עסקים קטנים    

איך להקים זיכיון

pixabay
מעודכן ל-08/2019

הרבה עסקים רוצים ליהנות  מהמותג הגדול ולהרוויח ממנו, ולכן מעדיפים לפתוח זיכיון לרשת. עם זאת, לא כל סניף של רשת הוא זיכיון ויש סניפים שקנו את זכות השימוש בשם אך הם בבעלות מלאה .

הסיבות העיקריות שעסקים משתמשים בשיטת זיכיון היא   הן מחסור בהון כספי, מחסור בכוח אדם מיומן, ושאיפה להתפתח ולהרחיב את המותג שלהם במהירות.

הזכייניים שמשלמים מכיסים ומזמנם נהנים מתמריץ להצליח לצד הסיכון ולכן הסיכוי הרב שתהיה להם יותר מוטיבציה להשקיע בעסק מאשר מנהל שיכול לעזוב מהיום למחרת.

הזיכיונות נפוצים בעיקר    ברשתות בתי-הקפה, מסעדות, הלבשה והנעלה, תחנות דלק, צעצועים ועוד. אך גם אפילו אצל עורכי דין ורואי חשבון. הסכם הזיכיון קובע בין היתר תנאים שהזכיין חייב עמוד בהם, כמו איכות המוצרים, עיצוב ומיתוג.

היבטים משותפים בזכיינות

למרות שישנים מודלים שונים של זכיינות, יש כמה היבטים משותפים עבור כל מי שרוצה לפתוח סניף בזכיינות. הסניף הוא לרוב  בבעלות מלאה של הזכיין וישות משפטית נפרדת.

לרוב הרשת  קובעת לזכיין לא רק את המוצרים או השירות שימכור, אלא גם את שיטות הניהול, את אופי הסניף ואפילו את העיצוב, הריהוט והתלבושות של העובדים. במודל המצומצם הרשת קובעת רק את המוצרים.

זכיינות לא חייבת להיות רק לסניף אלא יכולה להיות גם על עיר שלמה ואפילו זכיינות ברמת המדינה,  אם מדובר בחברה בינלאומת.

איך עובד התשלום לזיכיון

גם כאן לא מדובר בשיטת תשלום אחת, אבל לרוב יכלול  התשלום את שלושת ההיבטים האלו:  תשלום ראשוני, מדובר בתשלום גדול היכול להגיע למאות אלפי שקלים. סכום זה הוא עבור השימוש בשם הרשת, בציודה והידע שלה.

בנוסף  יש דמי תגמולים חודשיים.  הזכיין משלם למזכה עמלות מההכנסות, כך גם העסק מפסיד בשורת הרווח המזכה עדיין ייהנה מהעמלות. איך מחשבים את העמלות? יש שתי שיטות. הסניף יכול לקנות את כל המוצרים מהרשת וכשהוא מוכר לשלם לרשת 8%-3%.

בשיטה השנייה הסניף לא קונה את המוצרים אלא מקבל אותם מהרשת אך משלם עמלות בגובה 40%-50%. שיטה זו נקראת קונסיגנציה. הזכיין  גם משלם גם 1%-2% על הפרסום.

למה מבקשי זיכיון נדרשים

כיוון שזכיינים לא אמינים עלולים לפגוע הן באמינות של הרשת והן ברווחיות, הרבה פעמים זכיינים נדרשים למבדקים שונים, כגון מכוני אבחון, בחינות ידע, גרפולוגיה ועוד לצד  שאלות עסקיות.

למה הזכיין צריך לשים לב

קודם כול כדאי שזכיין פוטנציאלי יתייעץ עם בעלי זיכיון אחרים ברשת הן לגבי הציפיות של הרשת והן לגבי המצב בפועל, מה הרווחיות וההכנסות, מה רמת השירות של הרשת מבחינת זמני אספקה וציוד, עזרה והדרכה.

שימו לב שהרבה מהסכמי הזיכיון הם על רווח מההכנסות, אך מה עושים בשעת משבר? כשמפסידים והזכיינים משלמים יותר? בדקו אם יש הצעה בהסכם הזיכיון .דאגו גם שהרשת תזכיר את הסניף שלכם בכל פרסומיה.

האם כיל תאבד את הזיכיון ב-2030?

רשת האופנה ניו יורקר נכנסת לישראל