מובייל וגאדג'טים    

איך בוחרים מקלדת למחשב – איזה סוגים יש וכמה זה עולה?

מעודכן ל-12/2019

בשנים האחרונות השוק מוצף במקלדות משלל סוגים, גדלים ורמות תחכום, וכדאי לזכור שהיקרה ביותר היא לא תמיד מה שטוב ומתאים לצרכים שלכם אז איך בכל זאת תדעו מה לקנות? אלה הדברים שכדאי לכם להביא בחשבון בשלל החיפוש

מקלדת המחשב שלנו היא הפריט הנמצא בשימוש הרב ביותר מבין הציוד ההיקפי, מיד לאחר העכבר כמובן. אם יש לכם מחשב שולחני, סביר להניח שאתם משתמשים במקלדת הבסיסית שהגיעה יחד איתו וכדאי לשדרג אותה, לאור הצרכים המשתנים לאורך זמן.

אם אתם משתמשים במחשב נייד, אולי נמאס לכם מהמקלדת הצפופה, המתחממת בשימוש ממושך. כך או כך, יש כמה פרטים ומאפיינים שכדאי לכם לשקול לפני הרכישה, ריכזנו כמה מהם עבורכם.

תכלית המקלדת

לפני הכול, החליטו אילו משימות תרצו לבצע באמצעות המקלדת. מומלץ לחשוב אילו מטרות ויישומים תרצו להפעיל, וכך לבחור את מאפייניה. ישנם מספר סוגי שימושים כלליים למקלדות:

מקלדת גיימרים

גיימרים הם זן מיוחד של משתמשים שפעילותם מצריכה מקלדת ייחודית המיועדת למשחקי מחשב. אמצעים כמו מסכי LCD משולבים, תכנות כפתורים לשימוש סימולטני, תאורה ופדים מסוגים שונים מאפשרים לשחקני מחשב להפיק יותר ולמקסם את חווית המשחק שלהם.

אם אתם גיימרים, חפשו מקלדת הממותגת כמקלדת גיימרים, וכך תבטיחו לעצמכם מקלדת ייעודית למשחקי מחשב, המצוידת במגוון יכולות מתקדמות. מקלדות אלו יקרות יותר אך רוב הגיימרים יגדירו אותם כהכרח להנאה מלאה ממשחקים.

מקלדת לצרכני מדיה

אם אתם מאלו שמאחסנים את כל המוזיקה והסרטים שלהם במחשב, כאשר אתם בוחרים מחשב או מקלדת, חפשו גם כפתורים ייעודיים למדיה – כמו ווליום, מעבר בין קטעים והתחלה ועצירת הניגון לניווט ושליטה נוחה, קלה ומהירה בקבצים. כיום ניתן להשיג מקלדת מולטי-מדיה משולבת כפתורים אלו בכל חנות לציוד משרדי או בהזמנה מקוונת אינטרנט.

אם אתם משתמשים בלפטופ לאחסון המדיה שלכם אך מחברים אותו עם כבל למסך הטלוויזיה שלכם כשאתם מעוניינים לצפות בתכנים, מקלדת אלחוטית יכולה להיות הפתרון הנוח ביותר עבורכם. בדרך זו אתם יכולים לשלוט בתוכן שלכם היישר מהספה. ישנם גם מיני מקלדות המתוכננות ומעוצבות במיוחד לאספני מוזיקה, סרטים וסוגים שונים של מדיה, והן דומות מאוד במראה שלהן, באופן לא מפתיע, לשלט טלוויזיה גדול.

עבודה משרדית

כמעט כל מקצוע או עיסוק כיום מצריך שימוש כלשהו במקלדת. פקידה במשרד המנהלת את רישומי המשרד והיומן, כתב בעיתון או בבלוג, מתכנת מחשבים או רופא – כולם מקלידים. מקצועות רבים מצריכים לעיתים הקלדה מרובה במשך שעות ארוכות מול המחשב. אם אתם נמנים עם אלו, עשו למפרקים שלכם טובה ורכשו מקלדת ארגונומית בלבד. אחת כזו שתשמור על בריאות הידיים שלכם לטווח הארוך. הנדסת מקלדת נוחה תשפר גם את מהירות ההקלדה, וגם להפחתה באחוז השגיאות בעזרת ריווח אותיות אופטימלי.

