מובייל וגאדג'טים    

כמה עולה מחשב נייד, איפה קונים ואיך קוניים נכון?

מעודכן ל-04/2019

המחשבים הניידים הפכו פופולריים יותר, אבל איך יודעים מה הזיכרון שצריך? וכרטיס גרפי? ואיפה כדאי לקנות? 

עם הגידול בעבודה מהבית, ירידה במחירים ושיפור הטכנולוגיה מחשבים ניידים הפכו נפוצים יותר ויותר. אומנם עדיין מחשבים אישיים זולים יותר אבל הופכים פחות שמישים עם השנים, אז למה צריך לשים לב? איפה קונים ומה המחירים?

מה הצרכים שלנו

המחשבים הניידים מתחלקים לכמה קטגוריות, על פי גודל המסך ומשקל.  הקטגוריות אינן בהכרח הקטגוריות המסחריות של המחשבים, אבל עוזרות לנו להבין אם מתאימים לצרכים שלנו.

מחשב נייד סטנדרטי:  שוקל בין 2.5 ל-3 ק"ג . כולל בדרך כלל כונן צורב די.וי.די .מיועד לעובדים מהמשרד או במקום קבוע אחר במשך היום, ולמניידים את המחשב מעט, בעיקר מהבית למשרד ולהפך.

דק וקל: זהו מחשב קל ויקר מרוב הניידים האחרים, במשקל 2.5-1.5 ק"ג וביצועים שלו לרוב מעולים. הוא טוב לעובדים בחללים, מבתי קפה ולכל מי  שזקוק לרמת ניידות גבוהה ואיזון  בין עוצמה, נוחות  וזמן סוללה.

היברידי – מחשב וטאבלט:  למחשבים אלה יש מסך מגע, והוא ניתן לשליפה או לסיבוב, כך שניתן להשתמש בו גם כטאבלט. ביחידת הטאבלט נמצאים הנתונים ורכיבי העיבוד, ויחידת העגינה כוללת מקלדת, משטח מגע וחיבורים. מחברים את המקלדת במקרה שדורשה עבודת הקלדה מסובכת או פעולות יותר מורכבות מקריאה וצריכת תוכן. מניסיון שלנו לא שימושי מאוד ועדיף להשתמש בסמארפון לגלישה קלה ובלפטופ לעבודות מסובכות יותר.

כרומבוק – מחשבים קטנים וקלים של גוגל הפועלים על מערכת הפעל הכרום, כמו באנדרואיד, ומתבססים על סביבת עבודה אינטרנטית. מערכת ההפעלה והדפדפן לא נפרדות, וכל התוכנות והאפליקציות מבוססות ענן, כולל אחסון קבצים עצמו.לכן המחשב מהיר יותר וחשוף פחות לתקלות הנובעות מעודף תוכנות פעילות. גם מחירו נמוך בהשוואה לניידים האחרים. החיסרון הוא לרגילים לעבוד בסביבת חלונות ובתוכנותיה, ובראשן אופיס.

תחליף דסקטופ :כבד מכל הניידים האחרים, כ-3.0 ק"ג ויותר, עם עוצמה וביצועים של מחשב אישי ומסך בגודל של עד 18 אינטש.  תחליף שולחני אינו מיועד לניידות גבוהה, אבל בהחלט אפשר לצאת אתו מדי פעם לפי  הצורך. הוא נוח לשימוש הודות למקלדת ולמשטח הצבעה מרווחים ועם מסך גדול.

מיני: מחשבים ניידים קטנים במיוחד ובמשקל של עד 1.5 ק"ג. הם מצוידים במסך בגודל 12-10 אינטש ועם מפרט בסיסי וביצועים מעטיים. אומנם נוחים לנשיאה, אבל פחות נוחים לשימוש ולכן הפופולריות שלהם דעכה.

