מובייל וגאדג'טים    

איך להאריך את חיי הסוללה של הסמארטפון

קרדיט: אתר www.10bis.co.il
מעודכן ל-03/2020

כמה זמן סוללת הטלפון שלכם מחזיקה? אתם משתמשים באפליקציות כבדות? מה זמן הטעינה? במדריך זה תמצאו כמה טיפים להאריך את חיי הסוללה.
קודם נכיר את הסוללות העדכניות של הסמארטפונים. כל הסוללות הנטענות שמותקנות בסמארטפונים, מחשבים או במכוניות כיום מבוססות על טכנולוגיה שנקראת ליתיום-יון ק. מדובר בטכנולוגיה של סוללות הטלפון מימים ימימה. עם זאת השתנו טכנולוגיות שימור חיי הסוללה, בין אם מדובר בעדכוני חומר לסוללה ובין אם עדכוני תוכנה כמו כיבוי אפליקציות בזבזניות, החלשת האור ועוד.

טעינה עד 80%

אחת השיטות כדי לשמר את חייה של הסוללה היא טעינה של עד 80% מעוצמת הקיבול שלה. בסמרטפון זה אומר פחות שעות סוללה ופחות אפשרויות לאפליקציות גדולות. הרי הסמארטפונים לא שורדים יותר מיום-יומיים, בחיי סוללה.

כיום יש מטענים מהירים המסוגלים להגיע גם ל-45 וואט ולטעון את המכשירים שלנו עד פי 8 מהר משנים עברו. בנוסף, המטענים של היום מסוגלים לטעון את הסוללה ל-70% עד 80% מהקיבול תוך חצי שעה (בערך). יש עדיפות כמובן למטענים המקוריים של המכשיר.

טעינה מהירה יותר בהתחלה

עם זאת, עוצמת הטעינה יורדת ככל שהסוללה מתמלאת. כך למשל מהירות הטעינה הגבוהה ביותר מתבצעת בתחילת התהליך של חיבור הנייד לשקע חשמלי. הסיבה לכך היא שסוללה יכולה לספוג את עוצמת הטעינה בלי יותר מדי נזק.

לאחר שהמטען מגיע ל-70% עד 80% יש מנגנון הגנה לסוללה שנכנס לפעולה בסיום הטעינה לקראת 20% עד 30% האחרונים. אחרת, הטעינה עלולה לפגוע בסוללה.

ריקון הסוללה כבר לא טוב לה

פעם המליצו להגיע למצב של סוללה ריקה. בטלפונים החדשים ההמלצה הפוכה. כיום ידוע כי  ריקון הסוללה גורם להריסה איטית של הסוללה.

לכן המכשיר  נכבה עצמאית כשהסוללה מגיעה ל-1% או 2% קיבול.  כיום ההמלצה היא לטעון את המכשיר ברגע שהסוללה מתקרבת ל-30% .

זיכרון חשוב

גם הזיכרון במכשיר דורש תחזוקה שוטפת. זיכרון עמוס מכביד על עבודת הסמארטפון ומבזבז סוללה. בגוגל פליי, חנות האפליקציות לאנדרואיד, תמצאו מבחר יישומים, כמו Power clean, Clean master ו־360 security, שתפקידם למחוק קבצי זבל שהצטברו במכשיר ולפנות את זיכרון העבודה. האפליקציות הללו יודעות לספק מידע עדכני על מצב הזיכרון במכשיר וחלקן אף מציעות מספר מצבי הפעלה שיאריכו את זמן הסוללה על חשבון ביטול פונקציות עליהן תוכלו לוותר באופן זמני.

משתמשי האייפון ייאלצו להסתפק בהיצע קטן יחסית של אפליקציות (כמו Clean Doctor), שהן גם בעלות השפעה מוגבלת על מערכת ההפעלה של המכשיר

הטענת יותר מ-100% לא אמורה לגרום נזק – ברוב המקרים

הרבה חוששים מלהשאיר את הטלפון בהטענה אחרי הגעתו ל-100%, אבל במצב תקין המכשיר והמטען אמורים לכבות את הטעינה עם הגעת הסוללה למצב זה.

 

הבעיה מתחילה כאשר המכשיר או המטען לא תקינים. אם אחד מהם לא תקין והמטען ימשיך להזרים חשמל לסוללה ייתכן שתעלה הטמפרטורה, תתנפח הסוללה ואף יתפוצץ המכשיר, כפי שכבר קרה בעבר עם גלקסי. לכן היצרניות הגדולות הוסיפו מנגנון כיבוי אוטומטי. באפל אפשר אפילו לתזמן את הטענת הסוללה אחרי 80%. בכל מקרה בררו בקניית המכשיר אם יש מנגנון כזה.

 

כבלים ומטענים לא תואמים

כבלים ומטענים לא מזיקים אם הם מגיעים מספק ומיצרן איכותי. כבלים ומטענים של פחות מ-10 שקלים פחות בטיחותיים. עוד נגיד שאף שמטענים של חברות אחרות יכולים להתאים למכשיר שלכם, לא תמיד עוצמת ההטענה זהה וזה יכול לפגוע במכשיר, לכן העדיפו מטען המתאים ליצרן שלכם ובעיקר את המטען שהגיע עם המכשיר.

חום הורג את הסוללה

לא רק הטמפרטורות בחוץ עלולות לפגוע בסוללה. גם אפליקציית הניווט ברכב  נוטה לחמם מאוד את המכשיר משום שהמסך דולק זמן רב ובטח אם  הוא נמצא בטעינה ברכב.

מה אפשר לעשות? לא להשאיר את המכשיר חשוף לאור שמש ישיר,לא להניח באזור חם ככל הניתן. המכשיר צריך להיות בטמפרטורת החדר. בווייז תוכלו להפעיל את הניווט גם כשהמסך כבוי, כך לא תצטרכו להדליק אותו זמן רב. באופן כללי אל תשימו את המכשיר בקרבת מכשירים מפיצי חום.

איך לשמור על הסוללה באמצעות תכונות הטלפון

הזללנים העיקריים של הסוללה בתכונות הטלפון הן  בהירות המסך, יש להקטין אותה ככל הניתן, בעיקר כשהסוללה יורדת.  יש גם לכבות את GPS, בלוטות', NFC ותכונות אחרות הפועלות שאינן בשימוש. כמו כן בהגדרות דאגו שלא יישארו אפליקציות ברקע כשאינן פעילות והימנעו משימוש ממושך באפליקציות כבדות כמו פייסבוק.

בכל מקרה כיום הסוללות של המכשירים מתכוננות למקסימום שלוש שנים הישרדות, אולי קצת יותר. לאחר שהסוללה כבר עייפה החליפו אותה או תתחדשו במכשיר חדש.

איירפודס פרו החדשות: פחות רעשים, מותאמות לאוזן ופחות זמן סוללה

מחקר חדש: הסוללה של אייפון נמוכה ב-30% ממה שהבטיחה היצרנית

אנרג'ייזר מציגה: מכשיר סלולרי עם סוללה שיכולה להחזיק כמעט שבוע