מקלדות ארגונומיות אינן מתאימות לכל המשתמשים, וישנן מקלדות אשר מתיימרות להיות כאלו אך הן לא. אם יש לכם אפשרות, בדקו מקלדות כאלו אצל חברים ומכרים לפני שאתם רוכשים אותן. ייתכן שתהיה עקומת למידה והתרגלות למקלדת ארגונומית חדשה, אך תוכלו לומר מהר מאוד אם היא מתאימה לכם או לא. מומלץ לנסות להתרגל ולא להתנגד למבנה המקלדת החדש, רוב הסיכויים שהשוני שיורגש הוא מעצם שינוי ההרגל מכתיבה באופן פחות בריא לבריא יותר.

מקלדת מטיילת

יש אנשים משתמשים המחפשים מקלדת שיוכלו להשליך לחלק האחורי ברכבם או בתיק שלהם לפני נסיעה ארוכה. ישנן מקלדות עמידות ופחות רגישות, המותאמות יותר לנשיאה.

מקלדות נישאות מתוכננות להיות קלות משקל וקטנות ממדים, הן צורכות פחות חשמל ויש אף מקלדות מתקדמות המאפשרות את קיפולן. קרוב לוודאי שלא תמצאו עליהן כפתורי מדיה, אך לחלקן יש כפתור F המאפשר הוספת קיצורי מקשים וריבוי אפשרויות שימוש. היותן קטנות לא מבטיח שיהיו זולות יותר, להיפך. תהליך המזעור, התכנון וההנדסה המתקדמת אף מייקרים אותן משמעותית והן עולות יותר מכל מקלדת סטנדרטית, אך מהוות את חזית הטכנולוגיה בתחום. כיום ניתן לומר שהמקלדות הנישאות נמצאות כבר בשימוש נרחב ויש תחרות רבה בין היצרנים על הפופולארית הזו.

חוטית או אלחוטית

מקלדת חוטית היא המקלדת הסטנדרטית המתחברת באמצעות כבל USB למחשב ומבטיחה פעילות רציפה, ללא הפרעות בשידור ובקליטה וללא תלות בסוללות. מקלדת אלחוטית תתאים למשתמשים שהניידות חשובה להם, למשל בעלי מחשב HTPC (מחשב סלוני המחובר למסך טלוויזיה או למסך מחשב גדול), ולבעלי טלוויזיה חכמה, או למשתמשים שפשוט מעדיפים פחות חוטים על שולחן העבודה.

כדאי לדעת שמקלדות אלחוטיות עשויות להתנתק לפעמים באמצע השימוש (אם משום חריגת טווח או מסיבות אחרות, אבל זה די נדיר), וכן מפני שהסוללות עלולות להיגמר בזמן השימוש. התקשורת בין המקלדת למחשב או לטלוויזיה מתבצעת באמצעות תדר רדיו או תקן bluetooth.

RF (תדר רדיו יחיד): תקן אלחוטי נפוץ, שבו המקלדת קולטת שידור ממשדר קטן המחובר למחשב בחיבור USB רגיל. רוב הדגמים פועלים בתדר 2.4GHz המאפשר טווח של עד 10 מטרים מהמקלט בכל זווית (ללא צורך בקו ראייה ישיר).

Bluetooth: תקן המשתמש בתדר שידור קצר טווח וחסכוני בחשמל. המקלדת קולטת את השידור ממשדר Bluetooth פנימי הנמצא במחשב, או ממתאם חיצוני המחובר אליו בחיבור USB (לעתים מסופק עם המקלדת). טווח הפעולה של מקלדת כזו נע בין 10 ל-100 מטרים, ללא תלות בזווית המקלדת מול המתאם.

