מדריכי צרכנות    

איך בוחרים מצלמה לכל כיס?

מעודכן ל-01/2020

בעידן שבו מצלמות הסמארטפונים הולכות ומשתכללות מרגע לרגע ויכולות להתאים עצמן לסביבה ולצלם בחושך בלי פלאש – יש עדיין כמה לקוחות נאמנים ששומרים אמונים למצלמות הקלאסיות, שגם הן כבר מתפארות במפרט של מחשב נייד • אבל איך בוחרים איזו מצלמה לקנות, אילו שיקולים כדאי לקחת בחשבון והאם מצלמה יקרה היא באמת טובה יותר? המדריך הבא יעשה לכם סדר

כמה נקודות חשובות לפני שבוחרים מצלמה:

איפה קונים?

חשוב מאוד לבחור חנות צילום טובה, מקצועית ומוכרת – ולא כדאי לרכוש מצלמה בחנות למוצרי חשמל או בחנות השכונתית לפיתוח תמונות. חנות מקצועית תעניק לכם את השירות הטוב ביותר, אחריות מלאה על הציוד, וכך יהיה לכם לאן לחזור אם משהו משתבש או כשתרצו לרכוש ציוד נוסף בהמשך.

אחרי שבחרתם חנות צילום, כדאי לכם להתייעץ עם המוכרים – המוכרים בחנויות הצילום המקצועיות הם אנשי מקצוע. נכון שהתפקיד שלהם הוא למכור, אבל הם אוהבי צילום, הם מכירים את האפשרויות הכי טוב ואפשר לסמוך עליהם.

מה התקציב שלכם?

השאלה "כמה עולה מצלמה בסיסית?" עולה שוב ושוב בפורומים וקבוצות שונות של צלמים, והתשובות לה יכולות להיות מגוונות מאוד – בפועל, טווח המחירים יכול לנוע בין 1,000 שקל למצלמה טובה מיד שניה ועד ל-10,000 שקל למצלמה מקצועית. לכן חשוב מאוד להחליט לפני הרכישה כמה כסף אתם מוכנים להשקיע. כדאי לעשות זאת לפני שאתם מתחילים את החיפוש, כדי שלא תתחילו להתבלבל יותר מדי.

בעת ההחלטה על התקציב יש לקחת בחשבון גם את הציוד הנלווה. כשמדובר ברכישה ראשונה, כל סכום שבין 2,000 ל-5,000 שקל הוא הגיוני ומתאים בדרך כלל. במסגרת התקציב עליכם להכניס מלבד המצלמה גם: עדשה, תיק צילום, כרטיס זיכרון אחד או שניים, ופילטר מגן לעדשה. רכישות אפשריות נוספות הן: סוללה רזרבית, קורא כרטיסים וחצובה.

אם תבואו אל המוכר בחנות, תנקבו בסכום שעליו החלטתם ותבקשו ממנו המלצות לציוד הטוב והמתאים לכם ביותר, הוא בוודאי יוכל לעזור לכם בצורה הכי טובה.

מחיר המצלמה מושפע משני פרמטרים עיקריים: ראשית, רמת השכלול שלה- החל מהפשוטה ביותר ועד המצלמה המקצועית. פרמטר שני, הוא הדור של המצלמה. כשחברה מסוימת מוציאה דגם מצלמה חדש, היא משאירה בשוק את הישן יותר, אך במחיר נמוך יותר.

בכל המצלמות שרשומות למעלה, בין אם מחירן 1,500 שקל או 10,000 – ניתן לצלם תמונות יפות ואיכותיות. מהם ההבדלים שחשוב להכיר?

מצלמות הבסיס הן פשוטת יותר ויש בהן פחות יכולות מחשוב ואפשרויות מתקדמות. הן גם קטנות יותר, ולכן יש להן פחות מקום לכפתורים. אבל הן מצוינות!

חצי מקצועי – כמו מצלמות הבסיס, הן מאפשרות צילום ידני, אך מצלמות אלה מעוצבות במיוחד בשביל זה ומאפשרות את הצילום הידני הנוח ביותר. הן גדולות יותר ומאפשרות יותר כפתורים עבור פונקציות חשובות. בנוסף, המצלמות האלה מעט יותר עמידות מאשר הזולות יותר.

