התחדשות עירונית    

איך תמ"א 1 תשפיע על בעלי קרקעות

pixabay

 

מעודכן ל-06/2019

לאחרונה אושרה תמ"א 1 – תוכנית המאחדת תוכניות מתאר שונות הנוגעות לשטחים פתוחים וחופי ים. במקרים מסוימים התוכנית יכולה להוריד את ערך הקרקע, מה בעלי הקרקעות יכולים לעשות?

לאחרונה אושרה במועצה הארצית לתכנון ובנייה תמ"א 1 – תוכנית המתאר הארצית מס' 1 -תוכניות שמאחדת כ-300 תוכניות מתאר. מטרת התוכנית היא לסייע בייעול ובקידום התוכניות האחרות.

התוכנית מתייחסת בעיקר לשטחים הפתוחים ולחופי הים.  על פי התוכנית חל איסור בנייה על החוף בתחום 100 מטר מקו המים, פרט לפיתוח שירותי חוף לטובת כלל הציבור, ובמקומות מוגדרים בלבד, ובכך התוכנית משאירה את מרבית שטחי החופים חופשיים ופתוחים. עוד הגדיר מינהל התכנון  תוספת של כ-12 אלף דונם בעורף החופים כשטחי חוף מוגנים. אלא שייתכן שכמה בעלי קרקעות ייפגעו מהתוכנית.

מלבד איחוד כלל התוכניות  התוכנית קובעת ייעודים חדשים, וצפויה להוסיף כחצי מיליון דונם של שטחי ציבור, 'ריאות ירוקות' כמו שטחי שמורות טבע, גנים לאומיים, יערות טבעיים ויערות נטע אדם.

נכון להיום, לפי חוק התכנון והבנייה ניתן להגיש תביעה ירידת ערך גם ביחס לפגיעת תוכנית מתאר ארצית, במקרה שבו יימצא כי התוכנית פגעה בקרקע, אף שיש מחלוקות בפסיקה מה נחשבת 'פגיעה' שמכוחה ניתן לתבוע.  תוכניות דרך למשל גמישות יותר, ויכולות להשתנות גם במאות מטרים.

אם יתברר כי התוכנית באזורים מסוימים אכן משנה ייעודים קיימים פרטיים לייעודים ציבוריים, או קובעת מגבלות שלא היו קיימות ערב התוכנית, צריך יהיה לבחון אם השינוי עומד במבחנים לתביעת ירידת ערך, האם תמנע תכנון עתידי

לבעלי קרקע כדאי להיוועץ  בין היתר באנשי מקצוע – שמאים, עורכי דין, אדריכלים – כדי לבחון את מסמכי תמ"א 1 ובהתאם כיצד  משליכה  התוכנית על הקרקע שבבעלותם. במקרה שיתברר כי היא פוגעת יש לשקול לנקוט הליכים כגון הגשת תביעת ירידת ערך במקרים המתאימים כדי  שזכות התביעה לא תתיישן.

מהי תוכנית המתאר הארצית המאוחדת – תמ;א 1

.