איך לכתוב תוכנית עסקית שמשקיעים לא יוכלו לעמוד בפניה
תוכן ממומן    

איך לכתוב תוכנית עסקית שמשקיעים לא יוכלו לעמוד בפניה

צילום: Deposit Photos

במדריך לתוכנית עסקית, צוות טרגו מציעים הבנה מעמיקה של מה חיוני לכל תוכנית עסקית, מה מתאים למיזם שלך ומה נדרש כדי להבטיח הצלחה. המדריך, מסביר על דברים הבסיסים שנדרשים כדי לגייס השקעה למיזם. רוב הסטארט אפים המצליחים ביותר היו ממומנים על ידי משקיעים, אשר יכולים לספק הון התחלתי ללא תנאי מופרכים כגון שליטה ובעלות. משקיעים חכמים מחפשים תשואה ולא שליטה בחברה.

אך בכל זאת, כיוון שלמשקיעים יש ידע וניסיון לא מבוטל בתעשייה שלכם (אחרת הם לא היו שוקלים להשקיע בסטארט אפ שלך), סביר להניח שיהיו להם הצעות לייעול של האסטרטגיה שלכם וכן רצוי להתחשב בהצעותיהם.

הדאגה הראשונה של המשקיע היא היכולת של החברה לצמוח במהירות שתגדיל את הסיכויים שלו למכירת מניות בשווי גבוה יותר. משקיעים מחפשים דברים מאד מסוימים בתוכנית עסקית, החל מהסבר מוצק מדוע אתה צריך את הכסף ולמה אתה מתכוון להשתמש בו ועד ליעדי החברה ועל מה הם מתבססים.

תוכנית עסקית יכולה להיות ארוכה ומלאה בפרטים, אך זה לא אומר שזה ירשים את המשקיע. לעומת זאת תוכנית עסקית מבוססת מחקר שמציגה את היחידה כלכלים של הסטארט אפ בצורה ברורה ותוכנית שמציגה יעדים ברי השגה תניב תוצאות טובות יותר.

חמישה סעיפים שהמשקיע יחפש בתוכנית העסקית שלכם

  1. שוק ומתחרים

כל משקיע ירצה לראות אומדן ל TAM – גודל שוק היעד. כלומר אם כל לקוח פוטנציאלי ירכוש את המוצר או את השירות שלכם, מה יהיו ההכנסות של החברה? כמו כן, למשקיע חשוב להבין אלו פתרונות קיימים בשוק ומה מבדל אותך מהם. מדריך לתוכנית עסקית של טרגו מציג בצורה פשוטה ומפורטת את האופן בו היזם צריך להציג את שני הסעיפים.

מדוע חשוב למשקיעים לדעת את גודל השוק? כי משקיעים מבינים שהסיכוי לסטארט אפ ממוצע להצליח הוא נמוך יחסית, אז המשקיע רוצה לוודא כי במידה והמיזם כן יצליח, ההשקעה במיזם שלך תייצר תשואה מספיק גבוהה שתכסה את יתר ההשקעות שנכשלו.

  1. יחידה כלכלית

כולם מדברים על מודל הכנסות. יזמים מציגים מספר ערוצי הכנסה לא מבינים שזה לא מוסיף אלא מוריד מהתכנות המיזם. משקיע מחפש מיזם עם מודל הכנסות פשוט (מקסימום שני ערוצי הכנסה) ויחידה כלכלית ברורה. כמה עולה להביא לקוח ומה ההכנסה הצפויה מלקוח. אם אין לכם את הנתון הזה, רוב המשקיעים לא ישקיעו במיזם.

  1. תוכנית חדירה לשוק.

אל תנסו להציג בתוכנית החדירה לשוק את ערוצי שיווק הבנאליים כמו שיווק ברשתות החברתיות או אנשי מכירות. כל אלו יכולים להיות חלק מהערוצים שלכם לשיווק המוצר, אך אינם יכולים להוות בסיס לתהליך go-to-market. משקיעים מחפשים אסטרטגיה יצירתית ומותאמת מוצר לתהליך החדירה לשוק היעד. מדריך לתוכנית עסקית של טרגו יעזור לך לנבות אסטרטגיית GTM מוצלחת עם יעדים ברי השגה.

