הרהורי בורסה    

הפניקס – חששות מוגזמים, אבל התיקון יכול לקחת שנים

אייל דבי, מנהל המחקר בלאומי שוקי הון

הפניקס פרסמה תוצאותיה לרבעון הראשון של 2016. ללא קשר למספרים שהוצגו ולשורה התחתונה, ברור לחלוטין כי לא הם שמכתיבים את מחיר המניה – טוען אייל דבי, מנהל המחקר בלאומי שוקי הון. דבי מנתח את חברת הביטוח (וחברות נוספות), ומגיע למסקנה ברורה לגבי הפניקס – התמחור זול ונוח, אבל, יש רעשי רקע ממשעותיים ושליליים ולכן מתי ואיך הדיסקאונט ייסגר? ממש לא ברור.

"בימים בהם הסקטור נמצא ברובו על המדף ואי-הוודאות מרקיעה, יש משהו מוזר ומיותר בלנתח את הביצועים הנקודתיים ברבעון בודד שהיה. עם זאת, למי שרואה ברווחיות האפסית שנרשמה סוג של ראיה – לתחזיות האפוקליפטיות לגבי הסביבה והשינויים הצפויים – נאמר כי אין באמת קשר בין הדברים. העובדה שהרווח לתקופה היה שלילי אינה מעידה על הצפוי בתקופה הקרובה, שכן הרבעון הראשון כלל הוצאות והפסדים שאינם שוטפים, כמו גם ירידה לא מפתיעה בדמי הניהול המשתנים – על רקע ביצועי השווקים (מדד ת"א 100, לדוגמא, איבד 5% מערכו בתקופה).

"ועדיין, למרות הקשר הרופף – בלשון המעטה – בין התוצאות הכספיות לביצועי המניה, נאמר מספר מילים על המספרים שהחברה פרסמה: פרמיות שהורווחו בשייר: גדלו בשיעור של 5.6%, מסך של 1.8 מיליארדי שקלים לכדי 1.9 מיליארד שקלים. הצמיחה נרשמה בכל המגזרים – בריאות, כללי וביטוחי חיים.

"הפסד לתקופה: הסתכם לסך של 32 מיליוני ₪, בהשוואה להפסד של 44 מיליוני ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. רווח כולל: עמד על סכום מינורי של 15 מיליוני ₪, בהשוואה ל- 75 מיליוני ₪ ברבעון הראשון של 2015. תשואה על ההון (על בסיס הרווח הכולל): הסתכמה לכדי 1.4% ברבעון הראשון של השנה, בהשוואה לשיעור של 7.8% ברבעון המקביל בשנה שעברה.

"יש שיאמרו כי הנתונים שלעיל הם ההוכחה לחשש הגדול של המשקיעים – קריסת הרווחיות, כתוצאה מרגולציה מתגברת ואימוץ התקנים החדשים. אז זהו, שכפי שאמרנו אין קשר ממשי בין הדברים, שכן הרבעון האחרון מכיל בתוכו הרבה רעשים וסעיפים/הפסדים שאינם שוטפים. ניגע בהם בקצרה: עדכון ההתחייבויות הביטוחיות: בדיקת נאותות העתודות הביטוחיות (LAT), על רקע ירידת הריבית במשק, הובילה להגדלתן בסכום של 126 מיליוני ש"ח אחרי מסגידול בעתודות הביטוח הכללי: על רקע פרסום המלצות ועדת וינוגרד, החברה הגדילה את עתודת הביטוח הכללי בסך של 76 מיליוני ש"ח – אחרי מס. ירידה בדמי הניהול המשתנים: על רקע הירידות בשוק המניות, הכנסות החברה מדמי ניהול משתנים קטנו בסכום של 175שקלים, מה ששקול לפגיעה של 115 מיליוני ₪ בשורת הרווח הנקי ( לאחר מס). נכון, הירידה המייצגת אמורה להיות יותר מתונה, משום שביצועי שוק המניות המקומי בתקופה המקבילה היו חריגים לטובה (מדד ת"א 100 רשם עלייה של 10% ברבעון הראשון בשנה שעברה), אבל עדיין, לא ניתן להתייחס לירידות בשוקי המניות כאל סיטואציה קבועה.

"תשואה מתוקנת על ההון: אין צורך לחשב את המספרים, שכן ברור כי נטרול הסעיפים החד-פעמיים היה מעלה את תשואת ההון המדווחת לרמה דו-ספרתית. עם זאת, ברור כי איננו טוענים שזו הרמה עליה תתייצב החברה בעתיד – לאחר יישום תקני הסולבנסי והטמעת השינויים בסביבה העסקית. כל שאנו אומרים, זה שהתוצאות ברבעון אינן קשורות לחששות המשקיעים.

"שורה תחתונה: אל תנסו להקיש מהדוח האחרון על ביצועי המניה, שכן אלו מושפעים בכלל מדברים אחרים – חששות כבדים משינויים אלימים בסביבת העסקים. כמו תמיד, החששות הללו אינם נטולי בסיס, אבל לדעתנו הם מאד מוגזמים. עם זאת, על רקע הרתיעה הכל כך גדולה של המשקיעים, ברור כי אין מדובר בעיוות שייסגר בחודשים הקרובים – הוא עלול להימשך שנים".

לאנליזה של אייל דבי על חברת הביטוח מנורה