חדשות    

אין מיטות לחולים? רמת גן תדרוש פיצוי על הרחבת תל השומר

קרדיט: pixabay

עיריית רמת גן דורשת פיצויים על תוכניות לחידוש והרחבת תל השומר, והסיבות הן ירידת ערך הקרקע והפקעת קרקעות

רמת גן לא מקלה על חידוש והרחבת בית החולים תל השומר. העירייה דורשת מהמדינה כתבי שיפוי שיגנו עליה מפני תביעות ירידת ערך, וזאת כתנאי לאישור התוכנית.

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב דנה בהתנגדות העירייה, ובקרוב תפרסם את החלטתה. דרישת זו עשויה גם לעכב תוכנית נוספת לבניית 3,000 דירות בצמוד לבית החולים, שקיבלה לאחרונה אישור מבג"ץ. כתבי השיפוי שהעירייה דוורשת מטרתם שהמדינה היא שתישא בתשלומי הפיצויים שיתבעו בעלי קרקעות באזור ולא העירייה.

התביעה הראשונה שממנה חוששים בעירייה היא פיצויים בשל ירידת ערך. עד היום שטחים רבים בבית החולים היו בייעוד שטח ציבורי פתוח או חקלאי. בתוכנית החדשה כל קרקעות בית החולים ישנו ייעוד ויוגדרו כשטח למוסדות ציבור לבריאות. כך הדיירים והמשקיעים יגלו פתאום שדירתם משקיפה על בית חולים ולא על שטח פתוח, כפי שחשבו.

על פי חוק, אם לא הוגדר אחרת, הוועדה המקומית של העירייה שבשטחה אושרה תוכנית שגרמה לירידת ערך צריכה לשאת בפיצויים. כדי שעלות הפיצויים לא תוטל על כתפי העירייה, דורשת העירייה כי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) תספק לה את כתבי השיפוי שבהם היא מתחייבת לשלם פיצויים.

התביעה השנייה ממנה חוששים היא הפקעת הקרקעות שעליהן יוקמו מבנים חדשים שישמשו את שיבא. והסיבה היא שהמדינה רכשה מבעלי קרקע פרטיים את החלקות שעליהן שוכן בית החולים, אך הדבר לא נרשם בטאבו. בנוסף, יש כמה חלקות שעדיין רשומות בבעלות פרטית ואותן המדינה תצטרך להפקיע.

התוכנית מסדירה בנייה קיימת בבית החולים, שהיתה ללא היתרים, ומאפשרת בנייה מחדש של מבנים שיפונו כדי להקים שכונה חדשה לצד סלילת כביש.

תוכנית מתאר לבתי החולים

התוכנית עבור הרחבת בית החולים תל השומר נובעת מתוכנית מתאר לכלל בתי החולים בארץ, הכוללת הרחבה של אלו הקיימים והוספת בתי חולים חדשים.ה תכנון החל כשמשרד הבריאות הציג למועצה הארצית לתכנון ובנייה את הצורך בתוכנית מתאר כוללת למתקני משרד הבריאות, בעיקר לנוכח התחזית לגידול באוכלוסייה עד שנת 2045. התוכנית נועדה לענות על צורכי מערכת הבריאות ועל הפיזור שלה תוך כדי התחשבות בתוכניות הבנייה המואצות בישראל. עד כה עבד משרד הבריאות מול מינהל התכנון על פי תוכניות נקודתיות ובלא תוכנית כוללת.

תוכנית המתאר צפויה להסתיים בב-2020, כך שהיא תהיה תקפה ל־24 שנים. תפקיד המתכננים לבחון את יכולת הגידול של המתקנים הקיימים ולאתר מיקומים מתאימים לטובת הקמת מתקנים חדשים, ובהם בתי חולים ומרכזים רפואיים קטנים יותר שימוקמו בלב השכונות. כמו כן יפעלו המתכננים על פי המגמה של משרד הבריאות, אשר רווחת גם בעולם, להעביר חלק משמעותי מהטיפול בחולים מבתי החולים לבית ולמרכזים רפואיים קהילתיים.

חניה בבית חולים – כמה עולה? והאם אפשר להוזיל?

גרים ליד בית חולים? הדירה שלכם (כנראה) שווה יותר