מקצועי בסיסי ומקצועי – על אלה נדרש הסבר מפורט יותר, מעבר להיקף האפשרי במדריך זה.

 השלב הבא: איך לבחור מצלמה?

ישנם שני סוגי מצלמות מומלצים: DSLR ו-Mirrorless. המשותף לשניהם הוא האפשרות להחליף במצלמה עדשות.

DSLR הוא הסוג הוותיק יותר, ולכן גם הנפוץ יותר. יתרונותיו הם במבחר הגדול של גופים ועדשות, קיימת עינית אופטית דרכה ניתן לראות באופן ישיר דרך העדשה, חיי הסוללה ארוכים יחסית, ובשל גוף המצלמה הגדול יחסית, יש כפתורים ייעודיים נוחים לשימוש. מצד שני, מצלמות אלה גדולות יותר והעדשות שלהן גדולות יותר, וזה לעיתים גם עלול להיות חיסרון.

מצלמות מסוג Mirrorless שייכות לדור החדש של המצלמות שהתפתח בשנים האחרונות עם החידושים הטכנולוגיים. למצלמות אלה אין את מערכת המראות המאפשרות לצלם להסתכל בעינית ולראות דרך העדשה, ולכן המצלמה יכולה להיות קטנה יותר, בלי לאבד מהאיכות האופטית או איכות החיישן.

הגודל כאן הוא היתרון המשמעותי ביותר – גם של המצלמה וגם של העדשות. החסרונות הם שבגוף קטן כזה יש פחות מקום לכפתורים, חיי סוללה קצרים יותר, וכשאין עינית אלקטרונית, כלומר הצילום מתבצע דרך המסך בלבד, קשר לצלם בחוץ בשמש. לכן כשרוכשים מצלמת Mirrorless, מומלץ לבחור באחת בעלת עינית אלקטרונית מובנית, או בכזו שאפשר לחבר לה עינית אלקטרונית.

שני סוגי מצלמות נוספים שקיימים בשוק הם מצלמות קומפקטיות ומצלמות ״דמוי-SLR״. מצלמות אלה לא נוחות לצלמים חובבים והן פחות מומלצות.

בבחירת מצלמה שתספק את איכות הצילום הרצויה צריך להתחשב במטרות הצילום, בסגנון הצילום, בתנאי הצילום ובאיכות ההדפסה המבוקשת. כל המצלמות הקומפקטיות מציעות פעולה אוטומטית מלאה, ובמצלמות רבות קיימת שליטה ידנית על חלק מהפונקציות.

ככלל, ככל שהמצלמה כוללת יותר תכונות לשליטה ידנית היא תהיה יקרה יותר, מורכבת יותר לשימוש ודורשת הבנה כלשהי בצילום. שימוש מושכל בתכונות הללו מעניק יותר גמישות בצילום ויכול להפיק תמונה איכותית יותר בתנאי צילום מיוחדים.

מה עדיף – קנון, ניקון, משהו אחר?

האמת היא שזה ממש לא משנה. תבחרו את מה שיותר נוח לכם. אם צילמתם בעבר במצלמה של אחת מהחברות האלה, יכול להיות שיהיה לכם יותר קל להמשיך עם מה שאתם מכירים.

ככלל, לא מומלץ לקרוא יותר מדי בלוגים ואתרי אינטרנט שכותבים ביקורות על מצלמות. המצלמות שלכם לא מצלמות תמונות. אתם מצלמים תמונות. מה שהופך צילום ליפה, מושך לעין או מעורר רגש זה לא כמות הפיקסלים או הטווח הדינמי או נקודות הפוקוס – אלא הקומפוזיציה, האור, תפיסת הרגע. כל אלה נקבעים בראש הצלם או הצלמת, ולא במצלמה.

נתוני המצלמה ומשמעותם

הנתונים העיקריים המשפיעים על איכות הצילום הם הרזולוציה וחיישן התמונה, מצבי הצילום ואמצעי השליטה הידניים הקיימים במצלמה, העדשה, הפלאש וכן גורמים נוספים – כגון המעבד, מנגנון ייצוב התמונה וטכנולוגיות מתקדמות הקיימות בדגמים השונים.

