משפט    

איך רושמים פטנט, כמה עולה וכמה אפשר לקבל על הפרה – המדריך המלא

צילום: Alex Kondratiev

חשבתם על משהו והוצאתם אותו לפועל? אתם בטוחים שאתם הראשונים שעשו את זה? ייתכן שתוכלו לרשום את הרעיון כפטנט, לקבל עליו כסף ואף לתבוע כל מי שיעז להשתמש בו. איך זה עובד?

בישראל יש רשות הפטנטים. זו מתחלקת לארבע מחלקות עיקריות: -PCT – העוסקת בבקשות בינלאומיות, מחלקת הפטנטים,  מחלקת עיצובים ומחלקת סימני מסחר.

מחלקת הפטנטים

במחלקת הפטנטים  של הרשות מוגשות בקשות לפטנטים מכל העולם. כל בקשה מופנית לתחום שאליו משתייכת ועתידה להיבחן על ידי בוחן שהוא מהנדס או אקדמאי המתמחה באותו תחום. אם עונה הבקשה על דרישות החוק, היא תזכה למתן פטנט. שאר תפקידי בוחני הפטנטים ודרכי עבודתם מוגדרים בהוראות העבודה המפורסמות באתר רשות הפטנטים..

אפשר גם לעיין בספרית הרשות, בפירוטי בקשות הפטנטים ובתקצירים המסודרים לפי הענף הטכנולוגי. החומר ברובו באננגלית. כמו כן, ניתן לקבל מידע על פטנטים שנרשמו ופחות פרטים על בקשות פטנטים. אפשר גם לקבל הדרכה ללא ייעוץ משפטי.

שעות הקבלה הם מיום ראשון עד חמישי בין 13:30-8:30, למעט ערבי שבתות וחגים.

PCT – שיתוף פעולה בינלאומי לענייני פטננטים

בתוך רשות הפטנטים פועלת המחלקה בכפוף לאמנה לשיתוף פעולה לענייני פטנטים (PCT, Patent Cooperation Treaty), העוסקת בהגשת בקשות בינלאומיות לפטנט ותהליכי החיפוש והבחינה הבינלאומיים של הבקשה. ​​ ישראל יכולה להגיש בקשת פטנט לכל אחת מהמדינות החברות באמנה. זוך הדרך להגיש פטנטים בחו"ל.

 
המחלקה ממלאת את הפונקציות הבאות:
  • משרד מקבל ישראלי (Receiving Office Israel RO/IL) – זוהי הפעילות העיקרית של מחלקת PCT, הכוללת:
  1. קבלת בקשות בינלאומיות בהתאם לנהלים של אמנת ה-PCT.
  2. בחינה פורמאלית של הבקשות בהתאם לאמנת ה- PCT.
  3. אספקת מידע, ומתן ייעוץ וסיוע למגישי בקשות PCT וסוכניהם בקשר לאופן הגשת הבקשה.
  4. הנחיית בוחני פטנטים ברשות הפטנטים הישראלי בעניינים הנוגעים לאמנת ה-PCT.
  5. יישוב סוגיות הנוגעות בבקשות PCT המתעוררות בשלב הבינלאומי והלאומי.
  6. עדכון רשימת הדיוור של משתמשי PCT כדי להודיע על עדכונים וסטטיסטיקות.
  7. אספקת מידע וסיוע על בסיס יומי בנוגע להליכי ה-PCT לציבור.

 

תושב / אזרח ישראל רשאי להגיש בקשה בינלאומית למשרד המקבל ברשות הפטנטים הישראלית (RO/IL) או ללשכה הבינלאומית (RO/IB).

  • פעילויות הקשורות לרשות הבינלאומית לחיפוש ישראל (International Searching Authority Israel – ISA/IL) ולרשות לבחינה מקדימה בינלאומית – ישראל (International Preliminary Examination Authority – Israel IPEA/IL) – החל מספטמבר 2009, ישראל הצטרפה למועדון היוקרתי והמצומצם של רשויות חיפוש ובחינה מקדימה בינלאומיות ומציעה שירות חיפוש ובחינה בינלאומיים ברמה גבוהה ובעלות מוזלת.הארגון העולמי לקניין רוחני אישר את ישראל כמרכז חיפוש ובחינה מטעמו. משרד הפטנטים האמריקאי ומשרד הפטנטים הגיאורגי הסמיכו את רשות הפטנטים הישראלית כרשות חיפוש ובחינה בינלאומית עבור בקשות המוגשות אצלם (כלומר – אזרח / תושב אמריקאי / גיאורגי יכול לבקש שהחיפוש והבחינה הבינלאומיות יבוצעו על ידי רשות הפטנטים הישראלית (ISA/IL ו- IPEA/IL).לשם ביצוע החיפוש והבחינה הבינלאומיים, יכולים תושבי ואזרחי ישראל לבחור בין רשות הפטנטים הישראלית (ILPO), משרד הפטנטים האירופאי (EPO) או משרד הפטנטים בארה"ב (USPTO), שהוכרו כרשויות חיפוש ובחינה בינלאומיים (ISA & IPEA).
  • השלב הלאומי (National Phase) – מחלקת PCT פועלת כמחלקת בחינה פורמאלית של בקשות ה-PCT הנכנסות לשלב הלאומי בישראלי. המחלקה מעניקה הארכות מועד בנושאים הבאים:
  1. תביעת דין קדימה
  2. הוספת דין קדימה
  3. כניסה לשלב הלאומי
  4. הכרה מחודשת בזכות דין קדימה

מדובר בדרך זולה יותר לבקשת פטנט.