אולטרהבוק:תקן של אינטל ומטרתו להגדיר מחשבים קלים עם חומרה חזקה.  המחשבים חייבים להיות דקים – פחות מ-20 מ"מ, במשקל של עד 1.4 ו ק"ג

המחשבים בעלי סוללה חלקה ועם תקן לצפייה אלחוטית.

מפרט

מה שחשוב לשים לב במפרט הוא בעיקר המעבד, הזיכרון,  וכן כונן קשיח וכרטיס מסך. אלו משנים ואנחנו בוחרים אותם בהתאם לצרכינו.

מעבד: רוב המחשבים הניידים  בישראל הם במעבדים מסדרת Core i של אינטל, כאשר עוצמתם ומחירם של הדגמים עולה לפי הספרה שלצד האות i. לשימוש בסיסי עם תוכנות ויישומים קלים ניתן להסתפק בדגמי i3, לשימושים כבדים יותר יתאים מעבד מדגמי i5, ואילו למשחקים, להרצת תוכנות ויישומים מורכבים כדאי לבחור מעבד מסדרתCore-i7.

זיכרון:  גודל זיכרון מינימלי המומלץ לשימושים בסיסיים הוא 4 GB, אך לעבודה עם מספר יישומים במקביל ויישומים כבדים יותר, כמו משחקי תלת ממד ותוכנות עריכה מקצועיות, עדיף זיכרון של 6GB ויותר.

כרטיס מסך:  אם אתם לא גרפיקאים, עורכי וידאו או נעזרים במוליטמדיה יספיק לכם כרטיס המסך המובנה במחשב. אך אם אתם עוסקים בתחום המולימדיה, הגרפיקה או גיימרים כבדים, תצטרכו כרטיס מסך נפרד.

גודל מסך ורזולוציה: הגדלים הנפוצים הם 10.1, 11.6, 13.3, 14.1 ו-15.6 אינטש. אומכם כשהמסך גדול יותר חוויית הצפייה נוחה ומהנה יותר, אך לרוב משפיעה לשלילה על כובד וניידות.

רולוציה גבוה טובה למסכים רגילים ומעלה ומעניקה תמונה חדה יותר, אך במסכים קטנים היא קשה לקריאה. רזולוציה נמוכה יחסית (למשל 1366×768) תתאים למסכים קטנים

סוללה

כתבנו את הסוללה בנפרד מהמפרט כי הסוללה היא כלי מרכזי בבחירת מחשב נייד וחשוב מאוד אורך הזמן שלה וכן זמן ההטענה. ככל שמספר התאים של הסוללה גדול יותר, משך עבודת הסוללה ארוך יותר. אך לא כל התאים שווים בביצועיהם, לכן ישנם שלושה מדדים נוספים לביצועי הסוללה: מילי-אמפר (mAH או AH), וולט (V), והמדד החשוב ביותר הוא ואטים לשעה (Wattage-Hours), וככל שהוא גבוה יותר, משך פעולת הסוללה יהיה ארוך יותר.

סוללות מובנות לרוב טובות ויעילות מסוללות נשלפות אבל לאנשים שצריכים שימוש ממושך במחשב עדיף סוללה נשלפת.

עמידות

עמידות היא דבר מרכזי מאוד בשמירה על הלפטופ, אלו עלולים ליפול, בעבודה בבית קפה להתלכלך או להיות חשופים למים. אז אלו דברים שחשוב שיהיו בכל לפטופ, ובעיקר למי שמשתמש בהם שימוש ממושך ובניידות גבוהה:

בולמי זעזועים, שלדה מחוזקת, עמידות גבוהה מפני מים, מנגנון נעילת מסך המונע ממנו להיפתח ולהיחבט ולהישבר. למי שיש יותר כסף מומלץ לשקול כונן פלאש – SSD.

