חינוך פיננסי    

איך לנהל את העתיד

מעודכן ל-01/2019

חיסכון והשקעה יהפכו את העתיד שלכם לבטוח יותר ויכולים לבוא במקום מינוס והלוואה

​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​"לחיות את ההווה" לפעמים זו רק סיסמה, ודאי שכשזה נוגע לכספים שלנו. החיים טומנים בחובםם הפתעות כלכליות לא צפויות ובהן רכב מקולקל, טיפולי  שיניים ומחלות.עם שיקול דעת אפשר גםם להיות מוכנים להוצאה לא צפויה ואפילו להגשים מטרות.​

​כדי להיות מוכנים לכל אירוע חישבו מה תצטרכו לשם כך, תכננו קדימה והיעזרו בחיסכון, ביטוח והלוואה (במקרים מאוד מסוימים). כך מובטחת הכנסה לעתיד וביטחון כלכלי לאורך זמן.

 התנהלות כלכלית נכונה היום, תעזור גם לעתיד. הצעדים המרכזיים הם:

יציאה מהמינוס – מינוס בחשבון הבנק הוא בעצם הלוואה בריבית גבוהה במיוחד.  תוכלו לקרוא על זה כאן.

תקציב מאוזן – הקפידו לבדוק שבכל חודש ההכנסות שלכם גבוהות מההוצאות. תקציב מאוזן מאפשר לתכנן בצורה טובה יותר את העתיד ולהיערך לאירועים בלתי צפויים..

צמצמו הוצאות והגדילו הכנסות –  אם בכל זאת הצלחתם לנהל תקציב, בדקו איפה הבעיה, בצד ההוצאות או בהכנסות. בדקו על מה אתם מוציאים כסף והחליטו איפה אפשר לקצץ. אם נוציא יותר ממה שנכנס זה לא יימשך לאורך זמן. לאחר מכן, אפשר לבדוק גם אם ניתן להגדיל הכנסות באמצעות הגדלת שעות העבודה, עבודה נוספת או עזרה מבן משפחה או חבר לתקופה מוגבלת.

כמה טיפים מרכזיים:

​חישבו איזה אירועים צפויים ובלתי צפויים יחכו לכם בעתיד והיו מוכנים אליהם ; נצלו חסכונות והשקעות הן עבור התוכניות והן עבור תרחישים בלתי צפויים. אם יש לכם משהו יקר ללכם רכשו עבורו ביטוח,  זה יכול לחסוך רכישות ותיקונים. לגבי הלוואות שאלו את עצמכם שתי שאלות: האם אני באמת צריך אותה או את המוצר שלשמו היא מיועדת? האם אני יכול להחזיר? אל תיקחו הלוואה אם אתם לא יכולים להחזיר.

איך לחסוך?

  1.  דאגו לסכום קבוע מדי חודש, ואם נשאר לכם עוד קצת כסף בסוף החודש, העבירו גם אותו לחיסכון. החיסכון שלכם יכול לשמש לכל מטרה – הוצאות מתוכננות וגם הוצאות בלתי צפויות.
  2. הגדירו מטרות ברורות לחיסכון שלכם וחשבו כמה כסף תצטרכו לחסוך מדי חודש עבורם.
    כדאי להפריד בין חסכונות לטווח קצר, לבין חסכונות לטווח ארוך ובינוני. למשל חיסכון לחופשה הוא חיסכון לטווח קצר יחסית. אבל חיסכון לקניית בית בעוד מספר שנים הוא חיסכון לטווח בינוני או ארוך.  חיסכון לטווח קצר לרוב ישמש למטרות שתרצו להשיג תוך שנה, בטווח הבינוני למטרות שתשיגו תוך שנה עד 5 שנים ובטווח הארוך לחיסכון שמיועד למטרה שתשיגו עוד שנים רבות.
  3. כדאי להגדיר מטרה לחיסכון אבל חסכו גם סכום נוסף ללא מטרה מוגדרת. חיסכון זה יהיה מעין "כרית ביטחון"ואולי יהווה תחליף לחוב או הלוואה.
  4. ישנם אפיקים רבים שבהם  אפשר לחסוך או להשקיע את הכסף. אפיקים שונים מניבים רווח שונה,  בהתאם למשך הזמן בו תחסכו את הכסף נקבעת רמת הסיכון שבחיסכון או בהשקעה. אם התשואה גבוהה יותר, כנראה שהסיכון גבוה יותר.

הוצאות שלא כדאי לחסוך בהן – מה שנראה בזול, עולה בסוף…ביוקר