אינפלציה, השקעות ומה שביניהן
תוכן ממומן    

אינפלציה, השקעות ומה שביניהן

צילום: pixabay

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים הרבה את המונחים אינפלציה ושחיקה של הכסף, אך לא תמיד מבינים לעומק מהי אינפלציה וכיצד בדיוק היא קשורה להשקעות, אם בכלל. כדי להבהיר את הדברים, ריכזנו עבורכם את כל המידע החשוב בנושא, במאמר שלפניכם.

מהי אינפלציה?

בתקופה האחרונה אנחנו שומעים את המילה אינפלציה חוזרת על עצמה פעמים רבות בשיח הציבורי, כשהיא מצליחה לגרום לנו לאי נוחות. אך מהי בדיוק אינפלציה?

המונח אינפלציה מתאר תהליך כלכלי של עליית מחירים של מוצרים או שירותים במשק, באופן המביא לירידה בכוח הקניה של הכסף. כלומר, האינפלציה מקטינה את כמות המוצרים או השירותים שניתן לרכוש בסכום כספי מסוים.

כיצד מתרחשת אינפלציה?

לקיומה של אינפלציה עשויות להיות סיבות שונות, אשר לעיתים קורות במקביל ותורמות כל אחת בתורה להיווצרותה של האינפלציה או להתגברותה. בין הסיבות ניתן למנות את הבאות:

  • מחסור בסחורות ובמוצרים חיוניים בפרט, אשר מעלה את מחירם בשל העובדה שהביקוש להם גובר על ההיצע.
  • גידול בהיקף אמצעי התשלום של הציבור אשר מתבטא בצריכה מוגברת. הביקוש המוגבר למוצרים עשוי להעלות את מחיריהם.
  • היחלשות ערך המטבע המקומי בשל ירידה באמון בו או בשל זרימה מוגברת של מטבע חוץ אל המשק.

שיעור האינפלציה נמדד לרוב על סמך מדד המחירים לצרכן שמשקלל את השינוי במחירם של מגוון מוצרים ושירותים במשק על פני זמן. עליה במדד המחירים לצרכן משמעותה עליה במחיריהם של המוצרים המרכיבים את הסל המייצג.

אינפלציה, ריבית והכסף שלנו

קיומה של אינפלציה במשק אינו בהכרח דבר שלילי. כאשר משק נמצא בצמיחה והאזרחים בו מגדילים את הצריכה, הדבר עשוי להביא לעליית מחירים. כל עוד מגמה זו מתרחשת לצד עלייה בהכנסה וברווחה הכלכלית של האזרחים, רמת החיים שלהם לא נפגעת. עם זאת, כאשר העלייה במחירים מתרחשת בקצב גבוה יותר מזה שבו עולה ההכנסה, נשחקת רמת החיים וכוח הקניה של הכסף יורד.

במצב כזה, למדינות ישנם מספר כלים להתמודדות עם אינפלציה גואה. הכלי המרכזי הינו ריבית הבנק המרכזי, אשר העלאה שלה מקטינה ביקושים במשק (מכיוון שמחיר הכסף עולה – יקר יותר ליטול אשראי לצורך צריכה, רכישת דירה וכדו') ומעלה את המוטיבציה לחסוך את הכסף במקום לצרוך באמצעותו. בין הכלים הנוספים העומדים לרשות מדינות במאבק באינפלציה ניתן למנות תכניות להגדלת תחרות, פתיחת חסמים ליבוא על מנת להגדיל את ההיצע ועוד.

כסף שוכב בעו"ש – הפתרון המתאים במציאות של אינפלציה גבוהה?

האינפלציה שאנחנו חווים בתקופה האחרונה היא חלק מבעיה עולמית, שאינה מאפיינת רק את מדינת ישראל, כך שאנשים רבים מחפשים אחר הפתרונות והדרכים האולטימטיביות להתנהל עם הכסף שלהם במציאות של אינפלציה גבוהה.

חוסר הוודאות הקיים סביב הצעדים הבאים של הממשלה או של בנק ישראל, יחד עם חוסר היציבות הכללי השורר בשוק ההון, גורמים יחד ללא מעט אנשים לחשוב כי הפתרון האידיאלי הוא להשאיר את הכסף בעו"ש עד שיתבהר המצב. עם זאת, בפועל, השארת הכסף בעו"ש מביאה לשחיקת ערך הכסף, מכיוון שאינו נושא ריבית בזמן זה ולכן מאבד מערכו ככל ומדובר בתקופה ארוכה בה הוא נשאר בעו"ש.

מה עושים עם הכסף במציאות של אינפלציה גבוהה?

אינפלציה גבוהה כרוכה לרוב בעליות ריבית, מה שמאפשר לנו לנצל את האופציות הסולידיות של פיקדונות בנקאיים או השקעות בקרן כספית. אם עד לפני מספר שנים, השקעות בפיקדונות בנקאיים הניבו שיעורי תשואה אפסיים, הרי שלאחר שהריבית במשק עלתה בחדות , ניתן למצוא פיקדונות בנקאיים בריביות אטרקטיביות או השקעות סולידיות בשוק ההון, ברמת סיכון נמוכה. מסלולים אלה מהווים אופציה מצוינת לאלו שמחפשים השקעה בטוחה, ואינם זקוקים לכסף שלהם באופן מיידי.

אינפלציה והשקעות – זמן טוב להתחיל?

אופציה נוספת לניהול חכם של הכסף בתקופה של אינפלציה מתמשכת היא, פתיחת תיק השקעות עם גופים מומחים ומנוסים בתחום. ניהול תיקי השקעות מתאפשר כיום גם בסכומים נמוכים של 50,000 ₪ ומעלה. מנהל תיק ההשקעות יבנה עבורכם את תיק ההשקעות המומלץ עבורכם, בהתחשב במציאות הכלכלית הקיימת, רמת הסיכון המועדפת עליכם ומאפיינים נוספים, אותם הוא יבחן יחד אתכם.