חדשות קרנות נאמנות    

איילון קרנות נאמנות מורידה שכר מנהל קרן אג"ח חברות ללא מניות מ-0.8% ל-0.66%

מאייר: אורקה

איילון קרנות נאמנות מורידה שכרו של מנהל הקרן איילון (0B)(!) אג"ח חברות ללא מניות מ-0.8% ל-0.66%

איילון קרנות נאמנות מדווחת כי החל מיום 22/07/2015 יורד שכרו של מנהל הקרן איילון (0B)(!) אג"ח חברות ללא מניות (מספר קרן: 5106158). שיעור השכר מהשווי הנקי השנתי הממוצע של נכסי הקרן לפני השינוי עמד על % 0.8, ולאחר השינוי יעמוד שיעור השכר של מנהל הקרן על % 0.66 מהשווי הנקי השנתי הממוצע של נכסי הקרן.

מדריך בנושא בחירת קרן נאמנות – בדקו את דמי הניהול שלא יחסלו את התשואה!

מה התשואה באגרות החוב?

הפחתת הריבית בשנים האחרונות הזניקה את מחירי אגרות החוב, ובמקביל קרנות הנאמנות האג"חיות סיפקו למשקיעים בהן תשואות מרשימות. אבל – זהו! החגיגה נגמרה. הריבית אולי עוד יכולה לרדת בטווח הקצר, אבל אלו האדים האחרונים. בטווח הבינוני והארוך, הריבית אמורה להיות גבוה משמעותית מהריבית הנוכחית  ז לא רק אצלנו, זה גלובלי – בארה"ב הריבית האפסית אמורה להתחיל לזחול כלפי מעלה כבר השנה, ותוך שלוש שנים לעלות ל-3%.

בהינתן הריבית הנוכחית, הרווחים והתשואה בשוק אגרות החוב הם מגוחכים – אם תשקיעו ישירות באגרות חוב שקליות תזכו לכמה עשיריות האחוז במקרה הטוב, תלוי כמובן בטווח ההשקעה. אם תשקיעו באגרות החוב המדדיות, אולי תקבלו קצת יותר (גם לא בטוח) אבל תהיו חשופים לסיכון שבמדדים נמוכים (ואפילו שליליים). אם תשקיעו באגרות חוב קונצרניות, כבר תקבלו מעט יותר, (הרי קיים מתאם בין הסיכוי לסיכון), אגרות החוב האלו מסוכנות יותר מאגרות חוב ממשלתיות ובהתאמה נותנות ריבית גבוה יותר. כמה גבוה יותר? תלוי בחברה עצמה ובענף, אבל גם שם התשואות הפכו למגוחכות – הריבית בחברות שנחשבות חזקות/ סולידיות (ואפשר להתווכח על החוזקה שלהם) היא מעט יותר מהריבית באגרות חוב ממשלתיות. השוק פשוט לא מתמחר את הסיכון, אולי בגלל שככה זה בבועות – כשיש הרבה כסף שמחפש השקעות הוא מנפח את המחירים – זה קרה בשנים הקודמות למשבר בסוף 2008, ונראה שזה קורה גם עכשיו!

וכל זה לא מפריע למנהלי קרנות הנאמנות לחגוג על חשבונכם. אם תשאלו אותם שלא לציטוט הם יגידו לכם (רובם הגדול) שהמחירים בשוק האג"ח לא מצדיקים את הסיכון. אבל הקרנות שלהם עמוסים באגרות חוב – פשוט, אין ברירה, אין אפיקי השקעה אחרים, והקרנות מחויבות להשקיע על פי התשקיף. קרן נאמנות אג"חית שהציבור מזרים אליה כסף מחויבת להשקיע את הכסף הזה באגרות חוב.  כן, כנראה שהציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם, אבל הנה בעיה גדולה נוספת – למרות שהתשואה הצפויה בקרנות אגרות החוב היא נמוכה מאוד, מנהלי הקרנות גובים דמי ניהול יחסית גבוהים. הם מספרים את הסיפור של הקרן ומספקים את נתוני התשואה שלה עד היום, ועל סמך זה מקבלים דמי ניהול גבוהים. אבל זו היסטוריה – מה שהיה הוא לא מה שיהיה. התשואות הטובות שהושגו בשנים האחרונות הם בעיקר בגלל הפחתת הריבית, זה לא יחזור.  כשהקרנות האלו הניבו בעבר כמה אחוזים טובים בשנה, אז דמי ניהול של 0.5% או 0.7% היו אולי סבירים, אבל מהיום קדימה הן צפויות להניב עשיריות אחוז בודדות. אם הן ייקחו סיכונים הן יניבו מעט יותר, אבל עדיין זו תשואה עגומה לעומת השנים האחרונות. דמי הניהול, מנגד, לא ירדו, ואז מתקבל אבסורד – דמי הניהול בעצם מאפסים או כמעט ומאפסים לכם את התשואה בקרן הנאמנות.