רזולוציה (מגה-פיקסל): הרזולוציה קובעת את רמת הפירוט של התמונה, ובעיקר את גודל התמונה שתוכלו להדפיס בלי לפגוע באיכותה. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר, תוכלו להדפיס תמונה גדולה יותר, תוך שמירה על חדות ורמת פירוט גבוהות, וגם לבצע חיתוך והתקרבות (Crop) אל החלקים החשובים בתמונה ולקבל תמונה ברמת פירוט מספקת להדפסה.

הרזולוציה נמדדת ביחידות של מגה-פיקסל, והנתון הזה מובלט על ידי היצרנים והמשווקים השונים, אבל לא צריך לייחס לו חשיבות יתרה. זכרו, יש פרמטרים חשובים יותר, כמו איכות האופטיקה, איכות עיבוד התמונה, גודל החיישן ועוד.

חיישן תמונה: חיישן התמונה הוא רכיב אלקטרוני שמתפקד כתחליף לסרט הפילם. החיישן ממיר את המידע החזותי (אור) שמגיע מבעד לעדשה לאות דיגיטלי ומעבד אותו לתמונה. ככל ששטח החיישן גדול יותר, כך הוא יכול להכיל יותר פיקסלים ובעיקר לקלוט יותר אור – יתרון מכריע בצילום בתנאי תאורה חלשים יחסית.

ישנם שני סוגי חיישנים עיקריים – CCD הוותיק והנפוץ, ו-CMOS החדש יותר, שהפך בעשור האחרון לשליט הבלתי מעורער של השוק, בזכות צריכת אנרגיה נמוכה וניקיון טוב יותר ברגישויות גבוהות. סוג שלישי הוא Live-MOS החדש יחסית שקיים במצלמות של אולימפוס, לייקה ופנסוניק, ומציע איכויות של CCD עם צריכת אנרגיה נמוכה כמו ה-CMOS.

מה כדאי? לא בהכרח משנה, כי המכלול של המצלמה הוא שיקבע את איכות התמונה ולא טכנולוגית החיישן.

רגישות החיישן: מידת רגישות החיישן לאור נמדדת ב-ISO, וככל שה-ISO גבוה יותר כך המצלמה מסוגלת ללכוד יותר פרטים בסצנות עם תאורה חלשה. כדאי לדעת שהעלאת ה-ISO פוגעת לרוב באיכות התמונה, משום שהגברת רגישות החיישן גורמת להופעת רעש דיגיטלי, כך שלא תמיד מצלמה עם ISO גבוה תניב גם תמונות איכותיות בצילום בתאורה חלשה. הדבר תלוי בעיקר בגודל החיישן ובמערכת עיבוד התמונה.

זום – חשוב להבחין בין זום אופטי וזום דיגיטלי. זום אופטי מקרב ומרחיק את האובייקט באמצעים אופטיים, תוך שמירה על איכות התמונה, ואילו זום דיגיטלי הוא מלאכותי ופוגע באיכות התמונה. לכן מוטב להתעלם ממנו.

טווח הזום מתבטא במכפלה כגון x8 או x5, המציינת פי כמה ניתן להתקרב לאובייקט. במצלמות קומפקטיות רבות הזום האופטי הוא לפחות x3, שזה הטווח הבסיסי ביותר, אבל מומלץ לבחור מצלמה עם זום של x5 ויותר, כך שתוכלו לצלם פרטים מטווחים גדולים יחסית.

כדאי לדעת שבגלל מגבלות אופטיות שונות, עדשות עם זום גדול נוטות לסבול מפגמים שונים כמו רכות בקצוות התמונה או הילות סגולות – תלוי כמובן באיכות האופטיקה של העדשה.

מצבי הראייה של העדשה: לעדשה יש שלושה מצבי ראייה עיקריים:

  • Wide או זווית ראייה רחבה (35 מ"מ ופחות) – העדשה תופסת שטח נרחב ומכילה כמה שיותר פרטים. מצב זה משמש לצילום נוף, או לצילום במקום סגור כשרוצים לקלוט מרחב גדול אך לא ניתן להתרחק מהאובייקט. כל נתון הקטן מ-35 מ"מ מאפשר לתפוס שטח אופקי נרחב יותר.
  • טלפוטו (Telephoto) – העדשה מקרבת פרט מסוים מתוך מכלול המרוחק מהמצלמה עד שהוא ממלא את התמונה.
  • עדשה נורמלית – תופסת את האובייקטים המצולמים ללא קירוב או הרחקה, כפי שתופסת אותם העין האנושית.