  1. יעדים ולוח זמנים

משקיעים מעדיפים להשקיע בסטארט אפים שמחויבים ללוח זמנים ואבני דרך מוגדרים. חברה שלא מגדירה יעדים ולא מתווה דרך ברורה להשגת אותם היעדים אינה אטרקטיבית להשקעה. לעומת זאת סטארט אפים שיש להם תוכנית עבודה מסודרת מגדילים משמעותית את הסיכויים שלהם להגיע לשוק ולגייס השקעה גם בסבב גיוס הבא.

האמירה הישנה על השקעות שהן רק לחברות שאינן זקוקות לכסף היא כמעט נכונה. משקיעים מעדיפים לא להשקיע בחברות או יזמים נואשים. אם אתם מתכננים נכון את הפעילות שלכם, תתחילו את סבב הגיוס כשיש לכם עדיין כסף מהגיוס הקודם או כשיש לכם את האופציה לרוץ bootstrap.

חשוב להבין את הנושא, כי תהליך יסודי של הכנת המיזם לגיוס לוקח כחודש וחצי שכולל בנייית תוכנית עסקית ומצגת משקיעים. בנוסף, תהליך ממוצע לסגירת סבב גיוס לוקח כ 6 חודשים. אם תתחילו לגייס את הכסף כשאתם באמת צריכים אותו, עד שתקבלו אותו בפועל הוא כבר לא יהיה רלוונטי, כי לא תצליחו לממן את כל אותם חודשים שנדרשים לסבב גיוס ממוצע.

  1. Traction

אחד הדברים המשכנעים ביותר שאתה יכול להראות למשקיע הוא קיומם של לקוחות משלמים ותזרים מזומנים מתועד שנמצא בצמיחה אקספוננציאלית. בסבבי גיוס מתקדמים תצטרך יותר מחיזוי תזרים מזומנים עתידי.

מתי להתחיל בבניית תוכנית עסקית?

עדיין לא בטוח אם הגיע הזמן לבנות תוכנית עסקית? להלן מספר רמזים שהגיע הזמן:

תוכנית עסקית היא דרך טובה לבחון את ההיתכנות של עסק חדש מבלי לפתוח בפועל ולנהל אותו. תוכנית טובה יכולה לעזור לך לראות פגמים חמורים בתפיסה העסקית שלך. אתה עלול לחשוף תחרות קשה כשאתה חוקר את השוק, או שאתה עלול לגלות שהתחזיות הכספיות שלך פשוט אינן מציאותיות.

תזדקק לתוכנית עסקית אם אתה מחפש מימון. התוכנית העסקית שלך היא עמוד השדרה של הצעת השקעה. בעלי הון סיכון ומממנים אחרים ממעטים לספק כסף מבלי לראות תוכנית עסקית מסודרת. משקיעים פחות מתוחכמים או חברים ובני משפחה אולי אינם זקוקים לתוכנית עסקית, אך מגיע להם. גם אם אתה מממן את הסטארט אפ בחסכונות משלך, אתה חייב לעצמך לתכנן כיצד תוציא את המשאבים שאתה מקדיש למיזם.

כל סטארט אפ שמגייס השקעה (וזה אומר כמעט כולם) זקוקים לתוכנית עסקית. תוכנית עסקית שלך יכולה לספק לך כלי שימושי לקביעת ערך – ולתמוך בערך זה מול המשקיע.

לסיכום

תוכנית עסקית היא תיאור כתוב של עתיד הסטארט אפ שלך. זהו מסמך המספר את הסיפור של מה אתה מתכנן לעשות ואיך אתה מתכנן לעשות את זה. אם אתה כותב פסקה אחת המתארת את האסטרטגיה העסקית שלך, כתבת תוכנית, או לפחות חלק ממנה.

אבל יש כמה מוסכמות מקובלות לגבי מה צריכה לכלול תוכנית עסקית מלאה וכיצד יש להציג אותה. תוכנית צריכה לכלול את כל הנושאים החשובים שיתרמו להצלחת הסטארט אפ שלך.