שוק ההון    

אייל דבי – התוצאות של כלל ביטוח לא מבטאות את הרווח האמיתי

אייל דבי, מנהל המחקר בלאומי שוקי הון

אייל דבי מלאומי שוקי הון מתייחס לדוחות של כלל ביטוח, ולא מתרגש מהחולשה בביצועים. דבי מאמין בסקטור הביטוח ורואים את זה בהמלצות הקודמות שלו על מניות הביטוח.

ומה יש לו להגיד על כלל ביטוח? – "התוצאות, כמו אצל יתר החברות, היו בסימן הפרשות חד-פעמיות. בשורה התחתונה, החברה הציג הפסד י בסך של כ- 293 מיליוני שקלים ברבעון, כאשר מה שבולט בדוח הדירקטוריון, זו ההתאמה שהחברה מציגה בכדי להגיע לרווח "הנכון" – 88 מיליון שקלים ברבעון. מבחינת התשואה על ההון, הרווח המתוקן משקף תשואה של 8.2% – רמה סבירה ביחס לתקופה ולנתוני הסביבה.

"ההפרשות שהחברה נטרלה מהרווח הכולל ברבעון, היו כדלקמן: הגדלת עתודות הביטוח, כתוצאה מסביבת הריבית הנמוכה (LAT) – 311 מיליוני שקלים (לאחר מס); השפעת המלצות וועדת וינוגרד – 3 מיליוני שקלים; הפרשות נוספות בתחום ביטוחי החיים – 67 מיליוני שקלים. סך כל ההפרשות שאינן שוטפת, שנרשמו ברבעון השני, מסתכם לכדי 381 מיליוני שקלים. כפועל יוצא, ההפסד הכולל שדווח ברבעון השני, "מתהפך" לכדי רווח שוטף בסך של 88 מיליוני שקלים.

"לגבי התוצאות השוטפות, ניגע בקצרה בנקודות הבאות:

נכסים מנוהלים – הסתכמו לכדי סך של 170 מיליארדי שקלים בסופה של המחצית השנייה, כמעט ללא שינוי ביחס לתחילת השנה.

פרמיות שהורווחו – הסתכמו לסך של 2.2 מיליארדי שקלים ברבעון השני, אל מול 2.3 מיליארדי שקלים ברבעון המקביל אשתקד – ירידה של 2.5%. החברה מסבירה שזו תוצאה ישירה של טיוב הפוליסות בביטוח הכללי, בדרך של אי-חידוש עסקים שמפסידים. עם זאת, ראוי לציין שגם בביטוחי החיים נרשמה ירידה, כאשר מה שקיזז אותה זו הצמיחה במגזר ביטוחי הבריאות.

הכנסות מהשקעות – הסתכמו לסך של 850 מיליוני שקלים ברבעון השני, בהשוואה להפסד של 50 מיליוני שקלים בתקופה המקבילה בשנה שעברה. השיפור הוא תוצאה של ביצועי שוק אגרות החוב ברבעון הנוכחי, שהציג תשואות חיוביות – אל מול הפסדים ברבעון המקביל בשנה שעברה.

הכנסות מדמי ניהול: כפועל יוצא מהתשואות החיוביות שהושגו בפוליסות המשתתפות, נרשמה עלייה גם בדמי הניהול שנגבו – שהסתכמו לכדי 207 מיליוני שקלים ברבעון השני.

הוצאות הנהלה וכלליות: זו מגמה שנמשכת בחברות הביטוח כבר תקופה – שימור ההוצאות על רמה יחסית קבועה.

שורה תחתונה: למרות ההפסד שנרשם בתקופה, שמטבע הדברים מלווה בתחושת אכזבה, הרי שבפועל אין לו משמעות רבה – שכן ההפרשות החריגות מעוותות מאד את התמונה. אין חולק שהסקטור כולו נמצא בתקופה לא פשוטה, אבל למרות זאת, הרווח השוטף של כלל ביטוח – בדומה למרבית החברות בענף – גבוה משמעותית מזה הנשקף ממחיר המניה".

אייל דבי על מנורה – לקנות ולשכוח

אייל דבי על הראל ביטוח

אייל דבי על הפניקס