רוב עדשות המצלמות מתחילות ב-35 מ"מ עד לטווח התלוי בגודל הזום. לדוגמה, בזום X3 הטווח יהיה 35-105 מ"מ (35 כפול 3 = 105). לחלק מהמצלמות יש עדשות רחבות החל מ-24 מ"מ, שיכולות לתפוס שטח אופקי נרחב יותר, ולמי שמתכוון לצלם בתוך הבית או צילומי נוף כדאי לשקול אותן.

פלאש (מבזק): הפלאש מאיר את האובייקט בצילום בחושך ובתנאי תאורה ירודים, ויכול גם לאזן את הבהירות ולהדגיש את האובייקט במצבים של תאורה חזקה מאחוריו. בדרך כלל בכל מצלמה קיים פלאש מובנה. הטווח האפקטיבי של הפלאש ברוב המצלמות הקומפקטיות מוגבל למטרים ספורים, ומומלץ כמובן לבחור מצלמה עם פלאש בעל טווח גדול ככל האפשר.

במצלמות DSLR וגם בחלק מדמויות ה-SLR (ואפילו בכמה מהקומפקטיות), קיימת אפשרות לשליטה ידנית על עוצמת האור ועל פעולת הפלאש, וניתן להוסיף למצלמה פלאש חיצוני על גבי תושבת מיוחדת (hot shoe), ובכך לשפר את טווח ההארה ואת איכותה.

במצלמות הקומפקטיות קיימת תופעה של עיניים אדומות, בעיקר בצילומי לילה, זאת עקב קרבתו של הפלאש לעדשה. ברוב הדגמים קיים מנגנון לביטול או להפחתת התופעה ולא כדאי לוותר עליו. במצלמות מתקדמות יותר קיים פלאש קופץ (Pop Up) הנשלף מגוף המצלמה לקראת הצילום כלפי מעלה, ובכך גדל המרחק בינו ובין העדשה ונמנעת תופעת העיניים האדומות.

תכונות נוספות:

  • מייצב תמונה – מנגנון המפצה על רעידות או תזוזות בעת הצילום ומאפשר להפיק תמונה חדה ונטולת טשטוש. המייצב חשוב במיוחד בתנאי תאורה נמוכים ובצילומי לילה, וכן בצילומי מאקרו וצילום בטווחים רחוקים, שבהם המצלמה רגישה במיוחד לרעידות.

קיימים שני סוגים של מייצב תמונה – אופטי ודיגיטלי. מייצב אופטי הוא איכותי ויעיל יותר, ולכן עדיף על מייצב דיגיטלי. חשוב לדעת שמייצב התמונה יכול להשפיע אך ורק על טשטוש כתוצאה מתזוזת יד הצלם, אך לא על תזוזה של המצולם עצמו.

  • זיהוי פנים – טכנולוגיה שבה המצלמה מזהה פנים בסצינה, מתמקדת עליהן ומתאימה את החשיפה בצורה אופטימלית. כמעט כל הדגמים כיום מציעים זיהוי של מספר רב של פרצופים בתמונה, כולל בפרופיל, ואף אפשרות לשמירה של פני האנשים בשמם לצורך קטלוג ואיתור נוחים לאחר מכן.
  • זיהוי חיוך ומצמוץ – כשמצב זיהוי חיוך מופעל, לאחר הלחיצה על כפתור הצילום המצלמה נכנסת ל'כוננות', וברגע שמזהה שהמצולם מחייך, היא מצלמת אותו. תכונה זו אידיאלית לצילום ילדים ופעוטות. במצב זיהוי מצמוץ המצלמה מזהה אם המצולם (או אחד המצולמים) בתמונה עצם את עיניו ברגע הצילום, ומתריעה על כך על גבי המסך. כך תוכלו לבצע צילום חוזר ומוצלח יותר בו במקום, ולא לגלות זאת בבית כשכבר מאוחר מדי.

במה חשוב להשקיע?

ההשקעה המשתלמת והחשובה ביותר היא בעדשות. אין שום בעיה להתחיל בעדשות פשוטות וזולות, אבל בתוך מסגרת התקציב שקבעתם לעצמכם, עדיף לבחור גוף מצלמה מעט יותר זול ולהשקיע מעט יותר בעדשה. עדשות גם משפיעות יותר על הצילום שלכם מאשר גוף המצלמה.