מחלקת עיצובים

מחלקת עיצובים (מדגמים) ברשות הפטנטים אחראית על הטיפול בבקשות לרישום עיצובים (מדגמים). עיצוב רשום הינו זכות קניינית במסגרתה מוענקת הגנה על עיצוב מוצר תעשייתי חדש ובעל אופי ייחודי. זכות זו נועדה להקנות לבעל העיצוב הרשום בלעדיות בישראל על השימוש בעיצוב.

על פי החוק, אפשר  לרשום עיצוב על מראהו של מוצר, או חלק ממוצר, אם הוא חדש ובעל אופי ייחודי, ואינו פוגע בתקנת הציבור.

לא ניתן לרשום עיצוב על מראהו של מוצר או של חלק ממוצר המוכתב אך ורק בידי פעולתו של המוצר, משום שההגנה על אופן תפקוד המוצר או השימוש בו מוענקת במסגרת דיני הפטנטים. ההגנה היא ל-25 שנה.

מחלקת סימני מסחר

בנוסף קיימת ברשות הפטנטים מחלקת סימני מסחר.

סימני מסחר הם אותיות, ספרות, מילים, דמויות, צלילים או צירופים של אלה, המשמשים את היצרנים או מספקי השירותים כדי לסמן את סחורותיהם או שירותיהם, כך שיזוהו על ידי הצרכן.  אלו יכולים להיות אפילו אימוג'ים מסוימים או לוגואים מסוימים.

תוקף של סימן מסחר הוא לעשר שנים. לאחר תקופה זו ניתן לחדשו לתקופות נוספות של עשר שנים כל אחת, בכפוף לתשלום אגרה מתאימה.
המחלקה אחראית גם על עריכת שינויים בסימני מסחר רשומים, כגון העברת בעלות, הוספת בעל רשות, שינויים בפרטי בעל הסימן וכיו"ב. גם צבעים, צלילים, תמונות בתלת ממד יכולים להיות סימן מסחר. סימני מסחר יכולים להיות רשומים כפטנטים בישראל.
עם זאת, בעקבות הצטרפותה של ישראל לפרוטוקול מדריד, יכול המבקש הישראלי להגיש בקשה לרישום סימן בינלאומי, על בסיס סימן רשום או בקשה לרישום סימן מסחר בישראל, באמצעות מחלקת סימני מסחר ,ביותרמ- 100 מדינות בעולם. הרישום הבינלאומי באמצעות "מערכת מדריד" מנוהל על ידי הארגון העולמי לקניין רוחני ((WIPO

איך מגישים בקשה לרישום פטנט

אפשר להגיש בקשה לרישום פטנט בצורה מקוונת באתר רשות הפטנטים לפי המחלקה המתאימה. לפני שאתם מגישים את הבקשה ערכו חיפוש מפורט  אם קיים הפטנט, אפשר באתרים ואפשר בספריות של רשות הפטנטים.

השלב הבא הוא עריכת הבקשה שתוגש למשרד הפטנטים בקשה לרישום הפטנט. הבקשה צריכה להיות מפורטת ככל האפשר בכל הנוגע להמצאה עצמה, לרבות תרשימים, תמונות, שרטוטים וכדומה. כמו כן יש לפרט מהו ייחודו של הרעיון ובמה הוא שונה מהמצאות אחרות, איך משתמשים בו ומהו יתרונו היחסי על פני פטנטים אחרים השייכים לאותה קטגוריה.

כמה עולה רישום פטנט

עלות רישום פטנט משתנה בהתאם לאמצאה, התחום, זמן החקירה, דמיון לפטנטים אחרים ועוד.  רישום בישראל יעלה עשרות אלפי שקלים בהתאם למורכבות הפרויקט, בעוד רישום פרוביזורי יהיה זול יותר בכ- 30,000 שקלים, ואילו הגשת בקשה לפטנט מלא לפי PCT היא היקרה ביותר ולרוב תעלה על 100,000 שקלים.

מה  הקנס על עבירת סימני מסחר ופטנט

לצד הענישה המרבית  בישראל בחוק של שלוש שנים על עובר העבירה לשלם גם למחזיק הפטנט, הקנס נקבע בהתאם לכוונה ולעבירות קודמות, וכן לגודל המפר ובגין פגיעה במחזיק סימן המסחר.

כך למשל טבע בתחום הבינלאוצי נאלצה לשלם רבע  מיליון דולר על הפרטת פטנט. בישראל לאחרונה נקבע פיצוי של 100 אלף שקל על הפרת פטנט בתחום התריסים. אפל לעומת זאת שילמה על הפרת פטנט 25 מיליון דולר.

חברה בת של נקסט ג'ן קיבלה פטנט בהודו על טיפול בפסוריאזיס

בורסת היהלומים נגד ליאונרדו דיקפריו – סיפורם של יהלומי הלאב