכנים מהתנהלות בלתי סבירה של בעלי העסקים, והוסיף כי הצעת החוק הזו תסגור עולם שלם של פרצות ותמנע גבייה לא מוצדקת. עם זאת הוא ציין כי צריך לעשות איזון בין האפשרות שתינתן לצרכן להתגונן מפני דרישות חוב לא מוצדקות, לבין הזכות של בעלי העסקים לגבות כספים שמגיעים להם.

ח"כ מקלב הזכיר כי ההצעה הוגשה עוד בכנסת הקודמת והיא נועדה למנוע עוול וניצול צרכנים. ח"כ חסון הזכיר כי מי שהגיש את ההצעה בכנסת הקודמת היה ח"כ לשעבר בועז טופורובסקי. מנכ" המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, אמר כי ההצעה נועדה לסגור פרצה שפוגעת בזכות הצרכן להתגונן מדרישת חוב, כאשר נוצרה פרקטיקה שבה חברות עובדות בשיטת מצליח ושולחות דרישות חוב לא ברורות, תוך שימוש במכתבי איום מעורכי דין. סמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, אמר כי הוא קורא להצעה "הצעת החוק למאבק בשיטת מצליח". הוא קרא לשלוח הודעות בשפה ברורה ופשוטה, והוסיף כי הסנקציות צריכות להיות כאלה שיגרמו לחברות לדעת שאם יפעלו בצורה לא תקינה זה יעלה להן ביוקר.

היועצת המשפטית של הרשות להגנת הצרכן, עו"ד חנה וינשטוק טירי, אמרה כי חשוב שדרישת החוב תישלח סמוך למועד יצירת החוב, אך הוועדה החליטה לדון בנושא מועד משלוח ההודעה בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. כמו כן הציעה עו"ד טירי לקבוע סנקציה של עיצום כספי על בעל עסק שיפר את החוק וגם בעניין זה נקבע כי ההכרעה תתקבל בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.