איך בוחרים עדשה?

בתור עדשה ראשונה הכי מומלצת עדשת זום עם טווח של בין 18-135 מ"מ ועד 18-200 מ"מ (פחות כדאי 18-55 מ״מ).

ציוד משלים

בנוסף למצלמה ועדשה, יש גם ציוד משלים שהוא חיוני ביותר:

תיק מצלמה: חשוב שהתיק יתאים למצלמה כשעליה מורכבת העדשה, ועל העדשה מגן שמש. מגן שמש מגיע עם רוב העדשות והוא מעין טבעת פלסטיק שניתן להרכיב על החלק הקדמי של העדשה. באופן כזה ניתן להשאיר את המגן מחובר כל הזמן, ואין צורך להתעסק איתו. ובינתיים הוא גם מגן על העדשה מפני מכות.

פילטר מגן: ללא קשר למגן השמש, מומלץ מאוד לרכוש גם פילטר מגן. הפילטר הוא זכוכית המוברגת על גבי החלק הקדמי של העדשה. פילטר מגן, או פילטר UV, הוא פילטר שלא משפיע על כמות האור או על הגוונים, אלא רק מגן על העדשה מפני שריטות או מכות. ברמה הפרקטית, עדיף לכם שיישבר פילטר שמחירו כמה עשרות שקלים על פני עדשה בכמה מאות או אלפים. בשוק קיימים כיום פילטרים מאוד יקרים במאות שקלים, אך על עדשת בסיס אין צורך להרכיב פילטר יקר. פילטר ב-100-70 שקל בהחלט יכול להספיק.

כרטיסי זיכרון: כרטיס זיכרון אחד הוא הכרחי, אך מומלץ מאוד לרכוש שניים. למקרה שאחד מתמלא או אפילו נהרס. מחיר הכרטיס מושפע מגודל האכסון שלו וממהירות העברת הנתונים. גודל האכסון ישפיע על כמות התמונות שניתן לשמור על הכרטיס. המהירות משפיעה על יכולת הצילום ברצף של המצלמה, על צילום וידאו ועל מהירות העברת הנתונים מהמצלמה למחשב.

חצובה: השימוש בחצובה נדרש לצילומים בלילה, ובמקרים שבהם היציבות חשובה. אין צורך בחצובה יקרה מאוד. ניתן לרכוש חצובות החל ב-250 שקל וכלה באלפים רבים. אם נראה לכם שתשתמשו בחצובה הרבה, שווה להשקיע בזה כבר בהתחלה עד 600 שקל. אך אם אתם סבורים שלא תזדקקו לה כמעט, גם חצובה ב-250 שקל תספיק בהחלט.

קורא כרטיסים: במחשבים רבים היום יש התקן לקריאת כרטיסי SD. מי שיש לו כזה במצלמה, והמצלמה שהוא רוכש משתמשת בכרטיסים מסוג זה, לא יצטרך קורא כרטיסים. בכל מצב אחר מומלץ לקנות קורא כרטיסים פשוט. ניתן גם לחבר את המצלמה למחשב ישירות, אך קצב ההעברה במצבים אלה לרוב איטי יותר.

סוללה רזרבית (אופציונלי): הסוללות במצלמות היום מחזיקות הרבה מאוד זמן, וניתן להסתדר בקלות עם סוללה אחת. למי כן מומלץ לרכוש סוללה נוספת? למי שאוהב לצלם וידיאו (זולל סוללה), למי שאוהב טיולים ארוכים באזורים נידחים בעולם, ולשכחנים והמפוזרים שבכם – כך שאם תשכחו להטעין את הסוללה, זה לא יהיה נורא, כי תמיד יש אחת נוספת בתיק.

אחריות

האחריות על מצלמה דיגיטלית נעה בין שנה לשלוש שנים. מצלמה דיגיטלית מועדת לתקלות וככל שהשימוש בה אינטנסיבי כך גדל הסיכוי לקלקול. לכן חשוב לבדוק שהאחריות היא של היבואן הרשמי או של חנות ידועה ואמינה, להעדיף תקופת אחריות ארוכה ולוודא שיש מעבדת שירות קרובה לאזור המגורים.

הסמארטפונים עם המצלמות הטובות ביותר – שנמכרים גם בארץ