נוחות השימוש

מקלדות אינן מוצגות לרוב לראווה בתצוגה בחנויות המחשבים, אך לפני הרכישה כדאי שתבקשו לפתוח את הערכה ולבדוק את נוחות השימוש במקלדת (או שתתנסו בה אצל חברים שקנו מקלדת כזו). אלו הפרמטרים שכדאי לבדוק:

מקשים: בדקו את תגובת המקשים להקלדה – האם הם קשים ללחיצה או רכים? האם הם שקטים או רועשים בהקשה עליהם? ודאו שאיכות החומר שממנו הם עשויים טובה ונותנת תחושה איכותית. בדקו את ריווח המקשים ואת גודלם; שימו לב במיוחד למקשים חשובים כמו Enter, Shift, Delete ו-BackSpace – בדרך כלל תרצו שמקשים אלה יהיו גדולים, נוחים ומגיבים היטב. למשתמשים שעובדים בתנאים של מיעוט תאורה או חושך מוחלט, או שסובלים מליקויי ראייה שונים, כדאי לשקול רכישת מקלדת המצוידת במקשים בעלי תאורה אחורית, המקלים על השימוש בחשיכה.

זווית המקלדת: יש לוודא כי המקלדת בנויה בזווית מדורגת מעט כלפי מעלה; כמו כן בדקו אם ישנן רגליות קטנות בתחתית המקלדת המאפשרות להרים אותה בזווית נוספת, לנוחיותכם.

גודל המקלדת: גודל מקלדת סטנדרטית הוא כ-45 ס"מ רוחב וכ- 15 ס"מ אורך. למרות שגודלן של המקלדות השונות הוא פחות או יותר אחיד, רצוי לוודא שהמקלדת מתאימה לאזור העבודה בשולחן המחשב.

חריטת האותיות: יש לוודא על המקלדת שהאותיות חרוטות בצורה ברורה (ניתן להרגיש במישוש), כדי שלא ידהו או יימחקו במרוצת הזמן, וכן שהן ברורות ובהירות מספיק לקריאה; שימו לב לבידול בין השפות במקלדת – עברית, אנגלית, רוסית וכדו' – האם הוא ברור מספיק (למשל, שכל שפה כתובה בצבע שונה), על מנת שנוחות השימוש תהיה אופטימלית.

שפות: דוברי שפות שאינן עברית או אנגלית, יוכלו להשיג מקלדות עם חריטה גם ברוסית או ערבית;  אם חשוב לכם דגם מסוים שאינו תומך בשפה, או במקרה הצורך בשפה אחרת, ניתן תמיד לרכוש סט מדבקות מיוחדות עם השפה הרצויה ולהדביק אותן על המקלדת (שימושי גם למחשבים ניידים שהגיעו בייבוא אישי מחו"ל). פתרון נוסף, טוב יותר אך גם יקר יותר, הוא להפקיד את המקלדת לחריטה מקצועית בשפה הרצויה לכם.

עמידות ואיכות: כמו בכל מוצר, כדאי לבדוק שהמקלדת שאתם מתכוונים לקנות בנויה היטב ומחומרים איכותיים, כדי שתחזיק מעמד לאורך זמן. בנוסף, ניתן למצוא מקלדות המסוגלות לעמוד בפני נתזי מים, קפה וכו', כך שעמידותן טובה יותר; וכן מקלדות סיליקון שעמידות לחלוטין במים, גם מעבר להתזה אקראית, אבל נוחות ההקלדה עליהן פחות טובה ממקלדות רגילות.

תאימות למערכות הפעלה: רוב המקלדות מותאמות לעבודה עם מערכת ההפעלה חלונות ומציעות מקשים ייעודיים לתפריט "התחל" ולתפריטים נוספים. מקלדות ייעודית ללינוקס נדירות למדי; משתמשי מקינטוש בדרך כלל מקבלים מקלדת ייעודית עם רכישת המחשב (במקלדות מקינטוש, בהתאם לערכת ההפעלה, אין מקשי Ctrl אלא מקשי Command במקום).

כמה זה עולה?

מחירי מקלדות חוטיות נע בין 50 שקלים לדגמים בסיסיים, עד ל-800 שקלים למקלדות גיימרים משוכללות. מקלדות אלחוטיות יותר מעט יותר – ומחירן נע בין 100 שקלים ל-1,000 לדגמים מתקדמים. בזמן השוואת המחירים, שימו לב שבמקרים רבים המחיר כולל סט משולב של מקלדת ועכבר.

אחריות למקלדות נעה בין חצי שנה לשנה, ודגמים ספורים נהנים מתקופת אחריות ממושכת יותר.

כמה עולה מחשב נייד, איפה קונים ואיך קוניים נכון?

כורסאות טלוויזה – איך בוחרים ומה המחירים