אבטחה

הטכנולוגיות ששומרות על המידע שלכם הן  שבב אבטחה, זיהוי ביומטרי באמצעות טביעת אצבע, או טכנולוגיה לזיהוי פנים. וכן מנעול קניגסטון, מנעול חזק במיוחד המשולב בכבל מתכת וכולל גם מנגנון אבטחה בן 4 ספרות. קושרים את המחשב לחפץ, אבל יש לרכוש את המנעול בנפרד.

אחריות

אחריות למחשב נייד נעה בין שנה לשלוש שנים ובמקרים מסוימים אפשר להרחיב אחריות של שנה לשלוש שנים. במקרים רבים האחריות היא בין לאומית.

אחריות על סוללה נעה בדרך כלל בין שלושה חודשים לחצי שנה, ולפעמים אין אחריות כלל. מומלץ כמובן להעדיף מחשב שמציע תקופת אחריות כלשהי על הסוללה ורצוי שזו תהיה ממושכת ככל האפשר.

אילו חברות פועלות בשוק

כיום יש חברות רבות הפועלות בשוק, הידועות יותר הן אפל עם מקבוק, מחשב ייחודי לאוהבי החברה. החברות האחרות הן דל, לנובו, אסוס, HP, LG ועוד

אבל היום המחשבים לא מיוצרים במקום אחד ובאיכות אחידה. אותו המותג, מוצלח ואמין ככל שהיה בעבר, יכול לייצר דגם אחד בסין ואחר במקום אחר. כך גם הרכיבים הפנימיים. לכן מומלץ לבחון את המפרט ולא את המותג.

איפה קונים מחשבים ניידים

מבחינת מחיר הכי טוב לבדוק באתרי קופונים, כמו גרופון, באליגם ואחרים. שם נמכרים מחשבים שהם עודפי מלאי, כלומר מחשבים שנמכרו לחברות בכמות גדולה ולכן הוחזרו. זה לא אומר שהם טובים פחות.

האופציות המעט יקרות יותר הן אתרי השוואות מחירים כמו זאפ, ואללה שופס, וכן אפשר גם ב-KSP למצוא מחירים נמוכים.

למי שיש לו כוח לחכות, מומלץ לקנות באתרים מחו"ל המציעים מחשבים בזול יותר לרוב, כמו אמזון או איביי. רק אמזון ארה"ב שולחים סוללות המתאימות לישראל. שימו לב שאתם מסננים מה שמתאים למשלוח לישראל.

אם אין לכם זמן לחכות, עדיף לקנות מחנות פיזית קרובה לבית אבל לא לפני שמבררים שמודבר בחנות אמינה ומשווים מחירים.

כמה עולים מחשבים ניידים*

הטווח של מחשביים ניידים גבוה מאוד בהתאם למפרט, למסך ולתצוגה, בטווח הנמוך והפשוט אפשר למצוא מחשבים בפחות מ-2000 שקל ובטטוח היקר יותר מ-10,000 שקל. אבל אלו מעטים.

מחשבים ניידים פופולריים:

Apple MacBook Pro 13 MPXQ2HB/A 13 אינטש

מחיר: 5400-6500 שקל

Asus ZenBook 14 UX433FN-A5085T

מחיר: 5000-6000 שקל

Lenovo IdeaPad 130-15 81H7002VIV

מחיר: 1600-1900 שקל

*מחירים בארץ

מחשבים ניידים מומלצם לסטודנטים ולפרילנסרים:

Asus Laptop X441MA-FA10

מחיר: קצת מעל 2000 שקל

לנובו Lenovo Yoga 530

מחיר: כ-2400 שקל

מחשב נייד מומלץ למשרד ולבית:

Acer Aspire E 15

מחיר: כ-6000 שקל בארץ

מחשב נייד מומלץ לגיימרים:

ASus TUF Gaming FX505DY-AL029T AMD Edition

מחיר: כ-5,000 שקל

Surface של מיקרוסופט – מחשב נייד, מחשב היברידי ואוזניות; כמה זה עולה?

איך לא להרוס את הלפטופ

למה לשים לב בבחירת מחשב שולחני, מה המחירים