חדשות    פרישה    

אזרחים ותיקים – מדריך הטבות

תוחלת החיים הממוצעת בישראל היא 82 שנים, מהגבוהות במדינות המפותחות. על פי החוק הישראלי, אזרח ותיק הוא בהגדרה  כל תושב ישראל שהגיע לגיל פרישה. גיל הפרישה לגבר הוא 67 ובין 62 ל-64 לאשה, תלוי בתאריך הלידה שלה. זה משאיר לנו פלוס מינוס 15 עד 20 שנה להינות מההטבות ומהזכויות המיוחדות המוענקות לאזרח ותיק. אז אילו הטבות מגיעים לאזרחים הותיקים?

תעודת אזרח וותיק – איך מנפיקים? אילו הטבות היא נותנת?

על מנת להיחשב רשמית לאזרח ותיק, יש להצטייד בתעודת אזרח ותיק המונפק על ידי המשרד לשיוויון חברתי. תעודת אזרח ותיק מונפקת אוטומטית ונשלחת בדאר לזכאים כשהם מגיעים לגיל פרישה. כאמור לתעודה זכאי כל תושב ישראל, לאו דוקא אזרח, למרות שמו של המעמד החוקי. אזרחים ותיקים, שיש להם רשיון נהיגה ותמונתם שמורה במאגרי משרד התחבורה, יכולים לבקש שהתעודת האזרח הותיק שלהם תונפק עם תמונה.

תעודת האזרח הותיק מעניקה הטבות רבות למחזיקים בה. אחת ההטבות החשובות היא הנחה משמעותית בשימוש בתחבורה ציבורית. נשים מגיל 60 וגברים מגיל 65, זאת אומרת שנתיים לפני שהם הופכים לאזרחים ותיקים, זכאים להנחה של  50% בנסיעה באוטובוסים, ברכבת הקלה, במטרונית וברכבת ישראל.

מחזיקי הכרטיס זוכים גם להנחות גדולות במגוון גדול מאד של אתרים ברחבי הארץ. מוזאונים, תיאטרואות, מופעי בידור שונים, שמורות טבע וגנים לאומיים מעניקים הנחה של 50% עם הצגת כרטיס "אזרח ותיק"הכניסה לאתרים רבים בארץ מוזלת ב-50% בהצגת כרטיס אזרח ותיק. בתי קולנוע מעניקים הנחה של 50% ברכישת כרטיס לסרטים ישראלים. חלק מבתי הקולנוע מעניקים הנחה של 20% בקניית כרטיסים לסרטים זרים.

הנחה בארנונה

אזרחים ותיקים זכאים להנחה בשיעור של 30% בארנונה אם הכנסתם נמוכה מהשכר הממוצע במשק. אם בדירה גר זוג אזרחים ותיקים, מבחן ההכנסה לזכאות בהנחה הוא הכנסה משותפת שלא עולה על 150% מהשכר הממוצע במשק. ההנחה ניתנת לדירה המשמשת כדירת מגורים יחידה ועד לשטח של 100 מ"ר. לאזרחים ותיקים אשר מקבלים גמלת הכנסה, מוענקת הנחה של 100%. ישנן עיריות המעניקות הנחה בשיעור של 25% לאזרחים ותיקים, ללא מבחן הכנסה.

קיים גם מועדון צרכנות לאזרחים וותיקים

"ותיקים ונהנים" הוא מועדון צרכנות שהוקם ביוזמת המשרד לשיוויון חברתי. במועדון חברים מעל ל-90 אלף חברים. החברות במועדון מועדון מעניקה הטבות בתחומים כגון קניות וצרכנות, תרבות ופנאי, ספורט, טיולים ונופש בארץ ובחו"ל, לימודים, תקשורת, שירותים עד הבית ועוד.

הנחה בחשבון החשמל

אזרחים ותיקים המקבלים גמלתת הבטחת הכנסה או מקבלי גמלת סיעוד מהביטוח הלאומי ברמה המרבית (18 שעות סיעוד שבועיות) זכאים להנחה בחשבון החשמל של 50% על 400 הקוט"ש הראשונים.

הנחה בעמלות הבנקים

אזרחים ותיקים זכאים להנחה בעמלות הבנקים עבור 4 פעולות, בכל חודש, אשר בוצעו על ידי פקיד הבנק שיחושבו לצורך העניין כפעולה אחת בערוץ ישיר. פעולה על-ידי פקיד היא כל פעולה שנעשית ישירות מול פקיד בבנק או באמצעות הטלפון. בין העמלות עליהן נין לקבל הנחה ניתן למצוא את  הפקדה או משיכה של מזומנים, הפקה ומסירת תדפיס לבקשת הלקוח, העברה או הפקדה לחשבון אחר, פדיון צ'ק, הפקדת צ'ק (לכל קבוצה של עד 20 שיקים), תשלום שובר ופריטת מזומן.